Bygg länkar till din blogg i fyra steg

Att länkar är en viktig del av sökmotoroptimering känner nog de flesta till vid det här laget. Men hur ska man få dessa länkar? Det som skapar länkar på internet är diskussioner. Att skapa diskussioner på internet är inte alltid helt lätt, speciellt inte om du inte är en politisk blogg utan en kommersiell blogg. Det du gör är att du skiter i att starta diskussioner utan försöker vara med i de existerande diskussionerna.

1. Google Alerts är ditt verktyg för att hålla koll på diskussionerna

Gå till Google Alerts och sätt upp en sökning på det ordet som definierar din webbsida. Driver du en modeblogg kan det vara olika klädmärken, trender eller material. Driver du en blogg om entreprenörskap så är det viktigaste ordet ”entreprenörskap”. Via Google alerts får du nu notifieringar om vad som diskuteras kring ditt ämne och var det diskuteras.

internet-diskussion

Google Alerts ger dig notifikationer om vad som diskuteras kring ett specifikt ämne.

2. Välj en diskussion du tror har potential

Internet är en kakafoni av tankar, konversationer och utryck. Allt är såklart inte intressant att utveckla diskussionen kring. Det finns två typer av diskussioner du skall fokusera på att utveckla

  1. Den vinklingen som är intressant för den breda massan inom dit ämnesområde. Om något diskuteras i tv4:s morgonsoffa eller på Rapport. Då är det ämnet du skall skriva en bra bloggpost om. (Du behöver inte följa den allmänna diskussionen, oftast snappar Google trends upp dessa så du vet)
  2. Vinklingen som är intressant för det smala segment som diskuterar ditt ämne. Oftast är dessa diskussioner mer intensiva, polariserade och nördnivån är högre än vid den allmänna diskussionen.

Exempel:

För några veckor sedan diskuterades förlovningen mellan Sofia Hellqvist och prinsen Carl Philip. Oväntat nog visar det sig att Sofia är intresserad av entreprenörskap. Här har man en möjlighet att skriva om sitt smala ämne (Entreprenörskap) men som allmänintresse.

kungligt-entreprenörskap

Sofia och entreprenörskap, grunden för ett spännande blogginlägg.

3. Välj ämne och skriv bloggpost

Nu måste du skapa din egen vinkling på ämnet som diskuteras. Detta är lite upp till din egna kreativitet och förmåga så det är svårt att ge generella råd. Det jag tycker du bör lägga tid, är rubriken till din post. Den är avgörande för om människor skall klicka och läsa den och folk måste klicka och läsa den, innan de kan länka till dig och fortsätta diskussionen.

Exempel:

För att illustrera min poäng ger jag dig några utkast nedan relaterat till det kungliga exemplet ovan

  1. ”10 sociala entreprenörer Sofia Hellqvist bör följa på Twitter”. Läser man artikeln var det socialt entreprenörskap som intresserade Sofia och det är inte så svårt att hitta 10 sociala entreprenörer på Twitter så det är fullt möjligt för dig att skriva den här artikeln.
  2. ”10 seminarium om entreprenörskap som Sofia Hellqvist borde besöka i Almedagen”. I artikeln nämns också att Sofia skall till Almedalen så detta är också en relevant vinkling
  3. ”Skit i socialt entreprenörskap Sofia Hellqvist, satsa på entreprenörskap istället” en mer konfrontativ artikel. I diskussioner är det inte alltid alla måste hålla med alla och konflikter är ofta något som får uppmärksamhet.

4. Du måste också marknadsföra din bloggpost

Detta är den svåra delen. Du måste säkerställa att de som kan länka, får veta att bloggposten finns. Den primära personen i det här fallet är Sofia Hellqvist. I de fallen du väljer att engagera dig i en diskussion är ju målgruppen de bloggare som just nu diskuterar ditt ämne. De behöver få veta att ditt innehåll finns, annars kan de inte länka till dig när de fortsätter diskussionen.

Sofia har nog ingen websida så för henne är det svårt att länka men då du är snäll och vill hjälpa henne (förutom i förslag 3 ovan) är det inte alls omöjligt att få henne att dela posten på Facebook eller Twitter. Där finns det en okänd population som är intresserade av henne och som kan få upp intresset för din sajt och länka.

Det finns också sekundärobjekt i mina rubriker ovan. Personen som omnämns som sociala entreprenörer, de vill nog länka och dela, eller de vars seminarium omnämns, de vill är också möjliga länkare och delare av ditt material.

Slutord

Jag får det att låta lite enkelt här i min guide. Det är det inte. Det kommer krävas en del övning av dig innan du lyckas med detta så ge inte upp om första försöket misslyckas. Likaså kräver processen en hel del tid, speciellt steg 4, för att du skall få till det

Denna artikeln är skriven av Christian Rudolf, sökmotorkonsult på Topdog.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close