Nyckelordsplacering i rubriker och beskrivning

nyckelordsplaceringNu för tiden vet de flesta att en överdriven upprepning av nyckelord inte alls leder till en bra ranking på nyckelordet utan tvärtom – du hamnar långt ner i sökresultatet. Samtidigt finns det absolut en korrelation med att nämna nyckelord i texten och hamna högt upp i sökresultatet.

Hur hittar du den perfekta balansen?

Nyckelord och möjliga placeringar

Ett nyckelord är ett beskrivande ord för en text. Tänk dig om du ska beskriva texten du just läser med ett enda ord – det skulle t.ex. kunna vara nyckelordsplacering.

Ofta vill man ranka bra för just det nyckelordet, eftersom de som söker på just det ordet troligtvis är intresserade av ditt innehåll. För att öka chansen att ranka bra på Google på ett nyckelord brukar en vanlig taktik vara att strategisk placera nyckelordet löpande i texten.

Normalt kan man se tendenserna. Du hittar ofta nyckelordet i titeln på sidan, i rubriken, i rubrikformaten H1, H2 och H3, i metabeskrivningen och i den löpande texten.  Är det ett vinnande koncept att placera nyckelorden så?

Nyckelordsplacering & sökresultat

Ja, att placera nyckelord på olika ställen i texten och rubriker har en korrelation med hög ranking på det nyckelordet. Dock är inte korrelationen så stark. Det bör användas med försiktighet. Med det menar jag att Google är trots allt en maskin som läser in allt du skrivit och gör en tolkning som har skapats av människor.  Det innebär inte att Google är dum, men att den följer sunt förnuft.

I Searchmetrics rapport ser vi ett samband mellan hög ranking på Google och användning av rubriker i H1- och H2-format och metabeskrivning för sökmotorer. Däremot kan man inte se något starkt samband av att placera nyckelordet där.

Min rekommendation för nyckelordsplacering

I takt med att Googles algoritmer blir allt mer förfinade, kommer undan för undan nyckelordets betydelse att minska.

Söker jag idag på himmelsblått kommer Malmö FFs sida upp. Google har koll på att Malmö FFs smeknamn är himmelsblått och att jag troligtvis är intresserad av det när jag söker på himmelsblått. Detta trots att ordet himmelsblått inte varken förekommer i rubriker eller metabeskrivning på Malmö FFs sida.

Så vad blir min rekommendation och vad kommer jag själv att göra? Jag kommer definitivt att fortsätta jobba med nyckelord, men på ett helt annat sätt. I stället för att jobba med ett enskilt nyckelord blir det mer att jobba kring hela fraser. Då gäller det också att skapa djupgående texter som verkligen täcker upp ämnet och tar med smeknamn och synonymer.

Skriver jag en text om Malmö FF räcker det inte längre att bara ha med nyckelordet Malmö FF. Kanske jag ska optimera för frasen ”fotbollslaget Malmö FF” och i texten byta ut ordet Malmö FF med ord som Sveriges bästa fotbollslag, himmelsblått, di blåe, svenska mästare och Skånes stolthet. Jag kommer veta att det är MFF jag skriver om och det kommer Google med all säkerhet göra också.

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. Elin skriver:

    Tack återigen. Du/ni kommer med riktigt bra hjälpmedel! Har länge funderat över det här med hur man gör för att skriva bra rubriker och hur viktigt det är med nyckelord. Förstod att ni skulle ha svar på mina funderingar som vanligt. :)

    Jag undrar lite över om det finns nå tips och trix när det gäller placering av inlägg och liknande. Vad man borde tänka på när man håller på med designen. Finns det vissa färger, typsnitt eller annat som gör bloggen mer läsarvänlig? Kanske några missar man absolut inte får göra och så vidare.

    Tack så mycket för en superbra blogg. Nu ska jag sätta igång och jobba på mina rubriker. :)

    • www.starta-blogg.se skriver:

      Hej Elin,

      tack för berömmet! När det gäller design/användarvänlighet så har jag skrivit väldigt lite om det. Det är ett område som behöver utvecklas, både att förbättra Starta-Blogg i hänsyn till användarupplevelse, men också med artiklar om det. Så länge kan jag tipsa dig om http://designyourownblog.com/ som är en av mina favoritbloggar när det gäller bloggdesign.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close