Bloggidé Bloggrecensioner.se & fler bloggidéer

I artikelserien om affärs- och bloggidéer har vi nu kommit till bloggidéen Bloggrecensioner.se.

Alla som bloggar älskar att bli omnämnda på andras bloggar. Det högsta erkännandet för en bloggare är att bli omnämnd på en annan blogg med en länk. Det ger både PR, fler besökare och en egoboost – det är med det i åtanke vi tänkte skapa bloggrecensioner.se.

affärs- och bloggidé

I artikelserien över mina affärs- och bloggidéer har vi nu kommit till Bloggrecensioner.se. En sida som jag verkligen tror hade kunnat slå igenom stort. I detta blogginlägg analyserar jag affärsmöjligheterna kring bloggen och försöker inspirera blivande bloggare att ta tag i detta projekt.

4 kriterier för affärs- och bloggidé

Alla bloggidéer jag får måste uppfyllaf fyra kriterier innan jag ens går vidare och skapar en affärsplan. Kriterierna är:

  1. Sajten ska vara inom ett område som många söker efter på Google
  2. Det ska gå att dominera området som bloggen handlar om
  3. Måste finnas många annonsörer som betalar bra
  4. Ska gå att skala upp sajten och utveckla konceptet om det går bra.

Dessutom måste sajten ha något unikt eller speciellt som ger den en chans att lyckas.

Affärs- och bloggidèen Bloggrecensioner:

Vad: Denna bloggidé är en sida enbart inriktad på att recensera andra bloggar.

Hur: Inledningsvis börjar vi med att recensera bloggar, vi skriver utförliga recensioner om bloggar. När man berättar för bloggaren att deras blogg har blivit recenserad så kommer förmodligen personen i sin egoboost inte att tveka att länka till bloggrecensionen. Det gör att det förmodligen kommer att bli ganska många länkar till bloggrecensioner, vilket gör att sidan kan placera sig högt på Google och dessutom få mycket trafik direkt från bloggar.

I takt med att fler hittar till sidan kommer alla få möjligheter att skicka in recensioner av bloggar. Dessutom kommer vi att sätta som krav för mindre bloggar att de måste länka oss för att ha en chans att bli recenserad.

Analys av bloggidé

1. Det görs miljontals sökningar efter bloggrelaterat på Google varje månad, så uppenbarligen är där en stor potential för denna bloggidé.

2. Det görs nästan 100 000 sökningar på Google varje månad efter Kenza. Givetvis kommer hennes blogg och sociala kanaler upp när man söker på Google.

3. Skulle vi recensera Kenzas blogg och få många länkar till vår sida (då vi har läkning som krav för att recensera mindre känna bloggar) kommer vår sida att placera sig högt upp i Googles sökresultat. Vi slår nog inte Kenza själv, men placerar oss tätt efter henne. Det kommer vara en hel del av alla dessa 100 000 sökningar som väljer att klicka in på vår sida.

4. Annonsörerna kan vara det svåra här. Det finns ingen specifik produkt eller tjänst som besökarna kommer att vara intresserade av, därför blir det lite svårare. Kanske man kan dela in bloggrecensionerna i subgrupper såsom hästbloggar, modebloggar etc. och där ha annonser som riktar sig till målgruppen. Förmodligen skulle sidan kunna få så mycket trafik att det hade räckt med automatisk genererade annonser såsom Adsense och Tailsweep.

Denna bloggidé är definitivt skalbar då den bygger på att användarna själva till slut börjar recensera varandra och vi tar en mer administrativ roll för sidan.

Slutsats: Definitivt en idé med stor potential. Brinner man för bloggar är detta en satsning som kan bära frukt och bli rejält lönsam. Dessutom har man möjlighet att utnyttja en sådan här sida till att driva trafik till sina andra webbsidor.

Har du några idéer om vad en blogg kan handla om? Kommentera gärna med dina bloggidéer!

För fler bloggidéer se artikelserien Mina bloggidéer och affiliateprojekt

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close