10 sociala medier som funkar / inte funkar för att få besökare

Undrar du vilka sociala medier som funkar för att få fler besökare till din blogg? Det gjorde jag med och bestämde mig för att ta reda på det! Vilka sociala medier driver trafik och framför allt bra besökare som är intresserade av min blogg? Vilka sociala medier ska jag satsa på och vilka kan jag strunta i?

Analysera sociala medier med Google Analytics

Okay, det är lika bra att säga det direkt. För att få många besökare från sociala medier krävs det ibland att man är aktiv där – deltar i diskussioner, hjälper och tipsar andra och bygger upp relationer. Det finns också sociala medier som sköter sig mer eller mindre själv – men är de nåt bra? Vilka sociala medier ska du lägga din tid på?

Med hjälp av Google Analytics går det att få en bra bild av besökarna från sociala medier.

Vad tittar jag på när jag analyserar trafiken från sociala medier?

  • Det totala antalet besökare från de sociala medierna
  • Hur länge besökaren från sociala medier stannar på Starta-Blogg
  • Hur många sidvisningar som varje besökare från sociala medier genererar
  • Om de konverterar, t.ex. registrerar sig för nyhetsbrevet eller kanske klickar på en annons
sociala medier som funkar analys

Med hjälp av Google Analytics kan du analysera vad besökare från sociala medier gör på din sajt.

Såklart vill du ha många besökare från sociala nätverk – men om de bara lämnar din sida direkt, har besökaren knappast något värde för dig och din sajt!

Låt oss titta på vad som funkar för Starta-Blogg!

Topplistan – sociala medier som funkar för Starta-Blogg

1. Twitter

Twitter är den sociala kanal som driver absolut flest besökare till Starta-Blogg – faktiskt 6 gånger mer besökare än tvåan på vår lista. Besökare från Twitter stannar kvar på vår sajt marginellt kortare än genomsnittsbesökaren men hinner däremot med att ha något fler sidvisningar per besök.

Twitter ger oss bra besökare, som ofta stannar kvar på vår sida. Detta är definitivt en kanal väl värd att satsa på och lägga ner tid på för oss.

2. Facebook

Facebook ger betydligt färre besökare än Twitter – men de bästa besöken får vi härifrån. På Facebook är det lojala och intresserade besökare som följer oss, vilket också märks! Varje besökare från Facebook spenderar i genomsnitt dubbelt så lång tid som besökare från Twitter och läser dubbelt så många blogginlägg vid varje besök.

Facebook står verkligen för kvalitetsbesökare som vi verkligen vill behålla och gärna ha ännu fler av. På Facebook kan man inte vara för aktiv (det blir bara irriterande) därför gäller det snarare att fokusera på att få fler av våra besökare på Starta-Blogg att gilla vår Facebook-sida.

3. StumbleUpon

StumbleUpon är som namnet antyder ett ställe där man snubblar över hemsidor. Med hjälp av vad du och dina vänner gillar så får du förslag på hemsidor som du kan tänkas gilla. Starta-Blogg fick ganska många besökare från StumbleUpon men 98 % lämnade sidan direkt.

Tidigare postade vi automatiskt alla nya blogginlägg på StumbleUpon, men det har vi slutat med nu. Besökarna från StumbleUpon var helt enkelt inte intresserade av vårt innehåll och då är de inte intressanta för oss heller.

4. LinkedIn

På det proffesionella nätverket LinkedIn sprids det begränsat med artiklar, därför kan de få ganska stort genomslag. Starta-Blogg finns dock inte på LinkedIn utan här är det våra besökare som postat artiklar och lyckats få folk att besöka oss.

Starta-Blogg är inte den typiska sajten som man väntar sig spridas på LinkedIn. Vi är givetvis glada när någon sprider vårt innehåll där, men det är ingen social plattform som vi kommer att använda för denna blogg.

5. Pinterest

Pinterest började vi att använda för så sent som två veckor sedan. Redan har vi börjat se besökare hitta till Starta-Blogg från Pinterest. Besöken från Pinterest påminner mycket om besöken vi får från Twitter – fast mycket färre. Besökarna stannar ungefär lika länge och läser ungefär lika många artiklar per besök som twittrarna.

Eftersom vi inte har så mycket data att analysera på Pinterest nöjer jag mig med att säga att det ser mycket intressant ut hittills och att vi definitivt kommer att lägga ner mer tid på Pinterest.

6. SlideShare

SlideShare har vi använt vid ett tillfälle för att visa att det gick att driva trafik från SlideShare. För er som inte känner till SlideShare, så är det ett socialt nätverk för att publicera och dela presentationer (Powerpoint).

Vi har bara publicerat en presentation om att driva trafik till sin hemsida. Det är ett ganska smalt ämne och vi har mycket material om detta på bloggen. Därför har de besökare vi fått från SlideShare stannat länge på vår sajt och läst riktigt många artiklar.

Nackdelen med SlideShare är att det tar lång tid att skapa riktigt bra presentationer. Fördelen är att jag skulle kunna använda presentationerna för att öka användarupplevelsen här på bloggen och att det verkligen driver bra trafik hit.

Vilka sociala medier kommer vi att satsa på?

Vi väljer naturligtvis inte vilka sociala medier vi är aktiva på enbart utifrån hur mycket trafik vi får till vår blogg därifrån. Minst lika viktigt är vart vi trivs och gillar att spendera vår tid. För oss står det ganska klart vart vi vill vara och inte.

Sociala nätverk där vi vill vara:

  • Twitter
  • Facebook
  • Pinterest
  • SlideShare
  • YouTube

Sociala nätverk som vi väljer bort:

  • StumbleUpon
  • LinkedIn
  • Digg
  • Delicious
  • Tumblr

Vilka sociala medier finns du på och varför? Kommentera gärna om vilka sociala medier som funkar för dig!

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close