Opt-in på svenska gav 1100% fler prenumeranter
Du kanske känner till att Starta-Blogg ger ut ett nyhetbrev via epost med tips om hur du ska bli bäst på att blogga? Det fanns en liten ruta på sajten där besökare kunde anmäla sig för nyhetsbrevet och det droppade då och då in en ny prenumerant.
Att epostmarknadsföring funkar är det inget snack om, men det krävs epostadresser om ett nyhetsbrev ska göra någon nytta och vara riktigt effektiv internetmarknadsföring.
I augusti tröttnade jag på att göra mailutskick till fem personer. Antingen måste nyhetsbrevet ha fler prenumeranter, dvs ett massutskick för att det ska vara värt att lägga ner tid på att skriva och distribuera – eller så lägger jag ner det. Det blev startskottet på en satsning som bara i augusti ökat antalet nya prenumerationer med 1100 % jämfört med månaden innan. Så här gick det till…
Vad är opt-in-form? Läs mer på Wikipedia.
Därför gav jag inte upp tanken på ett nyhetsbrev
Visst, epost känns lite gammalmodigt, jag försöker själv undvika det så långt det går – men ibland är det bra. Till exempel för att hålla kontakten med läsare och bygga upp en kontinuerlig relation med dem. Genom att skicka ut nyhetsbrev ökar du lätt trafiken till din sida och nyhetsbrevs-prenumeranter har en större benägenhet att konvertera – det vill säga göra något som du vill.
Konverteringen kan vara att de köper en produkt av dig eller en tjänst som du rekommenderar. Det är den lojala gruppen av människor som har tillräckligt förtroende för dig för att lämna ut sin epost till dig. Men, det är också den viktigaste gruppen för dig som du måste vårda ömt och vara försiktig med.
För mig som vill få Starta-Blogg.se att bli en välbesökt sajt för alla bloggare känns ett nyhetsbrev som ett måste. När det finns så många sidor om att blogga gäller det att bilda relationer med så många läsare som möjligt och då kan ett nyhetsbrev spela en viktig roll.
Minst lika viktigt var det att få igång nyhetsbrevet för att kunna förstå dynamiken bakom ett nyhetsbrev, vad funkar och vad funkar inte – för att sedan kunna tipsa er på bloggen om det.
Tips: Läs om hur du skickar gratis nyhetsbrev
Ursprungligen lockade jag få prenumeranter
Nyhetsbrevet genererade tidigare sporadiska anmälningar via det lilla opt-in-formuläret uppe i högre hörnet på bloggen. Det finns en hel del negativa saker att ta upp angående detta anmälningsformulär.
- Drar inte till sig uppmärksamheten
- Varken lockar eller säljer in vad man får
- Oklart vad det är man får
Därför började jag tidigt fundera på hur man kunde göra attraktiva anmälningsformulär eller opt-in-forms som det heter på engelska. Det skulle vara färgglatt, locka folk att anmäla sig och desstutom gärna vara enkelt och snabbt att göra.
Jag vill INTE betala för opt-in-form
Jag började leta och leta och hittade plugin efter opt-in-form plugin och en massa tjänster på internet. Alla lovade guld och gröna skogar: ”Med det här tillägget kommer antalet prenumeranter att öka med tusentals procent” och ”Det är allt du behöver för att bli framgångsrik med ditt nyhetsbrev”.
Naturligtvis blir man aningen skeptisk. Det största problemet var att alla bra plugins och tjänster kostade pengar. Ganska mycket pengar. En sådan investering var jag inte beredd att göra – dels är intäkterna på bloggen tämligen små och dels var jag inte övertygad om varken anmälningsformulärens förmåga att locka folk att anmäla sig men också om nyhetsbrevet skulle funka och generera intäkter som täckte kostnaderna.
Jag installerade några gratis opt-in-form plugins, men tyvärr de var skräp – jobbiga att arbeta med, tog enormt mycket minne och blev helt enkelt otroligt fula. Jag bestämde mig istället för att skapa egna anmälningsformulär från grunden.
Nya ”flashiga” formulär fick fler att anmäla sig till nyhetsbrevet
För fyra veckor sen gjorde jag två anmälningsformulär som jag la ut här på sidan. Resultatet: 1100 % fler anmälde sig till nyhetsbrevet och blev prenumeranter.

Detta anmälningsformulär finns nu längst ner på samtliga blogginlägg på Starta-Blogg.se. Formuläret genererar riktigt bra med nya prenumeranter!
De här två opt-in-form formulären lyckades locka 1100 % fler att anmäla sig till Starta-Bloggs nyhetsbrev.
Snabbt fixade opt-in-form, men hemmasnickrad HTML och CSS. :)
Gemensamt för båda är att jag försökt anpassa dem bättre för bloggens målgrupp – bloggarna. De flesta av oss gillar snygga och roliga saker på en blogg – eller hur?
Det övre formuläret hittar du under varje blogginlägg och det nedre hittar du i vår sidebar till vänster på bloggen.
Vilket har funkat bäst? 62 % har anmält sig via ”Bli bäst på att blogga!” som ligger i sidebaren på bloggen, medan 38 % har anmält sig via ”Gilla du blogginlägget? Få tips direkt till din mail”. Det ursprungliga formuläret som finns högst uppe i den högre sidebaren har stått för 0 %.
Vill du lära dig hur enkelt det är att göra sina egna anmälningsformulär / opt-in-form för ditt nyhetsbrev? Kolla in vår kommande steg-för-steg guide på Starta-Blogg.se.