11 steg – från bloggidé till affärsplan

Sedan jag startade Starta-Blogg.se för nio månader sen, har jag haft otaliga idéer. Idéer om bloggar, hemsidor och affiliateprojekt. Normalt tänds en liten idé i min hjärna och ganska snart sitter jag med en enkel affärsplan framför mig.

Processen från bloggidé till affärsplan ser ganska lik ut från gång till gång. Kanske just du kan replikera mitt sätt att arbeta? Eller är det kanske du som har värdefull input som gör min process fulländad?

bloggidé till affärsplan

Fyra frågor jag ställer mig

När jag funderar på en affärsidé för ett onlineprojekt brukar jag framför allt ställa mig frågorna:

  • Finns trafiken – görs det många sökningar på Google inom detta område?
  • Är idéen tillräckligt smal för att jag ska kunna dominera nischen inom ett år?
  • Finns det tillräcklig med intäkter att hämta inom nischen?
  • Om jag lyckas med satsningen, går det att skala upp, så att man rent av kan bli rik?

Hur läget ser ut idag och vilka andra konkurrenter det finns inom området brukar jag strunta i. Det finns få sidor och bloggar inom smala nischer som har den uttåligheten som krävs för att posta nya inlägg hela tiden, men den uthålligheten har jag. Därför oroar jag mig inte så mycket om konkurrensen. Det finns miljarder hemsidor, så det finns alltid plats för ytterligare en.

Finns det ingen konkurrens – bra för mig, då kan jag dominera nischen helt själv. Finns det stor konkurrens inom ett område så är det ofta ett tecken på att det finns mycket pengar att hämta inom den nischen. Det ser jag bara som en signal på att det bör finnas lite brödsmulor över till mig.

11 steg – från bloggidé till affärsplan

När jag får en idé om en blogg (som jag själv tycker är helt fantastisk) brukar jag gå igenom 10 steg:

  1. Kolla Google Adwords Sökordverktyg för att se hur många sökningar som görs på området som min idé handlar om.
  2. Kollar vad annonsörerna på Google Adwords betalar – det kan bli intäkter för mig på Adsense
  3. Går igenom olika affiliatenätverk för att se vilka annonsörer som finns inom området.
  4. Gör sökningar på Google och kollar hur sökresultatet ser ut, vilka andra sidor finns det inom området?
  5. Låter mig inspireras av snarlika svenska och internationella webbsidor
  6. Brainstormar olika domännamn som hade passat
  7. Kollar domännamn som är lediga och kollar om namnet är upptaget på sociala medier (hittar jag rätt brukar jag köpa domän och registrera sidorna på sociala medier redan här)
  8. Baserat på sökdata, mitt ämne och annonsörer gör jag en mindmap över bloggen. Vilket är det övergripande ämnet för bloggen, hur kan jag bryta ner det ämnet i ännu mindre delar (som sedan blir rubriker på bloggen) som dels har många sökningar och dels annonsörer som är villiga att betala
  9. Är idéen beroende av mig? Jag är bara en person med begränsat med tid. Därför ser jag gärna idéer som inte är beroende av mig. Går det på något sätt att få användarna av sidan att skapa innehållet?
  10. Om du lyckas med din bloggsatsning, kan du då expandera din verksamhet till att vara mer än ”bara en blogg”? Om du inte har några begränsningar, hur ser din blogg ut om 10 år? Tänk stort och visionärt!
  11. Se till att skriva ner allt i ett dokument. Kanske du inte kör igång med idéen direkt, men om du börjar fundera på liknande banor igenom om ett halvår, så är det perfekt att ha allt nedskrivet. Lika så om du börjar direkt – se till att ha en affärsplan nedskriven!

Har du några bra idéer du vill dela med dig om? De närmaste veckorna kommer jag att dela med mig om alla idéer som jag haft, men ännu inte verkställt. Kanske blir det du som gör verklighet av alla min blogidéer och affärsplaner.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *