Adsense lektion 7: Vad innebär CTR?

I lektion 7 av Optimizing Adsense ligger fokus på ett av de mest fundamentala begreppen. Ett begrepp som du bör lägga på minnet, nämligen CTR – Clickthrough Rate.

CTR är andelen av alla dina besökare som faktiskt klickar sig vidare på en av dina annonser. Således är det bra att ha en hög CTR om du vill tjäna pengar med Adsense.

Adsense lektion 7: Klick och CTR

CPM, CPC och anpassade kanaler

I de tidigare delarna av Optimizing Adsense har man gått igenom CPM, CPC och anpassade kanaler. Begrepp som är enormt viktiga att känna till för att kunna förbättra Adsense-intäkterna. I denna del förklaras hur klick bidrar till de totala intäkterna från  Google Adsense.

Vidare kommer olika annonsplaceringar att diskuteras. Hur ska du göra för att välja ett utseende på annonserna så att det blir lätt för dina besökare att integrera med annonserna så du tjänar mycket pengar?

Clickthrough rate, CTR

CTR formel

CTR formel

Det vanligaste måttet för klickaktivitet är Clickthrough rate (CTR). CTR är antalet klick på annonser dividerat med antalet visningar av sidan med annonsen.

Till exempel om din sida med en annons visas 1 000 gånger och 7 klickar på annonsen så blir din CTR 7 / 1000 = 0,7 %.

Tillsammans med CPM och CPC bildar CTR grunden för hur mycket du tjänar. Det är viktigt att många klickar på dina annonser, det vill säga att du har en hög CTR.

Det är också viktigt att du har en hög CPC, det vill säga att du får bra betalt för varje klick.

CPC och CTR tillsammans lägger grunden för CPM, det vill säga hur mycket du tjänar på 1000 besökare.

Öka din CTR

I kommande delar av Optimizing Adsense ligger fokus på att göra annonserna synliga för besökarna. Det gör man genom att ha smarta placeringar av annonserna och optimera utseendet på dem för att maximera intäkterna.

Det är dock viktigt att komma ihåg, att innan du lägger ner allt för mycket tid på Adsense är det viktigt att du har riktigt grymt innehåll på din sida. En sak som är säker är att besökarna kommer inte komma till din sida för reklamens skull, utan snarare för att du har bra innehåll.

Fokusera därför först på att skapa unikt och bra innehåll och därefter kan du optimera dina annonser och öka din CTR.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close