54 tips för att lyckas med e-postmarknadsföring
Vi har sammanställt 54 tips för att du ska lyckas med din e-postmarknadsföring. Hur får du ut störst effekt och hur ser du till att din e-postmarknadsföring genererar de intäkter som den har potential att göra? Läs igenom tipsen och kommentera gärna med dina bästa tips kring e-postmarknadsföring.
Värför är e-postmarknadföring så kraftfullt?
- Fokusera alltid på att bygga din e-post lista – det kommer att bli en av dina mest kraftfulla tillgångar.

Tips för att lyckas med e-postmarknadsföring
- Gör processen att lämna över sin e-post till dig enkel för besökaren. Ge steg-för-steg hjälp och var tydlig med vad det är besökaren anmäler sig till.
- Innan du skickar ut e-post, korrekturläs både en och två gånger, inget sänker förtroendet lika mycket som ett illa formulerat mail.
- Se till att alla sidor på din hemsida har ett formulär längst ner där användaren kan lämna sin e-post adress
- Du kan öka antalet som lämnar ifrån sig sin e-post adress genom att ha en tävling. Kvaliteten på dessa e-postadresser brukar dock vara sämre. De har kanske inget genuint intresse av vad du erbjuder.
- Ge bort något gratis mot att besökaren anmäler sig. Att registerera sig i utbyte mot en e-bok, video eller något annat exklusivt innehåll är ett vanligt.
- Byt ut ditt ”gratis-erbjudande” mot ett nytt ibland, så att det känns fräscht.
- Tänk stort, tänk fritt! E-böcker kan ju vara lite tråkiga, kolla med Spotify eller något annat stort företag om inte du kan få lite provabonnemang som du kan dela ut gratis mot att de registrerar sig på din sida.
- Testa dig fram och se hur antalet anmälningar förändras. ”Vi skickar tips om hur du förbättrar din hemsida” kan locka fler än ett torrt ”prenumerera nu”.
- Nämn lite titt som tätt i dina texter att om dina läsare gillar vad de läser så kan de få mer via e-post. Genom att göra det lätt och tillgängligt för de som gillar dina texter kommer du få många fler prenumeranter.
- Gör dina formulär för att registrera sig extremt enkla, du behöver inte mer uppgifter än e-postadressen och kanske förnamnet!
- Var personlig i tilltalet i dina mail, ju personligare desto bättre resultat kommer du att uppnå
Så här får ditt nyhetsbrev fler prenumeranter
- Erbjud dina besökare att prenumerera på dina blogginlägg, inte alla använder sig av RSS-läsare och att få dina blogginlägg sammanfattade en gång i veckan kan locka fler än du tror.
- Ha en dedikerad sida bara för syftet att folk ska registrera sig. Där ska det vara så tydlig och enkel information som möjligt men ett enda syfte: att registrera sig! Länka till sidan från alla andra sidor du har på bloggen!
- Tänk på att sökmotoroptimering av din dedikerade sida kan öka trafiken och antalet registreringar kraftigt!
- Uppmana de som redan är prenumeranter att sprida ditt budskap till vänner via sociala medier och e-post. De som är lojala mot dig är dina bästa marknadsförare.
- Tänk på att ha en fokuserad lista snarare än en stor lista. Är alla på din lista genuint intresserade av ett visst ämne kommer du att kunna få betydligt fler av dessa att köpa en vara eller tjänst förknippad med deras intresse.
- Testa att gästblogga på en stor blogg och nämn att du delar med dig av fler tips via e-post.
- Ha ett arkiv på din hemsida med gamla nyhetsbrev du skickat ut via e-post. På så sätt kan besökarna se vad de får innan de anmäler sig.
- Att SEO-anpassa nyhetsbrevet som du sedan lägger ut på din hemsida i ett arkiv kan kraftigt öka antalet besökare till din sida och därigenom antalet som prenumererar.
- Testa dig fram. Pop-ups, att ha registrering överst på sidan eller kanske längst ner på sidan är olika sätt som kan visa sig effektfullt.
Tydlighet och ärlighet är grunden i e-postmarknadsföring
- Det ska alltid vara lätt för någon avregistrera sig, men erbjud något särskilt för de som avregisterar sig för att locka dem att komma tillbaka. Till exempel en gratis e-bok etc.
- Försäkra dina besökare om att du aldrig kommer att ge deras uppgifter till någon tredje part och att de enkelt kan avregistrera sig om de vill.
- Var inte tråkig utan använd fantasin! ”Adams nyhetsbrev” låter förbannat tråkigt och kan nog räkna med att många av prenumeranterna inte ens öppnar mailet. Kom på någon rolig och lockande rubrik istället!
- Se till att du mailar din lista regelbundet – helst 1-2 gånger per vecka för att få en relation med dem.
- Ett mail eller nyhetsbrev behöver inte vara någon stor produktion, på 5-10 minuter kommer du ha ett snyggt brev klart att

skicka ut!
Slutligen, framgångstips för e-postmarknadsföring
- Har du många som prenumererar på ditt nyhetsbrev och funderar på om det är värt för dig lägga pengar på att tillhandahålla nyhetsbrev? Testa din ROI, dvs din Return On Investment (Hur mycket du tjänar på varje krona du spenderar på ditt nyhetsbrev).
