7 tips för att skriva riktigt bra bloggrubriker

Bloggrubriker. En perfekt rubrik i ett blogginlägg är viktigt! I snitt kommer 8 av 10 personer att läsa din bloggrubrik, men bara 2 av 10 kommer att läsa hela blogginlägget. Det är statistik som tydligt talar om hur kraftfulla bloggrubriker är. Huruvida ditt blogginlägg slår eller inte beror i hög utsträckning på rubriken. Därför kommer vi nu att försöka avslöja hemligheterna bakom att skriva en kraftfull rubrik för din blogg.

Vi kan tipsa om 69 bra rubriker för din blogg.

En bra rubriks 4 fundamentala uppgifter

En rubrik har fyra fundamentala uppgifter som du bör ha i åtanke när du utformar den:

  • Ge artikeln uppmärksamhet
  • Locka rätt personer
  • Leverera ett budskap
  • Locka läsaren till att fortsätta läsa brödtexten

För att uppnå rubrikens fundamentala egenskaper har vi tagit fram 7 tips som vi tycker fångar dessa 4 grundstenar.

7 tips för att skriva riktigt bra bloggrubriker

1.  Fokusera på rubrikens fundamentala uppgift. Det ska ge bloggartikel uppmärksamhet, locka rätt personer, leverera ett budskap och locka läsaren till att fortsätta läsa texten.

2. Undvik punkter, komma, citattecken och frågtecken. Du vill inte ha något som stoppar upp läsarens flöde. Helst kan rubriken bara göra så att läsarens ögon automatiskt söker sig till nästa rad och fortsätter läsa. Detta är ett svårt moment för oss bloggare. Bloggrubriker bör av SEO-skäl (för att få många besökare från Google) innehålla 60-70 tecken och innehålla ord som många söker på. Därför blir det lätt att man vill avstava med streck eller liknande. Det handlar om en avvägning.

3. UNDVIK ATT BARA ANVÄNDA VERSALER. När någon skummar igenom sidor snabbt så har ögat svårare att uppfatta en rubriks budskap när den är skriven med versaler.  Dessutom tar versaler mer plats. Det innebär att Google bryter av rubriken efter betydligt färre tecken i sökresultatet.

4. Bloggrubriker ska vara enkla att förstå. Undvik branschtermer, jargong, förkortningar och andra ord som kan vara svåra att förstå. Anpassa rubrikerna så att både en 10-åring och en 50-åring kan förstå.

5. Nå läsarens intresse genom att skapa ett känslomässigt engagemang. En riktigt bra bloggrubrik ska innehålla något som väcker ett känslomässigt engagemang hos läsaren. Det kan till exempel vara något som framkallar:

  • rädsla
  • ett behov
  • en vilja eller ett begär
  • nyfikenhet
  • sorg eller glädje

6. Säkerställ att rubriken är relevant för texten. Jag vet inte hur många gånger jag sett spännande bloggrubriker, bara för att upptäcka att texten handlar om något helt annat. Se till  att rubriken är relevant för blogginlägget.

7. Studera tidningsomslags rubriker. Veckotidningars existens hänger ofta på lösnummerförsäljning. Lösnummerförsäljningen hänger i sin tur på omslaget. Omslaget hänger i sin tur på bild och rubriker. Räkna således med att tidningarna lagt ner både tid och möda på att välja de bästa rubrikerna för omslaget.

skriva bra bloggrubriker

Studera veckotidningarna och analysera enligt nedan.

Analysera veckotidningarnas rubrikerna enligt punkt 1-6 ovan. Är de enkla att förstå? Vilka känslor väcker rubrikerna för dig? Ju fler rubriker du studerar desto säkrare kommer du att bli att komponera riktigt bra bloggrubriker.

Titel, rubrik och överskrift – Varför ha bra bloggrubriker?

Bra bloggrubriker leder till att fler läser din blogg, du får helt enkelt fler besökare. En bra blogg har bra rubriker. Ser du till att din titel eller rubrik är bra så kommer du att få fler besökare från Google också. Sökmotorer gillar bloggar med tydliga överskrifter.

Även dina besökare kommar gilla dig för att du lägger ner tid och skriver bra bloggrubriker.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *