Vill du öka vad du tjänar på Adsense? Tips!

Vill du öka vad du tjänar på Adsense ? Det ville jag också. I takt med att jag experimenterat allt mer och mer har intäkterna också ökat kraftigt. Därför tänkte jag dela med mig av mina bästa tips för att öka intäkterna.  Vilka parametrar jag tittar på när jag optimerar mina annonser och hur har jag gjort? Du hittar dina parametrar när du loggar in på Google Adsense.

Öka vad du tjänar på Adsense

Analysera dessa parametrar

Det är viktigt att kolla på menyn som heter ”Ad Units”, så att det går att se hur enskilda annonser presterar.

Ad Request

Ad Request visar hur många gånger varje enskild annons har visats. Jag tar för givet att du använder maximalt antal tillåtna annonser, det vill säga tre. Det är viktigt att alla tre annonser får så många ad request som möjligt om du tjäna mer med Adsense. Har du flest besökare på din startsida, men bara annonser i dina enskilda artiklar eller inlägg? Då missar du många potentiella ad request.

Coverage

Coverage visar, i procent, hur ofta en annons faktiskt visas när det uppstår en ad request. Det måste bara vara 100 %, annars har du valt en för udda annonsstorlek eller spärrat för många annonsörer. Har du gjort det så visas ingen annons och då får du en lägre coverage.

CPC

CPC, Cost-per-Click eller vad du får betalt för varje klick är en viktig parameter. Låg CPC kan innebära att din sida handlar om ämnen som annonsörer inte är intresserade av att synas ihop med.  Ett låg CPC kan också vara ett tecken på att du är dålig på att tala om för Adsense vad dina enskilda sidor handlar om.

Ad Request RPM

Så mycket du tjänar på den enskilda annonsen om du har 1 000 besökare på sidan med annonsen. Denna parameter måste bara vara så hög som möjligt.

Så gör jag för att öka vad jag tjänar på Adsense

Öka Ad Request

Jag har jobbat för att få fler av mina annonser att synas på sidan där jag har flest besökare. Sidan med flest besökare är min startsida starta-blogg.se. Ursprungligen hade jag noll annonser på den sidan, men nu har jag två. Dessa annonser får således en betydligt högre Ad Request, vilket är en förutsättning för att öka vad du tjänar på Adsense.

CPC

Jag har testat flera olika storlekar på annonser. Både standardannonsstorlekar, men även mer udda storlekar. Min erfarenhet är att större annonser märks mer och får fler klick. Däremot är CPC högre för standardformaten, vilka också är mindre i storlek och lockar färre klick. Därför är det en avvägning man får göra, genom att prova sig fram. Jag tittar också mycket på hur text- och grafiskannonser presterar i form av CPC och testar också med att blockera textannonser (textannonser är så fult!).

Ad Request RPM

Den enskilt viktigaste parametern att hålla koll på. Den här parametern tar hänsyn till antal klick, Ad Request, CPC och Click.-through ration. De annonser som har högst Ad Request RPM är de annonser du ska välja att visa på din sida. Här har jag provat många olika positioner, storlekar och färger på mina annonser. När jag kollar Ad Request RPM står det klart för mig vilka annonser som inte presterar och vilka som gör det.

Långsiktigt arbete med Adsense lönar sig

Tänk på att det krävs ganska många besökare under ganska lång tid för att ovanstående statistik ska vara tillförlitlig. Det är därför viktigt att du inte gör dina test under allt för kort tid, då kan ett enda klick göra vässentliga förändringar i dina parametrar. Det kan leda till att du optimerar fel och inte alls väljer att visa de annonser som förmodligen hade ökat dina intäkter från Adsense mest. Vill du öka vad du tjänar på Adsense bör du göra det långsiktigt.

öka vad du tjänar på Adsense

Öka vad du tjänar på Adsense genom att testa dig fram.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close