Sökmotoroptimering – så hamnar du i toppen på Google

Sökmotoroptimering är den bästa webbaserade marknadsföring för att synas högt upp i Google och andra sökmotorer utan att betala för det. Här delar vi med oss om våra bästa tipsför att optimera ditt innehåll för att hamna i toppen på Google.

Sökmotoroptimering för Google

Sökmotoroptimering för att hamna i toppen hos Google

Anpassa din hemsida för sökmotoroptimering

Gör din hemsida i ett bra publiceringsverktyg såsom WordPress. Det ger din sida en tydlig sidstruktur och eliminerar risken för att du ska ändra några viktiga koder eller radera några texter av misstag. Fördelen med publiceringsverktyg som WordPress att det finns färdiga fält för sökmotoroptimering vilket gör att du själv kan sköta det utan att behöva ha omfattande IT- och datorkunskap.

Bearbeta din synliga text

Sökmotorer som Google vill ge en så relevant träfflista som möjligt när någon söker. Det är viktigt för t. ex Google att vi hittar vad vi söker efter, annars finns risken att folk byter sökmotor. Just av denna anledning är vår synliga text det som är absolut mest relevant att arbeta med.

Det bästa är om du tar din målgrupps mest populära sökord och använder det regelbundet på din hemsida i de olika texterna du skriver. Vill du ha en absolut topplacering på Google för till exempel starta blogg så ökar du dina chanser om du har:

  • Domänen startablogg.se
  • Orden starta blogg med i sidtiteln på startablogg.se startsida
  • Orden starta blogg med i sidbeskrivningen för startablogg.se
  • Orden starta blogg med i rubrikerna på startablogg.se startsida
  • Orden starta blogg med i brödtexten på startablogg.se startsida
  • Döpa bilder till namn som innehåller orden starta blogg på startablogg.se startsida

Få andra att länka till din sida

Det finns två saker att tänka på när du arbetar med länkar. En länk från en annan sida betraktar sökmotorer som en rekommendation av din sida. Är dessutom sidan som länkar din, en viktigt och relevant sida anses rekommendationen som mer trovärdig. Effekten av dessa länkar blir en riktigt boost i din jakt på en topplacering i sökmotorernas träfflista. Vad ska du tänka på när det gäller andra sidor som länkar till din?

A. Sidan som länkar till din måste vara relevant för sökordet du vill ha en topplacering på. Är det SÖKMOTOROPTIMERING så måste hemsidan som länkar till dig också handla om sökmotoroptimering.

B. I den andras sidas länktext ska din sida beskrivas med ordet sökmotoroptimering

C. Länken ska gå till en sida som har ordet sökmotoroptimering i sidtitel, sidbeskrivning, sidrubrik, brödtext, länktext och helst också ha bilder namngivna med ordet sökmotoroptimering. (se punkt 2)

D. När du vill ha en topplacering, så spelar Google PageRank på hemsidan som länkat till dig en stor roll.  Vad är då PageRank? Det är en algoritm namngiven efter en av grundarna till Google, Larry Page. PageRank är Googles rankingsystem som rankar sidor mellan 0 och 10 där 10 är det bästa. När du är på jakt efter en topplacering är det hemsidor som har hög PageRank som ger störst effekt för din hemsida.  Vad du måste tänka på är att alla sidor bara har en viss ”länkkraft” att dela ut. Länkar en sida redan till tusentals sidor ger det mindre länkkraft till din hemsida.  Sidans PageRank är bara relevant så länge A-C uppfylls.

Tips för att komma igång med länkar

* Har du samarbetspartners eller nöjda kunder? Be dem att länka till din sida.

* Lägg till din sida i olika kataloger såsom Google Local Business Center, hitta.se och Eniro.

* Lägg till din sida på dmoz.org som till skillnad mot sökmotorerna är en sammanställning av hemsidor som administreras manuellt. Här lägger du din hemsida i den katalog som är mest aktuell. Till exempel Teknik > Hemsidor > Sökmotoroptimering. Det är kanske inte så många som använder katalogen när de surfar, men Google använder den i sin ranking.

* Försök få de olika branschtidningar som finns online att nämna och länka till din sida.
Tipsa alla relevanta bloggar om er sida. Tänk på att de ska länka till sidor som är relevanta för dem.

* Var restriktiv när du länkar till andra. Ju fler du länkar till desto mindre relevant tror Google din sida är, eftersom du uppenbarligen inte har något intressant innehåll och måste länka till andra.  Varje länk du har till en sida, innebär också att din sida färgas av statusen på den sidan du länkat till.

Korrekt text i länkar

Google går automatiskt igenom alla dina länkar du har på din sida. En viktig parameter för Google är att alla dina länkar säger något om sidan de pekar på. Det gäller både interna länkar på din hemsida och länkar ut till andra hemsidor.

Hur är då korrekt länktext? Du ska inte skriva ”klicka här” eller ”läs mer” – utan istället är det ”Information om sökmotoroptimering” eller ”starta en blogg så här”.

Namnge dina bilder rätt

Att sökoptimera din hemsidas bilder är verkligen ett effektivt sätt som lönar sig. Många besök, köp och besökare kan ofta härledas från bildsökning på Google. Konkurrensen är kanske inte lika hårt på ditt sökord där, vilket gör att du kan komma högt upp i bildträfflistan på Google. Inte heller att förglömma är att bra sökoptimerade bilder faktiskt även hjälper dig i rankingen i träfflistan på webbsöken.

1. Döp dina bilder med relevanta namn

Använd beskrivande ord på dina bilder och se till att dina sökord alltid ingår. Använder du dig av flera ord så se till att använda bindesträck mellan orden och inte understreck.  Säkerhetställ att du har actionrelaterade bildnamn som uppmanar till din handling, till exempel lär-dig-mer – om – sökmotoroptimering är starkare än intetsägande namn som bild38836.jpg.

2. Ha textvisning för dina bilder

ALT-attribut kallas det när man har textvisning istället för att visa den angivna bilden. Besökaren får då istället för en bild en textbeskrivning av din bild. Detta är vanligt att hjälpmedel som hjälper personer med nedsatt syn behöver denna text för att beskriva för den med dålig syn vad bilden föreställer.  För sökmotorer är ALT-attributen det främsta sättet att förstå vad en bild föreställer, därför är det viktigt att du har ALT-attribut på alla dina bilder och att det verkligen beskriver bilden på ett korrekt sätt.

3. Texten som beskriver bilden måste vara relevant för bilden

Sökmotorer lägger stor kraft på att säkerhetsställa att dina bilder är relevanta för texten runt omkring på din hemsida. Är den inte det kan du straffas i sökmotorerna träfflista. Lägg till på att kontrollera att dina texter och bilder har relevans för varandra.

4. Länka direkt till bilden med ett par länkar

Vill du att din bild ska rankas högt på ett specifikt sökord så bör du ha ett par direkta länkar till bilden på din sida där du döper länken till sökordet som du vill att bilden ska rankas högt för.

5. Länka bilden till någon relevant text

Om det är möjligt så är det en fördel om du kan länka bilden till en relevant text. Har du en bild på något relaterat till sökmotoroptimering så är det fördelaktigt om du använder bilden och dels länkar till en annan sida som beskriver bilden – i detta fall sökmotoroptimering.

6. Optimera storleken på dina bilder

Både för användarens skull, då alla inte har en snabb interuppkoppling, men också för att rankas högt i sökmotorernas träfflista krävs att din sida inte är för tung. Därför är det bra om du ser till att bilderna på din sida inte är mer än 100 kb mer bild.

Namngivning – viktigt för sökmotoroptimering

Ett vanligt fel som är en av de största utmaningarna när man sökmotoroptimerar är när produkterna eller tjänsterna har konstiga namn som bara branschfolk förstår. Vad leder det till?

* Du får bra ranking och placering i träfflistan på sökmotorer, men bara med sökord som ingen söker på!

* Dina potentiella besökare hittar dina konkurrenters sidor istället, eftersom de sökoptimerar på rätt ord

När jag nu skriver en hemsida om att starta blogg hade det varit fel att bara använda mig av branschtermen ”starta blogg”, då missar jag kanske alla som säker på att starta hemsida, dagbok på nätet etc. Så ett tips är att noggrant fundera på alla synonymer som finns för dina viktigaste sökord och vad dina kunder kallar dina produkter och tjänster för.

Undvik de vanligaste misstagen med sökoptimering

Här är en lista på vanliga misstag som du bör undvika när du sökmotoroptimerar din sida.

1. Börja inte med sökmotoroptimering innan du har klart för dig vilka sökord du ska optimera din sida för. Varumärken och dina produktgrupper ska givetvis sökoptimeras, men sedan är det inte lika självklart vart man ska lägga kraften när. Därför är det klokt att göra en undersökning för att kartlägga de mest populära sökorden.  Vi har gjort en guide i tre steg hur du kartläger sökord och väljer vilka du ska satsa på.

2. Börja inte med sökmotoroptimering innan du vet vad syftet med din hemsida är. Ska din hemsida vara informerande eller säljande? När du vet vad syftet är, så vet du också vad du vill ha tillbaka av dina besökare t. ex köp, nedladdningar eller anmälningar.

3. Ha inte ditt företagsnamn i sidtiteln (title) – ditt företagsnamn syns ändå. Namnet på dina sidor har väldigt stor effekt på hur högt upp du hamnar i sökmotorernas organiska träfflistor. Google fäster störst vikt vid de första orden i din titel och eftersom varje undersidas titel inte får innehålla mer än maximalt 70 tecken gäller det att du använder dem klokt. Eftersom din hemsidas adress ofta är www.dittföretag.se så får du ändå en bra träffbild på ditt företagsnamn och således behöver du inte slösa bort dina 70 tecken på ditt företagsnamn. Om du tvungen måste ha ditt företagsnamn med så se till att du har det längst till höger, d.v.s. bland de sista orden i undersidans titel.

4. Slösa inte tid på meta-taggar som inte längre används av sökmotorer för att avgöra om hemsidor är relevanta.
Slarva inte med semantiken som är viktigt för sökmotorer.  Du ska använda rätt semantik på din hemsida och då gäller H1 för huvudrubrik och H2, H3 för underrubriker, för texter p osv. Det kan vara krångligt med semantik i HTML, men tack vara till exempel WordPress är det enkelt för där har man likt ett textredigeringsprogram olika knappar och rullistor för att bestämma vad de olika delarna av sin text är för något.

5. Överutnyttja inte sökordet i din sidtitel! Ditt sökord ska högst finnas med en gång i titeln. Tänk på att ha en säljande titel, för om någon klickar sig in till din sida beror till stor del på hur spännande du har beskrivit den… Så sälj din sida och innehållet väl!
Google har ett uttryck som är ungefär skriv för besökarna, inte för sökmotorer. Vad de menar är att du ska fokusera på innehållet och att då flyt i dina texter, intressant innehåll och att det finns en mening med varför just den texten finns på din hemsida. Självklart ska du sökoptimera din sida, men överdriv inte och förstör din sida med att upprepa ditt sökord om och om igen.

6. Försäkra dig om att dina inlänkar till din sida inte ser likadana ut på alla sidor som länkar till dig. Har alla länkar samma länktext kan Google tro att det är du som planterat ut länkarna och därefter straffa din hemsida så den kommer längre ner i sökresultatet.

7. Var noggrann med din hemsidas meta descriptions! Det är viktigt att du beskriver även dina undersidor på ett bra sätt. Tänk på att få in ditt sökord tidigt i meta beskrivning då det brukar väga tyngre i Googles ranking och det är bara dina första 160 tecken i meta desciption som kommer att synas på Google.

8. Less is more! Undvik trögladdade funktioner såsom flash intro – besökare orkar inte vänta och kommer att lämna din hemsida.

Sist men inte minst är det värt att påpeka att det finns inget absolut rätt när det gäller sökmotoroptimering, utan det mesta styrs av sunt förnuft och relevans. Google och de andra sökmotorerna uppdaterar sina algortimer med jämna mellanrum för att ständigt förbättra relevansen i sökningarna och träfflistorna. Det innebär också att det som funkar bra idag kanske inte funkar lika bra imorgon. Du får helt enkelt pröva dig själv, med små justeringar åt gången kommer du kunna se om en förändring förbättrar eller försämrar din position in träfflistan.  Förhoppningsvis lyckas du med det vi alla vill – att ligga topp 3 på Google.

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Oscar Andrén skriver:

    Tack för värdefulla tips och råd. Det krävs en hel del arbete att för att marknadsföra sin blogg och inte alltid är det kvaliteten som är det viktigaste för att få många besökare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *