Hur många besökare för att tjäna pengar med affiliateannonser?
Det är en oundviklig fråga. Hur många besökare krävs för att tjäna pengar med affiliateannonser? Kan du börja tjäna pengar på affiliate redan vid få besökare eller behöver du riktigt många besökare innan du får några pengar på ditt konto?
Vi besvarar hur många besökare vi tror du behöver innan du kan börja tjäna pengar med affiliateannonser.
Hur många besökare behövs för att tjäna pengar på affiliateannonser?
Affiliateannonser, vad innebär det? Jo, det är en typ av annons som du placerar på din blogg. Du tjänar bara pengar på annonsen när någon av dina besökare först klickar på annonsen och sedan handlar något hos annonsören. Då får du provision på beloppet som besökaren handlade för.
Provisionen kan vara ganska hög. Webbhotell betalar uppemot 100% provision vid försäljning, medan klädbutiker normalt betalar mellan 8 – 20% provision.
Vad påverkar hur mycket du tjänar med affiliate?
Det finns några saker som påverkar hur många som klickar på annonsen och verkligen köper något.
Annonsen matchar bloggen
Den absolut viktigaste faktorn för hur många av besökarna som klickar på annonsen är innehållet på din blogg. Handlar ditt ämne om ett väldigt smalt ämne, t.ex. hundkoppel och du har en annons för ett hundkoppel så är sannolikheten att besökaren klickar på annonsen betydligt större än om du bloggar om allt möjligt och har en annons för bilvax.
Annonsen måste vara relevant för dina besökare, annars kommer du aldrig att tjäna någon provision.
Välj affiliateprogram där cookietiden är lång
Det finns många olika affiliatenätverk där du kan registrera dig kostnadsfritt. Du hittar i de flesta fall olika annonsörer hos affiliatenätverken, men ibland kan en annonsör finnas på flera av nätverken.
Det gäller för dig att granska villkoren – provisionen och den så kallade cookietiden (så lång tid besökaren har på sig att handla efter den har klickat på annonsen, normalt mellan 30-60 dagar) skiljer sig åt.
Utnyttja kampanjer och reor
Det finns flera tidpunkter då våra besökare är mer angelägna att handla. Exempel på det är julrean, sommarrean, bokrean och mor- och farsdag. Det finns flera annonsörer som anpassar sitt annonsmaterial för att man som sajtägare ska kunna dra nytta av dessa ”shoppinghögtider”. Genom att aktivt välja och variera sina annonser ökar chansen för avslut.
Rena länkar
För att affiliatenätverket ska kunna hålla reda vem som ska få provision läggs en kod till på länken till annonsören. Det gör tyvärr att färre klickar på annonsen. Det är inte för att människor inte vill att någon ska tjäna provision på dem utan snarare att länkens adress ser konstig ut och man drar sig för att klicka på konstiga länkar.
Flera affiliatenätverk erbjuder därför ”rena” länkar som gör att affiliatelänken ser identisk ut med en vanlig länk. Det finns också plugins t.ex. Pretty Link Lite som gör att besökaren upplever din länk som ”ren”.
Textlänkar och annonser
Faktum är att textlänkar konverterar bättre än grafiska annonser. Det innebär att har du textlänkar istället för traditionella annonser är chansen att du ska tjäna provision större. Du bör därför ha en blandning av textlänkar och annonser.
Använd gärna dig av affiliatelänkar löpande i texterna du skriver. Till exempel, skriver du ett inlägg om att du köpt tre nya klädesplagg online på H&M, lägg till länkar till plaggen och om någon av dina besökare köper så tjänar du provision.
Besökarnas påverkan på din affiliateintäkter
Vi antar att du har följt råden ovan och har:
- Annonser som passar bloggens målgrupp
- Valt affiliateprogram med lång cookietid
- Aktivt väljer annonsörer beroende på kampanjer/reor
- Använder dig av ”rena” affiliatelänkar
- Varierar annonser med textlänkar
Nu handlar det helt om hur många av dina besökare du lyckas konvertera till köpare.
Exempel: Affiliateannonser på sminksajter
Låt oss säga att du har 1000 besökare i månaden. Av dessa besökare klickar en av hundra på en annons på din webbsida. Det blir totalt 10 besökare som klickar sig vidare på annonsen och kommer till annonsörens hemsida. Detta innebär inte att du kommer få provision för alla dessa 10 besökare – långt därifrån. Det är inte alla som klickat på annonsen som köper något, i bästa fall kanske 1 av 10 köper något i butiken och du får då provision på den personens inköp.
I detta fall hade sajten kanske många besökare, men relativt få som klickade på annonsen och ännu färre som verkligen handlade något av annonsören. Svårigheter att konvertera besökare är det många som har, även de som haft webbsidor länge.
En vanlig orsak till att få av besökarna konverterar är typen av besökare sajten får. Låt säga att sajten ovan med 1000 besökare i månaden handlar om smink. På sidan har du affiliatelänkar och affiliateannonser för ett nytt läppstift. Av alla dessa 1000 besökare, är det kanske bara 400 som använder läppstift. Dessutom var 300 av dessa personer egentligen intresserade av ögonskugga, kajal och andra sminkrelaterade ämnen. Egentligen visade det sig att det bara var 100 som överhuvudtaget hade något intresse av läppstift och av dem klickar ett par stycken på annonsen och 1 köper.
Läppstiftsannonser på läppstiftsblogg
Låt istället ta en sajt som bara handlar om läppstift som exempel. Eftersom bloggens ämne är betydligt smalare så kommer bloggen också få betydligt färre besökare. Den här läppstiftsbloggen har bara 200 besökare i månaden, men alla besökare är väldigt intresserade av läppstift. När besökarna ser läppstiftsannonsen är det betydligt fler som klickar på annonsen 1 av 10 besökare klickar på annonsen och av dessa 10 besökare köper fler än 1 person något som du får provision för.
Så hur mycket tjänar du:
Du annonserar för läppstift på din sminkblogg
Provision: 16%
Besökare: 1000
Besökare som handlar: 1
Köpbelopp 800 kronor
Du tjänar i provision: 128 kronor
Du annonserar för läppstift på din läppstiftsblogg
Provision: 16%
Besökare: 200
Besökare som handlar: 3
Köpbelopp 1000 kronor
Du tjänar i provision: 480 kronor
Affiliatenätverkens minimumutbetalningar
Hos samtliga affiliatenätverk måste du nå ett visst belopp innan utbetalning görs. Beloppet varierar mellan 300 kronor upp till 800 kronor. Det kan vara lätt att lockas till att bara använda sig av ett affiliatenätverk för att snabbare få en utbetalning. Det är dock bättre att vara långsiktig och använda sig av flera affiliatenätverk.
Orsaken är att provisionen och cookietiden skiljer sig mellan nätverken. För annonsör X har affiliatenätverk A de bästa villkoren medan för annonsör Y har affiliatenätverk B de bästa villkoren. Genom att vara med i flera affiliatenätverk försäkrar du dig om att få bäst betalt när du väl bidrar till ett avslut.
Så hur många besökare måste du ha för att tjäna pengar som affiliate?
Som exemplen visar så spelar besökarnas intresse för just de produkter och tjänster som du annonserar för väldigt stor roll. Det är därför svårt att säga vilken mängd besökare som krävs för att tjäna pengar med affiliateannonser, det skiljer helt enkelt så mycket från sajt till sajt.
Vad man kan säga är att det krävs oftast färre besökare för att tjäna pengar med affiliateannonser än med Adsense. Du känner förhoppningsvis till dina besökare lika väl som Adsense känner till dem. Däremot med affiliate har du den stora fördelen att du kan använda dig av textlänkar i dina blogginlägg. Det gör verkligen skillnad.
Det är lätt att falla i frestelsen att bara använda Adsense. Du ser tydligt resultatet, varje dag tickar det på någon krona. Med affiliate funkar det inte så. För mig tog det nästan en månad innan jag fick min första provision. Den provisionen var desto mer än jag tjänat på Adsense, men det tar sådan tid att det är lätt att ge upp.
Är du tålmodig och jobbar metodiskt med affiliateannonser så lovar jag att du kommer kunna tjäna pengar även om du bara har ett hundratal besökare i månaden.
Hej! Hur bli en annonsör? Förutom adsense, vart hittar jag nätverk där jag som annonsör kan komma ihåg?
Hej Aurora, kolla här: https://www.starta-blogg.se/basta-affiliatenatverket-i-sverige/