Adsense Lektion 8: Förbättra Adsense annonsplacering
I lektion 8 av Optimizing Adsense ligger fokus på Adsense annonsplacering. Annonsplaceringen är det som har störst inverkan på antalet klick på annonsen och därmed de totala intäkterna från Adsense. Denna lektion därför extremt viktig om du vill skapa förutsättningar att maximera dina intäkter från Adsense.
Lektionen behandlar bland annat
- Ord och begrepp som är viktiga att känna till
- Strategier för att bestämma hur du ska placera dina Adsenseannonser
Förbättra Adsense annonsplacering
Ord och begrepp kring annonsplacering
Above the fold (ATF) är det som syns på din sida omedelbart när du kommer in på den. Det vill säga du behöver inte scrolla ner utan det syns på skärmen direkt.
Below the fold (BTF) är material som besökaren måste scrolla ner för att ta del av. Det vill säga materialet syns inte direkt när besökaren kommer in på sidan, istället krävs det att besökaren scrollar ner för att ta del av materialet.
Strategier för Adsense annonsplacering
Frågor du bör ställa dig är:
- Varifrån kommer dina besökare?
- Vad letar din besökare efter?
- Hittar de vad de letar efter?
- På vilka del av din hemsida eller på vilka sidor spenderar dina besökare mest tid?
- Vad är din målsättning för besökarna på din sida?
- Får du den önskade responsen eller resultatet från dina besökare?
Förstå dina besökare
Adsense kan vara knepigt. Vad som funkar bäst på en sida om fotboll kanske inte fungerar lika bra på en sida om hästar. Samma sak gäller din startsida och undersidor, vad som fungerar på det ena behöver inte nödvändigtvis funka på de andra.
Slutsatsen man kan dra är att det är viktigt att testa olika Adsense annonsplaceringar och att försöka förstå sina besökare.
Länka Google Adsense med Analytics
Genom att länka ditt Google Adsense-konto med ditt Analytics-konto kan du få mer information om dina besökares beteenden. Det kan hjälpa dig att lättare avgöra vilken Adsense annonsplacering du ska ha och utforma din strategi för hur du ska tjäna pengar med Adsense.
Bäst placering av Adsenseannonser
En bra annonsplacering är ofta att placera annonser nära material som dina besökare är intresserade av. Du ska dock se till att undvika att placera annonserna FÖR nära texten. Det kan leda till att besökare klickat på annonser av misstag vilket skadar användarupplevelsen. En placering för nära innehållet kan också bryta mot Adsense regelverk.
Att placera annonser så att användare ser dem direkt brukar oftast ge bra resultat. Besökarna slipper då scrolla ner för att se annonsen. Å andra sidan kan annonser som placeras efter en text eller artikel ge goda intäkter. Det gäller att testa sig fram.
Det är viktigt att du inte försöker lura besökarna att klicka på dina annonser. Då är det stor risk att du bryter mot någon Adsense-regel och blir avstängd från Adsense.
Förhoppningsvis har denna lektion gett dig en god grund gällande Adsense annonsplacering.