8 skäl till varför du borde göra Nyhetsbrevutskick
Det finns starka skäl till att du borde ha ett nyhetsbrev och göra regelbundna nyhetsbrevutskick. Detta oavsett om du är en bloggare, driver egen e-handel eller jobbar på ett stort företag. 8 av de starkaste skälen till varför du borde göra nyhetsbrevutskick listar vi i detta blogginlägg.
1. Nyhetsbrevutskick ökar trafiken till din webbplats
De flesta av oss vill av olika anledningar ha så mycket trafik som möjligt till vår webbplats. Nyhetsbrevutskick ökar trafiken – så enkelt är det. Titta på diagrammet nedan, det är besöksstatistik för bloggen TKJ som regelbundet skickar ut nyhetsbrev. Någon gång den 8 november skickade TKJ sitt senaste nyhetsbrevutskick. Du kan själv se resultatet – betydligt fler besökare.

Bloggen TKJs besöksstatistik. Den röda pilen indikerar när nyhetsbrevet skickades ut, kurvan indikerar hur många som besökte sidan.
2. Nyhetsbrev skapar värde på lång sikt
TKJ har ungefär 11 000 prenumeranter på sitt nyhetsbrev. Bloggaren Tommy har fått människor att anmäla sig till nyhetsbrevet sedan bloggen startades. Det betyder att en person som aktivt gjorde ett val 2008 att registrera sig för TKJs nyhetsbrev, fortfarande får nyhetsbrevutskicket och kan klicka in sig på webbsidan.
Satsar du din marknadsföringsbudget på att annonsera så ger investeringen frukt på kort sikt. Med nyhetsbrev kan du skörda frukten under lång tid framöver.
3. Nyhetsbrevprogram gör det enkelt att administrera
Nyhetsbrevstjänster som GetaNewsletter och Mailchimp gör det enkelt att administrera ett nyhetsbrev. Det tar inte mycket extra tid att administrera ett nyhetsbrev. För varje minut nedlagd på ditt nyhetsbrev får du tillbaka mångdubbelt tack vare de lättarbetade gränssnitten.
4. Nyhetsbrevsmallar gör dina nyhetsbrevutskick proffsiga
De flesta företag som erbjuder tjänster inom nyhetsbrev har idag mallar som gör det enkelt för dig att skapa utskick som ser mycket proffsiga ut. Ett snyggt nyhetsbrevutskick kan få dig att framstå som proffsig (utan att behöva vara ett proffs).
5. GetaNewsletter gratis nyhetsbrev
GetaNewsletter låter dig helt gratis skicka nyhetsbrev upp till 100 personer helt gratis. Samma sak är det med Mailchimp, som låter dig skicka gratis nyhetsbrev upp till ett visst antal prenumeranter. Det gör det enkelt för dig att komma och igång och prova nyhetsbrevsutskick utan några initiala kostnader.
6. Genom regelbunden kontakt bygger du en relation
Genom att ha en regelbunden kontakt bygger du en relation och du bygger ditt varumärke. Det innebär att dina prenumeranter får ett större förtroende för dig och att de blir mer lojala.
7. E-postmarknadsföring ökar konverteringarna
Att skicka ut nyhetsbrev eller e-postmarknadsföring som det också kallas ökar konverteringarna, det vill säga antalet som gör som du vill. Har du en ehandel kan t.ex. en konvertering vara att någon handlar av dig.
Personer som aktivt har valt att lämna sin epostadress till dig har förtroende för dig och är intresserade av vad just du har att erbjuda. Det ökar chansen för att de ska konvertera.
8. Du kan snabbt kommunicera nyheter
Genom ett nyhetsbrevutskick kan du snabbt nå ut med nyheter och värdefull information till de som är intresserade av din verksamhet.
Helt enkelt nyhetsbrevutskick må framstå som gammaldags, men det är fortfarande effektivt och fungerar!