Facebook för företag – Bygg din egen plattform
Facebook för företag är ett kraftfullt verktyg för att nå ut till fler människor. När du har skapat din egen Facebook-sida gäller det att få många fans och att skriva engagerade inlägg.
Skaffa era första fans
Ger din sida en flygande start genom att gå ut med den till vänner, kollegor, familjemedlemmar, leverantörer och kunder.
- Bjud in alla dina Facebook-vänner att gilla sidan
- Bjud in dina epost-kontakter
- Dela ert företags första inlägg även i ditt privata nyhetsflöde på Facebook
- Sprid er Facebook-sida i alla era andra marknadsföringskanaler också, till exempel er blogg, Twitter på era visitkort och i epost-signaturer.
Hur ofta ska man uppdatera Facebook för företag
Det finns ett samband mellan hur ofta man uppdaterar sitt företags Facebook-sida och antalet fans man får. Det krävs en fingertoppskänsla för att posta tillräckligt många för att attrahera nya fans och inte för många för att få befintliga fans att lämna.
En fingervisning är att publicera ett nytt inlägg per dag på din Facebook för företag. Håll koll på företagssidans statistik, där kan du se när på dygnet dina inlägg får störst genomslag och vilka av dina tidigare inlägg som gillats mest.
Vad ska du göra som företag på Facebook
- Ditt tilltal och ton bör återspegla ditt företags. Är det ett ungt företag bör således statusuppdateringar hålla den tonen, men är det en advokatbyrå bör uppdateringarna ha en striktare stil.
- Försök skapa en känsla av samhörighet med dina fans. Det innebär att det inte bara är du som ska tala utan du måste lika mycket lyssna och snabbt svara på deras inlägg.
- Uppmuntra dina fans att dela med sig av material på din sida för att göra det levande och interaktiv.
- Se till att din sida blir engagerade genom att blanda materialet du postar. Växla mellan att posta bilder, text, egna tankar, frågor till dina fans och företagsrelaterad information.
- Som företag kan du gilla andra företags-sidor på Facebook
Så skriver du som företag engagerade statusuppdateringar
- Avsluta gärna dina statusuppdateringar med en fråga.
- Håll det kort
- Använd gärna uppmaningar såsom tryck gilla om du håller med eller dela gärna detta.
- Lotta ut priser till de fans som delar och gillar dina inlägg
- Gör bara relevanta och intressanta statusuppdateringar. Skriv som om du var en privatperson som använde Facebook och inte ett företag som använder Facebook.
Lyckas du inte bygga upp en stor fansskara så finns det två säkra metoder att pröva.
1. Skänka en viss summa till välgörenhet för varje ny följare
Inget får igång Facebook som när ett företag ska skänka pengar till välgörenhet. Glöm inte att det finns miljarder användare på Facebook – det kan lätt bli ganska många följare (och dyrt).
2. Betala för marknadsföring
Med Facebooks-annonssystem kan du betala mot att ditt företags Facebook-sida visas i folks nyhetsflöde. Ju mer du betalar desto fler ser din sida och förhoppningsvis genererar det en hel del fans.