Planera blogginläggen med hjälp av Google
Idag bloggar SEO-experten Linus Larsson från den digitala byrån Top Visible om bra tips för att du lätt ska kunna planera dina blogginlägg.
Han ger också ett fantastiskt erbjudande just nu om att få gå deras WordPress SEO-kurs för 695:- (ord. pris 3995:-). Som läsare av Starta-Blogg får du dessutom 100 kronor extra i rabatt . Jag har själv gått deras SEO-utbildning och kan varmt rekommendera den. Fortsätt läsa för att ta del av erbjudandet…
Har du svårt att komma på vad du ska blogga om och behöver hjälp med inspirationen för att lindra din bloggtorka är detta hjälpfulla tips.
Planera inläggen med hjälp av Google
Att driva en blogg tar tid, engagemang och hårt arbete.
Fotografier ska tas, texter ska skrivas och allting ska göras i ett konstant flöde samtidigt som det är nytänkande, målgruppsanpassat och intressant. Puh!
Hur vet man vad ens läsare egentligen vill läsa? Hur vet man för den sakens skull vad folk överlag vill läsa?
Antingen går man på magkänsla (den ska ej förnimmas) eller så frågar man någon som faktiskt vet. Denna någon är Google.
Varje dag görs det 40-45 miljoner sökningar på Google. Folk som letar efter allt från recept på nudlar till frågor om Higgs Boson. I regel vill sökarna på Google få svar på frågor, hitta mer information om ett ämne eller köpa en produkt. I alla dessa fall kan det vara just din blogg som ligger inne med svaret. Tänk lite ”Jeopardy” där du har svaret, men måste ta reda på vad frågan är. Det fina i kråksången är att Google berättar detta för oss.
Med hjälp av två olika Google-verktyg kan vi få se vad sökarna efterfrågar och när de gör det. På så sätt kan vi skriva och publicera inlägg som vi vet att folk letar efter.
Google Keyword Planner: Vad letar folk efter?
Detta är kanske ett av Googles mest älskade och hatade verktyg bland SEO’s. Det är väl gömt inne i Google AdWords (och kräver ett kostnadsfritt Google AdWords-konto), men det ger en väldigt bra uppfattning om hur många som söker på olika sökfraser.
Säg att du driver en odlingsblogg och har fått upp ögonen för tomatplantor. I keyword planner kan vi få fram förslag på liknande fraser som folk söker på och hur många som gör det. Med hjälp av den infon kan vi sen hitta framtida uppslag för blogginlägg.
Skriv in ”tomatplanta” under ”Sök efter nya sökords- och annonsförslag”. Var noga med att välja Svenska och Sverige under Inriktning. Klicka sen ”hämta förslag”
När resultatet kommer fram växlar du till ”Sökordsförslag” och i listan som visas kan vi se sökfraser relaterade till ”tomatplanta” och dess sökvolym. Det är t.ex 50 varje månad som söker efter ”vattna tomatplantor”. Det kan vi skriva om!
Google Trender: När letar folk efter det?
Ett annat verktyg som är värt att ha med i sin arsenal är Google Trender. Snarlikt Google Keyword Planner kan vi få fram information om sökfraser, men istället för att se hur många som söker kan vi se när de söker.
Gör vi en sökning på ”tomatplantor” och ändrar tidsperioden till senaste 12 månaderna ser vi att efterfrågan på den här typen av information börjar i mitten på mars och dör ut i slutet på augusti. Om vi bestämmer oss för att skriva inlägg om tomatplantor, så bör det alltså komma ut i mars eller april för att nå så många sökningar som möjligt. Om vi är sent på det kan vi spara ner ämnet, sökvolymen och ett publiceringsdatum i ett planeringsdokument.
Vill du veta mer om hur du skriver texter och hur du optimerar din blogg för att få bättre synlighet på Google och på så sätt få fler läsare och öka livslängden på dina inlägg?
Just nu har TopVisible ett supererbjudande där alla bloggare får gå deras SEO WordPress-kurs för 695:- (ord. pris 3995:-). Som läsare av starta-blogg.se får ni dessutom ytterligare 100kr rabatt om ni uppger starta-blogg.se som rabattkod.