Sökoptimera din hemsida – 42 saker du MÅSTE känna till

Att sökoptimera en hemsida är sunt förnuft. Punkt. När du ska sökoptimera en hemsida gäller det att göra texterna välorganiserade och välstrukturerade. Det gäller även att bygga en bra struktur inne på din sajt samt erhålla eller skapa länkar som ger kraft till din sajt. Man bör även arbeta med att de tekniska bitarna, men det kräver lite mera kunskap.

Tipsen här ger din sajt mer kraft och bättre positioner hos framför allt Google. Sökoptimering handlar om att göra det lättare för din besökare, men även Googles sökrobotar att förstå innehållet på din hemsida. Sökmotorer som Bing, Yahoo och Google gillar sidor som är sökoptimerade, så att de kan presentera det mest relevanta innehållet för sina användare.

Klättra i ranking med bättre sökoptimering

Följ de här 42 tipsen och jag lovar att din sajt kommer att klättra i de flesta sökmotorers ranking och framförallt i Googles. Trafiken finns hos Google, så det är därför de flesta som arbetar med att optimera sin hemsida jobbar mot att den skall synas hos sökjätten från USA. Jag kan också rekommendera dig att läsa mer om sökmotoroptimering.

Sökoptimera hemsida – Innehåll

1. Det viktigaste när du gör sökmotoroptimering är att se till att allt innehåll på din hemsida är unikt. Varje webbsida på din webbplats måste vara unik och ska innehålla både djup och bredd kring ämnet sidan handlar om. Du bör sikta in dig på din nisch och dina produkter eller tjänster.

Samla in information om sökorden och sedan bygga ditt innehåll runt dessa sökord innan du breddar dig ut mot närliggande ord och fraser du vill synas för.

2. Har du en webbutik och säljer andras produkter? Se till att skiva egna produkttexter och inte kopiera färdigskrivna texter. Alla texter på din hemsida ska vara unik!

Få med sökorden för de produkter du vill synas för. Lägg upp allt snyggt och döp bilder till det som produkterna heter eller de sökord du vill använda dig av.

3. Håll din hemsida uppdaterad med aktuell information och lägg till nya sidor och material regelbundet. En ouppdaterad sajt säljer inga varor eller tjänster. Besökarna blir bara irriterade så se till att du gör allt nytt och fräscht mellan varven. Det är ett ständigt arbete.

Sökoptimering för att komma i topp hos Google!

sökoptimering för Google

Sökoptimering för att komma i topp hos Google!

4. Att bara uppdatera och justera dina gamla texter är inte i närheten av så effektivt som att skapa helt nytt material. Se till att göra både och. Att ha en blogg på sin hemsida är ett bra sätt att regelbundet uppdatera sin sajt med nytt och färskt innehåll – något som sökmotorer kommer att älska!

5. När du skrivit ett inlägg. Tänk efter; om du skabeskriva innehållet med ett ord eller några få ord, vilket eller vilka ord skulle det då vara? Låt detta ord eller fras bli ditt nyckelord/nyckelfras som du sökoptimerar den enskilda sidan för.

6.  Webbyråer gör snygga hemsidor, men gör de verkligen din webbsajt sökmotorvänlig? Försäkra dig om att din webbyrå har tillräcklig SEO-kompetens. Kontrollera gärna med en SEO-konsult. Eller en byrå som har optimering med i sin leverans.

Arbetet med design och sökoptimering behöver gå hand i hand för att det skall bli allra bäst. Sökoptimering måste vara med från början annars kommer du få bygga om sajten för att den skall bli så bra som möjligt vad gäller synligheten.

7. Sökoptimering handlar om att få maximalt med besökare och att få maximalt ut av varje besökare. Att uppmana besökaren att göra vad du vill kommer att öka konvertering och leda till att du kan tjäna pengar på dina besökare. Använd dig av actionwords och du kommer att öka konverteringen. Konvertering är egentligen hela poängen med allt arbete.

8. Sökmotorer uppskattar webbsidor som har mycket text. De senaste åren har man kunnat se en tendens att Google belönar webbsidor med mycket text framför de som har lite text. Se bara till att varje sidas text är fokuserad kring ett ämne, annars kan det vara bättre att dela upp texten i flera delar.

Förr sade man att en text bör innehålla 400 ord för att den skulle ha en chans att synas hos Google, beroende på hur många länkar man har såklart. Numera pratar man om att texter från 800 ord är bra och det finns uppgifter om att de bäst rankade texterna i USA ligger på nästan 1500 ord i snitt.

9. Skriv för läsaren – tala från ditt hjärta. Personligt och öppenhjärtigt innehåll delas oftare i sociala medier. Google har, eller kommer i framtiden ta hänsyn till hur mycket innehåll delas i sociala medier. Ju mer ditt innehåll delas, desto bättre marknadsföring för din webbsajt. Det ger signaler på att din sajt och ditt innehåll är populärt.

Sökoptimering – Nyckelord

10. Se till att ha ditt nyckelord/nyckelfras  du sökoptimerar för med i rubriken. Använd dig av unika rubriker över hela din sajt. En ny unik rubrik för varje enskild text på hela sajten. Detta underlättar för Google och rubriken för varje text ger en kraftig signal till Google vad texten handlar om.

11. Använd andra viktiga och beskrivande ord i rubriken. Avstava rubriken med – eller | för att få med så många relevanta ord som möjligt.

12. Se till att använda ha rubriken i storlek
<h1>och att ha underrubriker i</h1>
<h2>och vid behov</h2>
<h3>och</h3>
<h4>.</h4>

13. Ditt nyckelord ska vara med i
<h1>-rubrikerna och gärna i flera av dina rubriker i storleken</h1>
<h2>och</h2>
<h3>. Ju större rubrik, desto mer vikt/betydelse av orden som står där.</h3>

14. Sökoptimera inte en sida för flera ord. Antingen ett ord eller en sammanhängande fras. Relevansen är viktig och det är bättre att skapa fler texter ifall du vill synas för flera ord inom samma nisch. Du kan använd dig av plural eller närliggande ord, som betyder samma sak.

15. Se till att ditt nyckelord nämns i första stycket och sista stycket av texten. Nämn gärna nyckelordet regelbundet igenom hela texten. Densiteten av nyckelordet får dock inte bli för hög. Då kan Googles straffa din sajt, men en sämre placering i sökresultatet som följd. Skriv naturligt och ge besökaren en hint om vad det handlar om så naturligt det bara går genom hela din text.

16. En viktigt del i sökoptimeringen är att även sökoptimera bilderna på din webbplats. Det gör du genom att använda nyckelord i alt-taggen på bilderna. En korrekt beskrivning av bilderna kan leda till väsentlig trafik från sök på bilder, t.ex. när folk söker på Google efter bilder. Detta ökar även relevansen på ditt inlägg.

17. Tänk på att göra din sökoptimering lokal. Om du driver en sökoptimeringsföretag i Göteborg, så är du kanske inte intresserade av kunder i Umeå. Optimera därför för sökoptimering Göteborg och inte sökoptimering Stockholm, sökoptimering Malmö eller bara sökoptimering.

Ju mer specifik du är desto högre konvertering brukar man säga. Du får en bättre synlighet för just de besökarna du vill skall komma till din sajt kan man säga.

18. Att fetmarkera eller kursivera nyckelord anses av vissa öka chanserna till bra Googleranking. Det skall absolut användas naturligt.

19. Använd ditt nyckelord i dina -taggar. Dessa taggar beskriver bilderna på din sida med ord och används av synskadade och GOOGLE.

20. Tänk på att lägga till ett sekundärt nyckelord ibland kan vara mer effektivt. Till exempel att sökoptimera för nyckelordet ”frisör” ger säkert många träffar, men ”frisör Stockholm” ger nog fler kunder om salongen ligger i Stockholm.

Som vi nämnde här ovan. Ju mer specifik du är, desto mindre trafik in från Google, men desto mer  köpsugna besökare. Det är konvertering vi vill åt. I de flesta nischer fungerar det på detta sättet. Spåra dina konverteringar så att du kan skapa mer innehåll runt det som verkligen ger dig klirr i kassan.

Sökoptimering – Länkar till & från din sajt

21. En enkel hemsida är en hemsida som är enkel för användaren att navigera på. En väl sökoptimerad hemsida har en välgenomtänkt länkstruktur och har välgenomtänka ankartexter som beskrivning för länkarna. Länkarna är det som ger din sajt kraft att ranka högt hos Google. Bra kraftfulla länkar från relevanta sajter ger bra med kraft in till din egen sajt.

22. Ankartexterna på inkommande länkar har stor betydelse. Försök att se till att inkommande länkar alltid har ditt nyckelord i ankartexten. Var inte för spammig bara utan naturligt är bästa vägen att gå även med ankartexter. Google älskar relevans men även naturlighet.

23. Var observant på texten runt omkring länken. Texten runt omkring verifierar länkens relevans och bör innehållsmässigt påminna om texten som finns på den länkade sidan.

24. Se till att ha konto på olika sociala medier och använd samma namn/företagsnamn som på din hemsida. Se till att ha länkar mellan dina sidor i sociala medier och din sajt.

25. Dina sidor i sociala medier kan ranka ganska lätt på Google och kan bli av betydelse för din sajts totala trafik. Det finns en tendens att Twitter, Facebook och andra sociala medier tar positioner på ditt företagsnamn, så se till att du arbetar med dessa två och du kan ta fler positioner själv på ditt namn.

Sökoptimerad hemsida – domännamn, server & länkar

26. Ha din hemsidas absolut viktigaste nyckelord i domännamnet. Det är inte lika viktigt som förr, men min sida som heter starta-blogg.se har lättare att ranka på ord och fraser som innehåller starta eller blogg.

Det råder delade meningar om detta inom sökmotoroptimeringsvärlden, men sökordet i domänen fungerar absolut fortfarande som en bra rankingsignal.

27. Använd en dedikerad server för din sajt snarare än att dela en server med många andra. Din servers hastighet har påverkan för din ranking på Google. Följ gärna mina tips på hur du gör din webbplats snabbare.

28. Se till att alla länkar på din sida funkar och inte pekar på sidor som inte längre finns. Varken Google eller dina besökare gillar att det finns tomma sidor som inte har varken information eller leder någonstans.

antal besökare från Google

Vi använder dessa metoder för Starta-Blogg.se och antalet besökare från Google bara ökar och ökar…

29. Googles webbspindlar, som indexerar webben älskar sidkartor (site-maps), se till att ha en uppdaterad version för din sida.

30. En sajt är som en flaska vin. Med tiden mognar den och får bättre status. Google tar hänsyn till domäns livslängd och rankar äldre hemsidor högre än nyare hemsidor.

31. Registrera ditt domännamn för 5 eller 10 år. Det visar Google att du är långsiktig.

Bygg din förståelse kring sökoptimering

32. Vad är SEO? Jo sökoptimering handlar om att göra rätt information tillgänglig för rätt målgrupp. Det handlar inte om att lura sökmotorer eller fuska sig till en bra placering i sökresultatet. Sökoptimering handlar om att göra det enkelt för sökmotorn att avgöra om din webbsida är relevant eller inte.

33. Se till att du bara använder nyckelord som är relevanta för innehållet på din sida.

34. Försök skriva 10-20 artiklar om varje ämne och använd närbesläktade nyckelord, t.ex. aktier och värdepapper. När Google noterar att din sida har mycket relevant information kring ett område, kommer alla dessa sidor att hoppa upp i rankingen.

35. Skriv naturligt och överanvänd inte nyckelord i dina texter. Märker Google att nyckelord förekommer orimligt mycket i dina texter kan din sajt tappa i ranking.

36.  Håll dig till etisk sökoptimering. Börja inte fuska med att snappa domäner, spamma forum eller gästböcker med länkar. Skapa fantastiskt innehåll med en bra struktur och gör grym marknadsföring som ger dig länkar och du kommer att få se fina resultat av din sökoptimering i form av högre ranking i Google och fler besökare.

37. Om du vill använda samma nyckelord på flera sidor så lägg till ett sekundärt sökord istället, t.ex. bank och byta bank.

38. Ha inte för många länkar ut från din sida. Du bör inte ha mer än 100 utgående länkar per unik sida.

39. Undvik de vanligaste misstagen med sökoptimering. Matt Cutts går igenom de vanligaste misstagen i denna video  vanliga misstag vid sökoptimering.

40. Se till att din hemsida får en bra fil- och mappstruktur. WordPress ger dig en bra struktur utan att du själv måste sätta dig in i relativt svåra saker.

41. Spendera pengar på sökoptimering. Gå en SEO-kurs, anlita en SEO-konsult eller en SEO-firma. Tänk på att bra SEO är bra marknadsföring på nätet. Låt en del av budgeten för internetmarknadsföring gå till SEO optimering istället för att lägga alla pengar på att annonsera på nätet.

42. Sökmotorer kan inte avgöra innehållet på bilder, podcasts och ljudfiler. Du bör därför se till att tydligt beskriva dem i text och med hjälp av taggar.

Mer information om sökoptimering

Vill du förstå hur Google rankar sajter? Google har precis släppt sina Guidelines för att avgöra om sajter är relevanta. Det ger inte specifika tips om hur du ska sökoptimera. Du får däremot en god övergripande förståelse av hur du måste tänka för att lyckas med sökoptimering.

För mer tips och information om sökoptimering rekommenderar jag följande tre hemsidor:

Vi har också tips om hur du sökoptimerar en WordPressblogg.

Följ dessa tips när du sökoptimerar din sajt för sökmotorer och din sajt kommer sakta men säkert börja klättra i Googles sökranking. Förvänta dig inga mirakel på en veckas sikt utan se det som ett långsiktigt projekt. För varje månad som passerar bör du se en viss förbättring om du följer mina tips kring sökoptimering.

En sökoptimerad hemsida ger dig högre ranking hos Google. Du får mer organisk trafik som du kan konvertera till kunder. Se till att sökoptimera din hemsida idag!

Sökoptimera för bättre synlighet

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. Anna skriver:

    Jättebra råd! Jag har verkligen fastnat för din hemsida :) Hade gärna velat ha fler besökare till min blogg, men det är svårt :P

    • www.starta-blogg.se skriver:

      Tack Anna! Jättekul att höra! Ge inte upp och kämpa på, rätt som det är lossnar det! Ska fortsätta ge tips och råd som du kan dra nytta av!

  2. Palle skriver:

    Många bra tips och tankar som blir en utmärkt checklista att gå igenom.
    Tack.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close