Skaffa egen e-postadress med egen domän

Om du har ett eget företag skapar det mer förtroende om du har din e-postadress på en egen domän. Även som privatperson kan det ge ett bra intryck med en professionell e-postadress. Exempelvis kan det vara bra att visa e-postadressen på ditt CV när du söker jobb men även i andra sammanhang skapar det trovärdighet och en signal om professionalism.

Topp-5

Bäst webbhotell just nu

Steg 1: Köpa domän

För att skapa dina egna e-postadresser behöver du både en domän och hosting för e-post, även kallat ett e-posthotell. Ofta köper du en domän i samband med att du köper utrymme på ett e-posthotell men det går att köpa separat.

Först måste du välja ett domännamn och kontrollera att det är ledigt. Det kan du göra i samband med att du köper hosting för din e-post. På hostingföretagets hemsida söker du på domänen du vill ha, och då kommer du se om den är ledig eller inte. Att komma på en riktigt bra domän är viktigt – den kommer ju synas varje gång du skickar e-post. Om domänen du vill ha är upptagen kan du titta på andra toppdomäner – .se är förstås att föredra, men även .com eller .nu kan vara bra alternativ.

Steg 2: Jämför och välj e-posthotell

När du ska välja e-posthotell finns det några saker att titta närmare på:

  • Antal e-postadresser: En del e-posthotell har begränsningar för hur många e-postadresser du kan skapa. Begränsningen gäller främst de mindre paketen de erbjuder men försök att tänka till hur många det kan bli så småningom. Då tittar du på om det finns begränsningar och i så fall vad de större paketen kan kosta när du framöver vill uppgradera.
  • Lagringsutrymme: Hur mycket lagringsutrymme e-posthotellet erbjuder kan vara viktigt om du räknar med att få och skicka mycket e-post med stort innehåll. Även om det ska vara många e-postadresser kan då spela roll.
  • Gränssnittet för webbmail: Att det är enkelt att logga in i din webbmail för att läsa e-post i din inkorg och hantera allt det du behöver göra där med administration, inställningar med mera behöver vara enkelt och smidigt.
  • Nöjda kunder: Vilket betyg e-posthotellet exempelvis har hos Trustpilot kan vara intressant. Bland de negativa recensionerna får man titta efter vad de skriver, om de skriver att tjänsten brukar vara strulig eller om de klagar på support, om nu supporten är viktig för dig.
Egen e-pstadress

Steg 3: Skapa dina egna e-postadresser

När domän och e-posthotell är betalat kan det ta några timmar innan allt är åtkomligt att administrera och skapa e-postadresser.

När du har en egen domän och ett e-posthotell kan du gå in i kontrollpanelen och skapa så många e-postadresser du vill om inte e-posthotellet har begränsningar. Exempel på hur en e-postadress kan ser bra ut är ”förnamn.efternamn@domännamnet.se”, ”kontakt@domännamnet.se”, ”support@domännamnet.se”.

Smidig webbmail för att kolla inkorgen och göra inställningar

Genom att skaffa en egen e-postadress hos ett e-posthotell kommer du åt din e-post via leverantörens webbmail om de erbjuder en sådan. Då kan du enkelt kolla dina e-postmeddelanden i din inkorg från valfri webbläsare i din mobiltelefon, dator eller surfplatta.

Du kan också göra en mängd olika inställningar som vidarebefordringar, autosvar, skapa signatur med mera.

IMAP och POP3

Det går också att använda valfri e-postklient som exempelvis Gmail och Outlook med flera genom att du gör inställningar för IMAP eller POP3 mot ditt e-postkonto.

IMAP och POP3 är standardprotokoll som låter en e-postklient få tillgång till både webbutrymmet och e-postkontot. En skillnad mellan dem är att med IMAP kan ge flera användare tillgång till samma e-postkonto samt att meddelandena ligger kvar på serven efter läsning. Med POP3 laddas i stället meddelandena ner till e-postklienten och raderas från webbservern. Därmed är IMAP ett säkrare alternativ om du vill vara säker på att hitta gamla meddelanden som du råkat radera.

Webbhotell som erbjuder e-post och domän

Strato

Strato är ett europeiskt webbhotell som erbjuder det mesta man kan tänka sig inom hosting – och såklart e-post med egen domän. De har tre olika e-post-paket att välja på: Basic, Advanced och Business. Paketen är anpassade för olika typer av kunder med olika behov. Som privatperson rekommenderar vi Basic eller Advanced, och till företag rekommenderar vi Business.

Just nu har Strato ett erbjudande till nya kunder: Välj E-post Advanced och få paketet för 0 kr/mån i 12 månader! (Max 3 per kund)

  • Epost + domän
  • Upp till 25 GB flexibelt e-postutrymme
  • 1 domännamn ingår alltid
  • Alltid reklamfritt

Frågor och svar om egen e-post och domän

Hur skapar man en egen mailadress?

Om man vill skapa en personlig e-postadress kan man skaffa sig en egen domän med e-post. Då kan man skapa en e-post med till exempel dittnamn@dittföretag.se. Detta kan man göra hos webbhotell som Strato och Loopia.

Vad kostar det att ha en domän?

En domän har en årsavgift. Avgiften till ordinarie pris brukar ligga på mellan 100 och 250 kronor. Det finns såklart billigare och dyrare alternativ. Många webbhotell har kampanjer där man får en domän riktigt billigt första året.

Vad menas med e-post och domän?

E-post och domän innebär att man köper en egen domän och e-posthosting. Då kan man skräddarsy sin e-postadress och sin e-posthantering. Läs mer i vår guide.

Topp-5

Bäst webbhotell just nu

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *