Vad är det som får sajter att ranka högt på Google?
Vad är det som får sajter att ranka högt på Google funderar många av oss på. Sökoptimeringsföretag Searchmetrics gick ett steg längre. De började helt enkelt dissekera sajter som rankade bra på Google, allt för att kunna besvara frågan: Vad är det egentligen som sajter som rankar högt på Google har gemensamt?
Hur få sajter att ranka högt på Google?
Nyligen släppte Searchmetrics sin rapport SEO Ranking Factors and Rank Correlation 2014 som tittar på rankingfaktorer på Google. För alla som är intresserade av att se sin sida i toppen på Google är rapporten mycket intressant läsning.
Rapporten går igenom ett hundratal parametrar som borde vara viktiga för rankingen på Google. För varje parameter kollas korrelationen mellan högt placerade sajter på Google och den aktuella parametern. Helt plötsligt kan man se intressanta samband, vilka likheter har sidor som rankar högt upp i Googles sökresultat?
Faran med korrelation
Korrelation är något som lätt kan tolkas fel. Till exempel finns det en korrelation mellan sidor som ligger högt i Googles sökresultat och antal delningar sidan har i sociala medier. Betyder det att en sida per automatik rankar högt i Google om den får många sociala delningar? Nej, det betyder snarare att en sida som ligger högt upp i Google får många besökare och med många besökare är sannolikheten att någon av alla besökare delar sidan i sociala medier större.
Det gäller att skilja på orsak och verkan. Med det sagt tycker jag ändå det är värt att kolla på alla faktorer även om vissa är en följd av hög rankingplacering snarare än en orsak till den höga placeringen.
Vad tror jag om framtida ranking?
Naturligtvis har Google bra koll på vad som utmärker en bra sida mot en sämre sida. I min värld kommer alla sökfaktorer som består av nyckelordsplaceringar på sikt att försvinna – det säger helt enkelt alldeles för lite om kvaliteten på innehållet.
I takt med att Googles algoritmer blir allt smartare tror jag att mer fokus kommer läggas på användarsignaler. Det är helt enkelt det bästa sättet för Google att avgöra om en sida är intressant eller inte. Typiska användarsignaler som jag tror kommer bli viktiga i framtiden är hur länge varje besökare stannar på sidan, om besökaren lämnar sidan eller klickar ytterligare på sidan och hur många delningar sidan fått i sociala medier.
Mitt tips är att lägga fokus på sökfaktorer som spelar roll idag, men jobba redan idag med de sökfaktorer som känns rätt i maggropen. Vad är det du tycker urskiljer en bra sida mot en dålig? Troligtvis kommer Google kunna sätta finger på din magkänsla i framtiden så förbered dig på det redan idag.
Vilka rankingfaktorer räknas enligt Searchmetrics?
Undersökningen visade på korrelation mellan en hög placering på Google och flera rankingfaktorer. Men minst lika intressant var alla de parametrar de inte hittade någon korrelation mellan och en hög placering i sökresultatet.
I Starta-Bloggs nya artikelserie Få din sajt att ranka högre på Google på 30 dagar kommer vi gå igenom alla faktorer som spelade en roll enligt undersökningen. Vi kommer att göra vår egen tolkning och ge dig råd om hur du bör gå tillväga för att sträva mot toppen på Google. Vi kommer besvara vad det är som får sajter att ranka högt på Google och hur du ska göra för att din sajt ska bli en av dom.
Intressant