Analysera dina tweets med Twitter Analytics

Jag skriver tweet efter tweet. Ibland känns det som att ingen noterar mina tweets – jag skickar bara ut dom i ett svart tomrum, ett svart hål där de ligger olästa. Känslan förändras snabbt vid en re-tweet, plötsligt känner jag mig som en inflytelserik person med kloka idéer som alla vill lyssna till.

Är det verkligen så enkelt, att det vad jag säger i mina tweets som påverkar om folk vill dela mina tweets eller är det något annat? Ledtrådar till svaret kan jag få när jag analyserar mina tweets med Twitter Analytics.

twitter analytics

Skillnader mellan verkliga livet och Twitter

Att twittra är kul. Det är en spännande och sekundsnabb dialog mellan ett brett spektrum av människor. Det handlar, i likhet med alla diskussioner i samhället om att ge och ta. Lyssna och prata. Förstå och acceptera folks oliktänkande och argumentera för det man själv tror på. Skillnaden är att på Twitter kallas det twittra, läsa, retweet och reply.

Skillnaden är att på Twitter kallas det twittra, läsa, retweet och reply.

I verkliga livet vill du att folk ska lyssna när du har något att säga. Du vill kanske till och med att de ska bekräfta att de hört vad du sagt med en motfråga eller bara ett enkelt nickade. I retur vill de ha samma sak av dig, att de får komma till tals, att du verkligen lyssnar på vad de säger och att du ger någon form av respons tillbaka.

Om du envisas med att hela tiden starta upp nya diskussioner inom nya områden utan att lyssna på vad de andra säger kommer de att tröttna på dig och börja prata på någon annan. Skillnaden är att på Twitter kallas det Unfollow.

Skillnaden är att på Twitter kallas det Unfollow.

En viktig skillnad mellan det verkliga livet och Twitter är att du enkelt kan analysera dina diskussioner på Twitter i efterhand. I verkliga livet har du ofta en självupplevd känsla om hur det har gått. Fick du komma till tals? Lyssnade människor på vad du sa? Tyckte de att det du sa var intressant? På Twitter får du svaren, svart på vitt, i siffror på Twitter Analytics.

I verkliga livet har du ofta en självupplevd känsla om hur det har gått. På Twitter får du svaren, svart på vitt, i siffror på Twitter Analytics.

Så hittar du Twitter Analytics

Bläddra med pilarna i presentationen ovan. Den visar steg-för-steg hur du hittar Twitter Analytics.

Du måste börja med att logga in på Twitter, sedan klicka på ikonen ”Settings & Help”, sedan väljer du ”Twitter Ads” och sedan ”Analytics”. Där har du tillgång till ”Tweet Activity” och ”Followers” som ger dig massor av information om dina tweets och dina följare.

Vad kan du analysera med Twitter Analytics?

Det finns flera intressanta saker att analysera med Twitter Analytics som visar hur intresserade folk är av vad du säger.

Samlad bild över ditt twittrande

statistik från Twitter Analytics

Statistik från Twitter Analytics

Engagement rate

Hur många procent av alla de som sett dina tweets interagerar med den. Det räknas som att någon interagerar med den när den personen antingen klickar på din tweet, re-tweetar, svarar eller gillar din tweet.

Link clicks

Hur många har klickat på länkar som du har haft i dina tweets?

Retweets

Hur många retweets har gjorts av dina tweets?

Favorities

Hur många har favoritmarkerat dina tweets?

Replies

Hur många har svarat på en tweet som du har skrivit?

Statistik för enskilda tweets

För varje enskild tweet kan du få statistik. I Analytics kan du se hur dina tweets såg ut; vad skrev du, och postade du någon länk eller bild? Refererade du till någon person i din tweet eller använde du dig av någon #hashtag?

Till varje tweet för du också tre siffror:

Impressions

Så många gånger har din tweets setts av användare på Twitter.

Engagements

Så många gånger har något agerat efter att ha sett din tweet. (Klickat, svarat, retweetat)

Engagement rate

Den andel användare som agerat efter att ha sett din tweet.

analys av enskilda tweets

Statistik för två av mina tweets. Varför tror du att det ena sågs av fler och engagerade mer?

Statistik per dag

Twitter Analytics veckostatistik

Twitter Analytics ger statistik för varje dag. Hur många har sett dina tweets just den dagen?

På Twitter Analytics kan du få statistik för varje dag den senaste månaden. Du kan se hur många som sett dina tweets varje enskild dag. Finns det en speciell dag i veckan som fler ser dina tweets? Hur många tweets har du skrivit en enskild dag? Du kan snabbt se vilken dag och vilken strategi som passar bäst.

Vilka är dina följare?

Google Analytics ger värdefull information om dina följare. Du får bland annat reda på:

  • Vilka unika intressen som är vanligast bland dina följare
  • Vilka generella intressen som är vanligast bland dina följare
  • Vilka länder och städer flest av dina följare kommer ifrån
  • Vilken könsfördelning som råder mellan dina följare
  • Vilka personer som flest av dina följare i sin tur följer

Informationen kan ge dig värdefull input till din Twitter strategi. Vilken ton bör du ha i dina tweets, vad är dina följare intresserade av att höra mer om och vilka personer bör du följa?

Twitter Analytics ger statistik som du kan kika på då och då bara för det är kul. Eller så använder du verkligen statistiken för att analysera och förbättra din beteende på Twitter. Jag kommer att återkomma med en analys av mitt eget twittrande och hur jag kommer att försöka ändra mitt beteende.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *