SEO – skillnaden mellan vinst och förlust

Vi har flera gånger skrivit om vikten att sökmotoroptimera (SEO) hemsidor. För Starta-Blogg består 85 % av besökarna av organisk trafik, det vill säga besökare som kommer hit via sökmotorer, främst Google.

SEO – ett måste för e-butiken

SEO-ebutik

SEO – en nödvändighet!

Antalet e-butiker har de senaste åren exploderat och det har därmed blivit allt svårare för butikerna att synas bland alla andra. Som e-butiksägare finns det idag egentligen bara ett sätt att lösa det – annonsera och bra SEO.  SEO innebär att man anpassar sin hemsida och marknadsföring efter Googles riktlinjer och lägger upp en övergripande strategi för sök.

I en övergripande strategi tittar man ofta på konkurrenterna och sin egen hemsida för att förstå förutsättningarna. Utifrån det har man goda möjligheter att analysera vilka fraser man vill ranka för och vilka som är rimligt att ranka högt för. Utifrån det tar man sedan ett antal åtgärder som ofta innebär förbättringar av den egna sidan, men också marknadsföring som genererar fler länkar till hemsidan.

SEO – skillnaden mellan vinst och förlust

Det är enkelt att göra ett räkneexempel på vad SEO kan innebära för en e-butik. Låt säga att en e-butik har fasta kostnader på 10 000 kronor per månad. De har en marginal på 50 % på sina varor vilket innebär att de måste sälja för 20 000 kronor i månaden för att gå runt.

De har tre alternativ för att öka sin försäljning

  • Få fler besökare (SEO eller annonsering)
  • Få fler av sina besökare att handla något (konvertering)
  • Få de som handlar att köpa ännu mer

SEO handlar till stor del om att få fler besökare, men även om att få rätt besökare. Men rätt besökare ökar sannolikheten att fler besökare handlar något.

Låt säga att en genomsnittlig kund handlar för 1 000 kronor och att av 100 besökare handlar 2 stycken av dem. Det innebär att e-butiken måste ha 1 000 besökare per månad för att gå runt. Att få 1 000 besökare per månad är det nog inte många nystartade e-butiker som klarar av utan att spendera massor av tid eller pengar på marknadsföring.

Lek sedan med tanken att man sökoptimerar e-butiken och får in fler ”rätt besökare” och får 4 stycken av 100 besökare att handla istället. Helst plötsligt har man en väldigt fin vinst.

Det finns många sidor där du kan få mer information om hur du kommer igång. Vill du ha mer hjälp i de olika aspekterna av SEO?  SEO-optimering beskriver de olika aspekterna i sökoptimering och gör dessutom mycket intressanta analyser av sökord i sin blogg.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *