Längden har betydelse för sökresultatet

Hur lång ska en text i ett blogginlägg egentligen vara? Det beror ju förstås på vad man vill med sitt inlägg, men om man vill ranka högre på Google behöver man tänka på längden. Längden har nämligen betydelse för sökresultatet på Google.

Google vill ha mer: fler bilder, längre texter, fler meningar och ännu fler tecken. Allt har en korrelation med hög ranking på Google.  Jämför man de topprankade sidorna i Googles sökresultat de senaste åren mot de som var högt rankade tidigare så är skillnaden häpnadsväckande. Ju längre desto bättre. 

Flera faktorer har betydelse för sökresultatet

Searchmetrics gör årligen en rapport om sökfaktorer som påverkar en sidas placering i Googles sökresultat. Det finns flera innehållsrelaterade saker som visar korrelation med en hög placering i sökresultatet. De saker med korrelation där mer mängd ger bättre ranking är:

  • HTML-längd
  • Antal tecken (text)
  • Antalet ord
  • Antal meningar
  • Antalet bilder

Mest besökta sidor 2020

Ranka högt med hjälp av innehåll

Längden av ditt innehåll har ökat i betydelse för att få en bra ranking på Google.  Den genomsnittliga längden för de sidor som ligger topp 30 i sökresultatet på Google har ökat markant de senaste åren. Det innebär att webbsajter måste skapa mer innehåll för att upprätthålla sin position i sökresultatet.

För några år sedan ansåg många att ett blogginlägg på mellan 250 till 300 ord var idealt för Google. Idag har den siffran vuxit till 1 500 till 5 000 ord.

Att bara fylla på med mer innehåll är dock inte samma sak som bättre innehåll. Texternas kvalitet mäts med all säkerhet på något sätt av Google, om det så är användarsignaler som genomsnittstid en besökare spenderar på sidan eller att relevanta ord och fraser nämns i texten. Helt klart är att det inte räcker med att bara skapa mer innehåll, det måste också vara mer relevant och mer holistiskt.

Antalet ord påverkar möjligheten att ranka väl

Så sent som år 2012 hade antalet ord på en sida en negativ korrelation med en hög ranking. Det ändrades något 2013 då man började se ett samband mellan många ord och högre ranking. Då låg de 30 bäst rankade sajterna på ett ord-genomsnitt på 480 till 600 ord per sida. 2014 var året då ändringarna verkligen fick genomslag och textlängden ökade ytterligare. Sen dess har den ökat avsevärt varje år-

Topp30-rankade sajter idag ligger på över 2 000 ord per sida. Längre texter delas mer, får fler klick och länkas oftare. Texter med mellan 3 000 och 10 000 tecken tenderar att prestera bättre än kortare texter.

Längre blogginlägg innehåller mer information och är många gånger mer informativa och relevanta. Detta är förstås en viktig faktor när det kommer till klick, delningar och länkar. Anses informationen i inlägget relevant och lärorikt kommer det genereras mer trafik.

HTML-längd, antal tecken och antalet meningar

En faktor som är av tekniskt slag är HTML-längden. Mängden HTML-kod på topprankade sidor har generellt ökat. Om det är orsaken till att de rankar högt eller en direkt följd av att de flesta sidor har mer HTML-kod numera låter jag vara osagt.

Antalet tecken och antalet meningar, som såklart har ett nära samband med antalet ord, uppvisar år efter år en positiv korrelation med en hög ranking i Googles sökresultat.

grundläggande html koder

Bilder – betydelsefullt för placeringen i sökresultatet

Bilder är positivt för rankingen. Sajter med fler bilder i genomsnitt per sida tenderar att rankas högre hos Google jämfört med sajter med färre bilder i genomsnitt per sida. Om man tittar på Searchmetrics rapport kan man se att sajter med fler bilder rankas högre, sen avtar det fallande ju längre ner på listan man kommer.

Mina rekommendationer kring mängden innehåll

Mycket innehåll och då bra innehåll är kanske det mest uppenbara tipset man kan ge. Men hur gör man det smartast? Att göra monsterinlägg på 10 000 ord, med massa bilder där dessutom innehållet är relevant och holistiskt tar tid. Så det måste till slut bli en avvägning mellan att skapa monsterinlägg eller flera enklare inlägg.

Jag har skapat monsterinlägg där jag lagt ner mycket tid och hela min själ, som trots det aldrig fått något flyt från Google. Trots att jag verkligen ansträngt mig blev det aldrig läst av mer än en handfull läsare. Samtidigt har jag skräpinlägg… ehhh, låt mig kalla det inlägg av lägre kvalitet, som får massor av läsare.

Så hur ska man göra? Faktum är att den berömda 80/20-regeln gäller här. För min del står 20 % av mina blogginlägg för mer än 80 % av söktrafiken. Det innebär helt enkelt att hur mycket du än vill och hur mycket du än tror att ett inlägg kommer att ranka högt på Google så kan du aldrig vara säker.

Förbättra blogginlägg löpande

Mitt tips blir därför att fokusera främst på dina läsare. Behöver texten vara 2 000 ord för att få med allt relevant – ja låt då texten bli 2 000 ord. Räcker det med 400 ord, ja men låt då för guds skulle inte din läsare läsa igenom en massa ord av utfyllnad. Bilder förhöjer såklart upplevelsen för läsaren, så ta med relevanta bilder!

Och hur ska du tänka för att ranka dina blogginlägg? För mig spelar det ingen roll om mina blogginlägg är 400 eller 10 000 ord när jag publicerar inlägget.  Däremot när jag upptäcker att ett inlägg börjar få fäste högt upp i Google och föra in besökare till min sida, då tar jag tag i inlägget igen. Hur kan jag förbättra inlägget och göra det mer omfattande? Jag ser till att sikta på att åtminstone ha 1 000 ord och illustrativa bilder i dessa topplistade blogginlägg. Det gäller att visa min blogg från min bästa sida på de få inlägg som verkligen blir lästa.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close