Hur kan man kolla sin placering på Google?
”Hur kan man kolla sin placering på Google?” öd rubriken i en epost från en läsare. Att manuellt sitta och kolla hur man rankar på Google är väldigt jobbigt och ger ofta inte en korrekt bild då Google anpassar sökresultatet utifrån din historik och din profil. Manuell rankingkoll kräver också att man går igenom sida efter sida i Google sökresultat i jakten på sin egen webbplats. Men det finns bättre sätt och om det tipsar vi i detta blogginlägg.
Hur kan man kolla sin placering på Google?
Läsarfråga: ”Hej, jag har en blogg som jag försöker optimera för ett 30 tal nyckelord/nyckelfraser. När jag gör förändringar på min webbplats kan jag ibland se att besökarflödet från Google till min webbplats förändras. Då brukar jag kolla min placering på Google, men det tar tid – mycket tid! Har du några tips på hur jag kan kolla hur jag rankar på mina nyckelord utan att göra det manuellt?”
Så här kollar du din ranking på Google
Det finns flera bra sätt att kolla sin sajts ranking på Google. Det första är att göra en manuell placeringskontroll genom att helt enkelt söka med sökordet på Google. Då placeringen påverkas av vilka sidor du har varit inne på tidigare är det viktigt att du gör det i ett ”inkognito fönster” eller ”privat läge” som du får fram i Chrome genom att trycka kortkommandot Ctrl+Shift+N. Sök på en fras och leta reta på din sajt i Googles sökresultatet (GSERP). Du kan du komma fram till din sökords ranking.
Fördelen med att manuellt kolla ranking på Google är att du visuellt kan granska hur din sida ser ut i Serpen (SERP = Search Engine Result Page). Du kan också se vilka andra sidor som ligger ovanför dig och därigenom tänka ut strategier kring hur din sida ska särskilja sig från de andra i sökresultatet och därigenom locka till klick.
Nackdelen med att kolla sökord manuellt är att det är mycket tidkrävande. Rankar inte ditt sökord högt kan du behöva sitta och gå igenom sida efter sida. Då är det lätt att tappa koncentrationen och missa sin egen hemsida i resultatet.

En visuell granskning efter att ha gjort en sökning på Google är tidskrävande, men ger en bra bild av vad slutanvändaren ser.
Nackdelarna överväger fördelarna om det är många sökord eller sökfraser man vill kolla upp. Istället är det att föredra att använda sig av en automatisk tjänst för att kolla sin placering på Google.
Kolla din ranking med Google Search Console
Google Search Console är ett bra ställe att titta vilka sökfraser som din webbsida rankar för. När du loggar in på Google Search Console väljer du ”Resultat” och ”Frågor” och du får fram vilka sökfraser som din sida kommit i sökresultaten för.
Detta är ett bra ställe att börja på eftersom sidor ibland kan ranka för sökfraser som du inte ens tänkt på. Google Search Console är gratis.

Google Search Console visar genomsnittlig position på sökfraser som faktiskt sökts med och din webbplats kommit upp.
Google sökord med den billiga betaltjänsten Wincher
Wincher är en svensk betaltjänst som är riktigt billig att komma igång med även för dig med en liten webbplats. Till skillnad mot Google Search Console har du här möjlighet att se tydlig historik över hur varje sökord/webbsida placerar sig över tid.
Med Wincher kan du själv ange vilka sökord och fraser du vill hålla koll på men du kan också få automatiska sökordsförslag baserade på din webbplats. Sidan uppdaterades dagligen så att du kan se dina aktuella placeringar i Googles sökresultat på de nyckelord du angett.
Genom att klicka på siffran för positionen får du ett nytt litet fönster som visar vilken information Google visar för din webbsida och du kan lätt jämföra med övriga konkurrenter i sökresultatet. Wincher har även tydliga grafer för den genomsnittliga positionen för hela din webbplats så att du kan följa vad som händer varje månad.
Jag hoppas du fått svar på din fråga och är det någon mer som har en fråga så gilla oss på Facebook och ställ din fråga till oss där!
Bra tips och funderingar.
Tack
Kul att du gillade tipsen :)