54 tips för att lyckas med e-postmarknadsföring

Vi har sammanställt 54 tips för att du ska lyckas med din e-postmarknadsföring. Hur får du ut störst effekt och hur ser du till att din e-postmarknadsföring genererar de intäkter som den har potential att göra? Läs igenom tipsen och kommentera gärna med dina bästa tips kring e-postmarknadsföring.

Värför är e-postmarknadföring så kraftfullt?

  1. Fokusera alltid på att bygga din e-post lista – det kommer att bli en av dina mest kraftfulla tillgångar.
kraftfull bild - kraftfull e-postmarknadsföring
Kraftfull bild – kraftfull e-postmarknadsföring! Foto credit: John Steven Fernandez
  • Om du inte ger möjligheten till dina besökare att registerar sig för ett nyhetsbrev är det troligt att ni inte kommer att få chansen att kommunicera med besökaren igen.
  • Sociala medier är bra, men avkastningen för investeringar i e-postmarknadsföring är bra mycket högre.
  • Enligt McKinsey har e-post användandet under perioden 2008-2012 minskat, men under samma period har antalet nya kunder som kommit genom e-postmarknadsföring ökat kraftigt.
  • Tips för att lyckas med e-postmarknadsföring

    1. Gör processen att lämna över sin e-post till dig enkel för besökaren. Ge steg-för-steg hjälp och var tydlig med vad det är besökaren anmäler sig till.
    2. Innan du skickar ut e-post, korrekturläs både en och två gånger, inget sänker förtroendet lika mycket som ett illa formulerat mail.
    3. Se till att alla sidor på din hemsida har ett formulär längst ner där användaren kan lämna sin e-post adress
    4. Du kan öka antalet som lämnar ifrån sig sin e-post adress genom att ha en tävling. Kvaliteten på dessa e-postadresser brukar dock vara sämre. De har kanske inget genuint intresse av vad du erbjuder.
    5. Ge bort något gratis mot att besökaren anmäler sig.  Att registerera sig i utbyte mot en e-bok, video eller något annat exklusivt innehåll är ett vanligt.
    6. Byt ut ditt ”gratis-erbjudande” mot ett nytt ibland, så att det känns fräscht.
    7. Tänk stort, tänk fritt! E-böcker kan ju vara lite tråkiga, kolla med Spotify eller något annat stort företag om inte du kan få lite provabonnemang som du kan dela ut gratis mot att de registrerar sig på din sida.
    8. Testa dig fram och se hur antalet anmälningar förändras. ”Vi skickar tips om hur du förbättrar din hemsida” kan locka fler än ett torrt ”prenumerera nu”.
    9. Nämn lite titt som tätt i dina texter att om dina läsare gillar vad de läser så kan de få mer via e-post. Genom att göra det lätt och tillgängligt för de som gillar dina texter kommer du få många fler prenumeranter.
    10. Gör dina formulär för att registrera sig extremt enkla, du behöver inte mer uppgifter än e-postadressen och kanske förnamnet!
    11. Var personlig i tilltalet i dina mail, ju personligare desto bättre resultat kommer du att uppnå

    Så här får ditt nyhetsbrev fler prenumeranter

    1. Erbjud dina besökare att prenumerera på dina blogginlägg, inte alla använder sig av RSS-läsare och att få dina blogginlägg sammanfattade en gång i veckan kan locka fler än du tror.
    2. Ha en dedikerad sida bara för syftet att folk ska registrera sig. Där ska det vara så tydlig och enkel information som möjligt men ett enda syfte: att registrera sig! Länka till sidan från alla andra sidor du har på bloggen!
    3. Tänk på att sökmotoroptimering av din dedikerade sida kan öka trafiken och antalet registreringar kraftigt!
    4. Uppmana de som redan är prenumeranter att sprida ditt budskap till vänner via sociala medier och e-post. De som är lojala mot dig är dina bästa marknadsförare.
    5. Tänk på att ha en fokuserad lista snarare än en stor lista. Är alla på din lista genuint intresserade av ett visst ämne kommer du att kunna få betydligt fler av dessa att köpa en vara eller tjänst förknippad med deras intresse.
    6. Testa att gästblogga på en stor blogg och nämn att du delar med dig av fler tips via e-post.
    7. Ha ett arkiv på din hemsida med gamla nyhetsbrev du skickat ut via e-post. På så sätt kan besökarna se vad de får innan de anmäler sig.
    8. Att SEO-anpassa nyhetsbrevet som du sedan lägger ut på din hemsida i ett arkiv kan kraftigt öka antalet besökare till din sida och därigenom antalet som prenumererar.
    9. Testa dig fram. Pop-ups, att ha registrering överst på sidan eller kanske längst ner på sidan är olika sätt som kan visa sig effektfullt.

    Tydlighet och ärlighet är grunden i e-postmarknadsföring

    1. Det ska alltid vara lätt för någon avregistrera sig, men erbjud något särskilt för de som avregisterar sig för att locka dem att komma tillbaka. Till exempel en gratis e-bok etc.
    2. Försäkra dina besökare om att du aldrig kommer att ge deras uppgifter till någon tredje part och att de enkelt kan avregistrera sig om de vill.
    3. Var inte tråkig utan använd fantasin! ”Adams nyhetsbrev” låter förbannat tråkigt och kan nog räkna med att många av prenumeranterna inte ens öppnar mailet. Kom på någon rolig och lockande rubrik istället!
    4. Se till att du mailar din lista regelbundet – helst 1-2 gånger per vecka för att få en relation med dem.
    5. Ett mail eller nyhetsbrev behöver inte vara någon stor produktion, på 5-10 minuter kommer du ha ett snyggt brev klart att
    brevlåda för e-postmarknadsföring
    Tydlighet och fokus! Foto credit: Victoria Henderson

    skicka ut!

  • Kolla statistiken du får efter att du skickat ut nyhetsbrev. Hur många öppnade ditt mail och hur många klickade på några av länkarna du hade i mailet?
  • Hitta tidpunkten och veckodagen där statistiken visar att flest läser dina utskick och ta för vana att alltid skicka ut vid den tidpunkten.
  • Om du säljer en produkt så räcker det inte med att nämna den en gång, du måste följa upp i mail efter mail…
  • Ta det inte personligt om något avregistrerar sig från ditt nyhetsbrev.
  • Om någon skriver och klagar på dina mail, så ta det på allvar och ta till dig av kritiken. Var artig och tillmötesgående!
  • Använd P.S. i din e-postmarknadsföring och ta med en länk där. Det är ett framgångsrecept!
  • Prenumerera på dina konkurrenters nyhetsbrev och kolla hur och om vad de skriver om. Men var noggrann med att särskilja dig från dem! Du ska vara bättre, mer intressantare och val nummer 1!
  • Att vara personlig i nyhetsbrev har jag redan nämnt. Testa att skriva under nyhetsbrevet med ditt eget namn istället för med företagets namn.
  • Se till att mail-avsändare för ditt nyhetsbrev alltid är densamma så att läsarna känner igen ditt nyhetsbrev.
  • Kom ihåg att det oftast är de första 30-50 tecknen som läsaren ser i rubrikraden, så kom snabbt till saken!
  • Less is more! Keep it simple!
  • Ge inte dina läsare för många val. Ställs man inför för många val, gör man oftast inget val alls. Ha ett begränsat antal länkar i ditt mail som läsaren kan välja mellan.
  • Börja med det bästa först – alla orkar nog inte läsa hela ditt nyhetsbrev.
  • Ha alltid action-words med i mailet. ”klicka här”, ”gör det här” osv..
  • Trovärdighet är viktigt med e-postmarknadsföring, rekommendera bara produkter du själv har testat!
  • Slutligen, framgångstips för e-postmarknadsföring

    1. Har du många som prenumererar på ditt nyhetsbrev och funderar på om det är värt för dig lägga pengar på att tillhandahålla nyhetsbrev? Testa din ROI, dvs din Return On Investment (Hur mycket du tjänar på varje krona du spenderar på ditt nyhetsbrev).
    lyckad e-postmarknadsföring
    Lyckad e-postmarknadsföring! Foto credit:  Ed Dunens
  • E-postmarknadsföring handlar om hela  processen, en kund ska känna sig väl omhändertagen från registrering till eventuell avregistrering.
  • Bygg rätt förväntningar från början. Vad kommer prenumeranten att få och hur ofta?
  • Var tydlig med vilka fördelar läsaren får genom att anmäla sig. Kunskap, erbjudande, inbjudningar och exklusive grejer.
  • Informera om nyhetsbrevet på er hemsida, men gör det även i e-post signaturen och på allt tryckt material.
  • Tipsa om ert nyhetsbrev i sociala medier såsom Facebook och Twitter.
  • Börja nu, vänta inte med e-postmarknadsföring!
  • Vi rekommenderar  Get a Newsletter som vi själva använder för vårt nyhetsbrev.
  • Du gillar kanske också...

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *