Lokal sökmotoroptimering – därför är det världens chans

Lokal sökmotoroptimering har allt fler börjat prata om de senaste åren. Det handlar framför allt om att sökmotoroptimera sin sajt för rätt besökare. Det vill säga besökare som konverterar och blir kunder. Det blir då mycket lättare att räkna hem investeringen av sökoptimeringen.

Varför lokal sökmotoroptimering?

Idag kan de flesta definiera de 4-5 mest intressanta sökorden för sitt företag eller hemsida. Har du en bilverkstad vill du förmodligen ranka bra på ord som bilverkstad, bilservice, reservdelar och så vidare. I takt med att allt fler företag lägger ner stora summor pengar på att sökoptimera sina hemsidor för diverse ord blir det svårare och svårare att ranka för dessa ganska generella termer.

Vad många istället väljer att göra är en lokal sökmotoroptimering av sin hemsida. Det vill säga ligger en blomsterhandel i Borås så sökoptimeras deras hemsida på till exempel blomsterhandel Borås, blommor Borås och så vidare. Det får några konsekvenser. 1. Det är betydligt lättare att komma på första sidan på Google när man adderar sekundära sökord. 2. De som söker efter en blomsteraffär i Borås är troligtvis intresserade av en blomsteraffär just i Borås så konverteringsgraden kommer att bli högre.

Allt fler sökningar görs lokalt

Användarnas beteende på Google har också långsamt ändrats. Tidigare gjordes många sökningar med bara ett eller två ord, nu däremot göra allt fler sökningar med fler ord. Ett tydligt tecken på detta är också att de lokala sökningarna ökar. Allt fler lägger till ortsnamnet i sina sökningar, men positionen på användaren kommer att fortsätta öka i betydelse. I  och med att fler sökningar görs via mobilen och Google numera har information om var vi befinner oss är det troligt att positionen på den som söker kommer att avspeglas i sökresultatet ännu mer i framtiden.

För att förbättra dina chanser att synas för potentiella kunder är det därför viktigt att redan nu börja fundera på att göra en lokal sökmotoroptimering av din sajt.

Så här sökmotoroptimerar du lokalt

Börja med att inkludera din stads namn som sekundärt sökord i dina sökfraser som du optimerar din hemsida för. På sikt kommer det ge resultat. Hjälp också Google att veta vart ditt företag befinner sig genom att registerar dig på Google Places kostnadsfritt.

lokal sökoptimering på Google

Lokal sökoptimering på Google, det är gratis att lägga till information på Google Places som F12 har gjort ovan. Det kan du också göra för ditt företag, på mindre än 10 minuter!

Det kan både hjälpa din placering i träffresultatet och ge dig fler besökare då karta och information om ditt företag visas kostnadsfritt i högerspalten på Google. Se så, två enkla steg för att själv komma igång med lokal sökoptimering.

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Parfym skriver:

    tack för tipset

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close