Adsense Lektion 1: Vad är CPC och CPM?

Lektion 1 om Adsense går igenom något av de mest relevanta; nämligen förkortningarna. Det finns mängder av förkortningar som du måste hålla koll på för att använda Adsense framgångsrikt. I lektionen går man bland annat igenom CPC – cost per click och CPM – Cost per 1 000 impressions.

Adsense Lektion 1: CPC och CPM

Onlinemarknadsföring använder sig av en rad förkortningar såsom CPC och CPM, CTR och RPM. Listan kan göras bra mycket längre.  De här förtkortningarna är mätvariabler som är betydelsefulla när du ska tjäna pengar online.  Det kan vara svårt att veta vilka av dem du ska fokusera på.  Att fokusera på rätt parameter är viktigt för att du ska öka dina intäkter.

Samma förkortningar betyder olika saker beroende på sammanhanget de används i, vilket kan vara förvirrande.

Förkortningar och Adsense

CPM

CPM står för kostnad för 1 000 annonsvisningar. För annonsörer innebär det priset de är beredda att betala för att få sin annons visad 1 000 gånger. Kanske du har märkt att termen CPM inte finns med i din Adsense resultatrapport? Det är för att i Adsense publishers så används förkortningen RPM, vilket betyder intäkter per 1 000 visningar (revenue per 1 000 impression).

RPM

RPM används i princip bara av Google Adsense och är ett mått som är mycket relevant för oss som har annonser på vår blogg eller hemsida. Det säger hur mycket vi kommer tjäna på 1 000 annonsvisningar.

CPM

CPM däremot är en term som används av flera företag. Det visar kostnaden ett företag får betala för att deras annons ska visas 1 000 gånger.

CPC

CPC står för Cost-per-click. För företaget som annonserar är det priset de får betala varje gång någon klickar på deras annons. För dig som har annonser på din hemsida, så är det beloppet du får när någon har klickat på en annons på din sajt.

Framtida Adsenseförkortningar

Google Adsense förvarnar också att det kommer nya förkortningar inom en snar framtid.

CPE

CPE är en ny förkortning som står för cost per engagement.  Med CPE-annonser behöver annonsören bara betala när besökaren integrerar med annonsen på ett speciellt sätt. Det kan till exempel vara att annonsen är en film och att annonsören bara betalar bara när någon sett filmen.

cpc och cpm adsense

Cpc och cpm i all ära, nu lanserar Adsense nya förkortningar :)

Active View CPM

En annan ny förkortning är Active View CPM. Med annonstypen betalar annonsörer bara när annonsen har varit synlig i åtminstone 1 sekund.

Nu vet du förhoppningsvis lite mer om vad CPC och CPM står för. Kolla gärna in våra andra inlägg om Adsense.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *