Adsense lektion 3: Välja storlek på annonser

Lektion 3 i  utbildningen i Google Adsense handlar om att välja storlek på annonser. Att välj storlek och att välja RÄTT storlek är ett viktigt val. Vilken storlek du väljer på annonsen påverkar såväl utseendet på din sajt som din totala förtjänst.

Lektion 3: Välja storlek på annonser

Storlek på annonser

Standardstorlekar är de som Google rekommenderar och som också tenderar att vara de som betalar bäst. Anledningen är att flest annonsörer gör sina annonser i dessa standardstorlekar och att auktionspriserna för dessa därmed trissas upp.

Standardstorlek på annonser i Adsense är:

  • Mellanstor rektangel i formatet 300 x 250
  • Stor rektangel i formatet 336 x 280 
  • Leaderboard i formatet 728 x 90
  • Bred skyskrapa i formatet 160 x 600
  • Banner för mobil 320 x 50

Ny storlek på annonser

Det finns två nya format som blivit allt mer populära bland annonsörerna, nämligen stor skyskrapa i formatet 300 x 600 och stor leaderboard i formatet 970 x 90. Dessa annonsstorlekar ger annonsörerna större utrymme för sitt budskap.

Skräddarsydda storlekar

Passar ingen av standardstorlekarna så kan du skräddarsy storlek på annonser. Det finns mängder av olika annonsstorlekar och du ska välja den som passar bäst med utseendet och innehållet på din sida. Bästa sättet att hitta vad som är optimalt för just din sida är att testa dig fram.

Automatisk storlek på annonser

Google Adsense anpassar numera storleken på annonser automatiskt. Väljer du att visa en stor skyskrapa i formatet 300 x 600 kan även en bred skyskrapa i formatet 160 x 600 visas. Det ökar konkurrensen vid budgivningen och annonser från den annonsör som betalar bäst för stunden visas.

Liknande är det för stor leaderboard i formatet 970 x 90, där en leaderboard i formatet 728 x 90 istället kan visas och stor rektangel i formatet 336 x 280 där även en mellanstor rektangel i formatet 300 x 250 kan visas.

storlek på annonser

Adsense anpassar automatisk storlek på annonser numera – vilket ökar konkurrensen för annonsörerna och förhoppningsvis även dina intäkter.

För att lyckas bra med Adsense krävs att du testar, testar och åter testar. Ingen sida är den andra lik och olika storlek på annonser fungerar olika bra för olika sidor. Pröva dig fram och ha Adsense rekommendationer i åtanke.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close