Var ska du placera nyckelordet i titeln?
I jakten på en hög placering i Googles sökresultat finns det otroligt många faktorer att ta hänsyn till. Var i rubriken du placerar ditt nyckelord är en sådan faktor. Nå, vad tror du? Spelar det någon roll vart i titeln du placerar ditt nyckelord? Svaret kanske förvånar dig…
Vad innebär nyckelord i titeln
Ett nyckelord är ett ord som beskriver innehållet i en text väldigt bra. För varje text eller blogginlägg som du skriver kan du förmodligen beskriva texten med ett eller ett par ord. Det är detta/dessa ord som är ditt nyckelord.
När någon söker på ditt nyckelord på Google vill du att ditt blogginlägg ska komma först i sökresultatet. Din sida handlar om just det ordet som personen sökt på (och du vill såklart ha många besökare ).
Så vad kan du göra för att för att din text ska ranka högt upp i Googles sökresultat? I vår guide Få din sajt att ranka högt på Google går vi igenom ett 30-tal paramterar som påverkar hur du rankar. I denna del går vi igenom var i titeln du ska placera nyckelordet för att ranka högst.
Hög Ranking och placering av nyckelordet
I Serachmetrics rapport om faktorer som påverkar sidors placering i sökresultatet 2014 visade placeringen av nyckelordet och hög ranking en korrelation. Generellt gällde att ju tidigare i titeln nyckelordet förekom, desto högre rankade sidan.
De sajter som kommer på de tio första platserna i Googles sökresultatet har i regel nyckelordet placerat som ord nummer ett, två eller tre i titeln.
Min rekommendation: Placera nyckelordet i titeln
Att inkludera nyckelordet tidigt i titeln har en korrelation med hög placering i Googles sökresultat. Det är långt ifrån den viktigaste faktorn, men för den sakens skull bör den inte ignoreras.
Min rekommendation blir att försöka placera nyckelord så tidigt i titeln som möjligt under förutsättningar att titeln blir naturlig. En konstlad och onaturlig titel kan få effekten att få klickar på den. Naturlig och intressant titel med nyckelordet så tidigt som möjligt är det som gäller!