Längden har betydelse för sökresultatet

betydelse för sökresultatetLängden har betydelse för sökresultatet. Ett av de områden som kommit att utvecklas mest under de senaste åren är längden på innehållet. Längden har betydelse för sökresultatet.

Google vill ha mer; fler bilder, längre texter, fler meningar och ännu fler tecken. Allt har en korrelation med hög ranking på Google.  Jämför man de topprankade sidorna i Googles sökresultat i år mot de som var högt rankade i fjor så är skillnaden häpnadsväckande.

Flera faktorer har betydelse för sökresultatet

I Searchmetrics 2014-års rapport om sökfaktorer som påverkar en sidas placering i Googles sökresultat fanns det flera innehållsrelaterade saker som visar korrelation med en hög placering i sökresultatet. De saker med korrelation där mer mängd ger bättre ranking är:

  • HTML-längd
  • Antalet tecken (text)
  • Antalet ord
  • Antalet meningar
  • Antalet bilder

Ranka högt med hjälp av innehåll

Längden av ditt innehåll har ökat i betydelse för att få en bra ranking på Google.  Den genomsnittliga längden för de sidor som ligger topp 30 i sökresultatet på Google har ökat markant det senaste året. Det innebär att webbsajter måste skapa mer innehåll för att upprätthålla sin position i sökresultatet.

Att bara fylla på med mer innehåll är dock inte samma sak som bättre innehåll. Texternas kvalitet mäts med all säkerhet på något sätt av Google, om det så är användarsignaler som genomsnittstid en besökare spenderar på sidan eller att relevanta ord och fraser nämns i texten. Helt klart är att det inte räcker med att bara skapa mer innehåll, det måste också bara mer relevant och mer holistiskt.

Antalet ord påverkar möjligheten att ranka väl

Så sent som år 2012 hade antalet ord på en sida en negativ korrelation med en hög ranking. Det ändrades något 2013 då man började se ett samband mellan många ord och högre ranking.  2014 var året då ändringarna verkligen fick genomslag.  Topp30-rankade sajter idag ligger på i genomsnitt 800-1030 ord per sida. Motsvarande siffra år 2013 var 480-600 ord.  Värt att tillägga är att de topprankade ligger i övre delen av spannet.

HTML-längd, antal tecken och antalet meningar

En faktor som är av tekniskt slag är HTML-längden. Mängden HTML-kod på topprankade sidor har generellt ökat. Om det är orsaken till att de rankar högt eller en direkt följd av att de flesta sidor har mer HTML-kod numera låter jag vara osagt.

Antalet tecken och antalet meningar, som såklart har ett nära samband med antalet ord uppvisade en positiv korrelation med en hög ranking i Googles sökresultat. Snittet för topp10-rankade sidor var 7 300 –  8 800 tecken per text och 14-19 meningar. Här måste jag dock sätta ett litet frågetecken på Searchmetrics rapport.

Texten du läser nu består till denna mening av 400 ord, 2 500 tecken och 18 meningar.  Det skulle enligt Searchmetrics data innebära att texterna de analyserade hade vääääldigt långa meningar och långa ord. Viss data i deras rapport bör man nog ta med en nypa salt.

Bilder – betydelsefullt för placeringen i sökresultatet

Bilder är positivt för rankingen. I genomsnitt hade de sidor som knep första positionen i Google sökresultat 7 bilder. Antalet bilder per sidor för sidor som inte var först i sökresultatet avtog fallande, med den 30:e sidan i sökresultatet i genomsnitt hade 5,2 bilder.

Mina rekommendationer kring mängden innehåll

Mycket innehåll och då bra innehåll är kanske det mest uppenbara tipset man kan ge. Men hur gör man det smartast? Att göra monsterinlägg på 1000 ord, med 7 bilder där dessutom innehållet är relevant och holistiskt tar tid. Så det måste till slut bli en avvägning mellan att skapa monsterinlägg eller flera enklare inlägg.

Jag har skapat monsterinlägg där jag lagt ner mycket tid och hela min själ, som trots det aldrig fått något flyt från Google. Trots att jag verkligen ansträngt mig blev det aldrig läst av mer än en handfull läsare. Samtidigt har jag skräpinläg ehhh, låt mig kalla det inlägg av lägre kvalitet som får massor av läsare.

Så hur ska man göra? Faktum är att den berömda 80/20-regeln gäller här. För min del står 20 % av mina blogginlägg för mer än 80 % av söktrafiken. Det innebär helt enkelt att hur mycket du än vill och hur mycket du än tror att ett inlägg kommer att ranka högt på Google så kan du aldrig vara säker.

Förbättra blogginlägg löpande

Mitt tips blir därför att fokusera främst på dina läsare. Behöver texten vara 800 ord för att få med allt relevant – ja låt då texten bli 800 ord. Räcker det med 200 ord, ja men låt då för guds skulle inte din läsare läsa igenom en massa ord av utfyllnad. Bilder förhöjer såklart upplevelsen för läsaren, så ta med relevanta bilder!

Och hur ska du tänka för att ranka dina blogginlägg? För mig spelar det ingen roll om mina blogginlägg är 300 eller 1000 ord när jag publicerar inlägget.  Däremot när jag upptäcker att ett inlägg börjar få fäste högt upp i Google och föra in besökare till min sida, då tar jag tag i inlägget igen. Hur kan jag förbättra inlägget och göra det mer omfattande? Jag ser till att sikta på att åtminstone ha 900 ord och illustrativa bilder i dessa topplistade blogginlägg. Det gäller att visa min blogg från min bästa sida på de få inlägg som verkligen blir lästa.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close