7 Adsense begrepp och definitioner du vill känna till

Ska du bli framgångsrik med Adsense måste du känna till en rad saker, däribland vokabuläret som Google Adsense använder sig av i sina rapporter. För dig som webmaster är det viktigt att inte bara känna till alla Adsense begrepp och definitioner utan också förstå vad de faktiskt innebär.

adsense begrepp och definitioner

Adsense begrepp och definitioner som du vill känna till!

7 Adsense begrepp, benämningar, avgränsningar och defintioner:

1. Klick / Click

En av de enklare begreppen är klick. Om någon av dina besökare klickar på en av dina Adsense-annonser så kommer det att registreras som ett ”klick.  Du kommer helt säkert vara intresserad av att hålla koll på hur många klick du får eftersom det är grunden till hur mycket du tjänar med Adsense.

2. Klickfrekvens / Clickthrough Rate (CTR)

Klickfrekvens är antalet klick som görs på en annons dividerat med antalet gånger som den visas. Det vill säga om annonsen visas 1 000 gånger och den får tio klick, så bli klickfrekvensen 10/1 000 = 0,01 = 1 %.

3. Beräknade intäkter / Estimated earnings

Beräknade intäkter är ditt kontosaldo. Beloppet stäms av varje månad och då justeras eventuella ändringar i valutakurs mellan SEK/USD.  Normalt brukar skillnaden mellan beräknade intäkter och faktiska intäkter vara liten, oftast inte mer än någon procent.

4. Intäkt per tusen visningar/ Revenue per thousand impressions (RPM)

RPM är de beräknade intäkter du kommer att ha tjänat när annonsen visas 1000 gånger.  RPM räknas fram genom att din beräknade intäkt delas med antalet gånger annonsen visats. Därefter multipliceras resulatet med 1 000.

5. Kostnad per klick / Cost per Click (CPC)

Kostnad per klick är den beräknade intäkt du får varje gång någon klickar på en av dina annonser. Kostnaden per klick varierar beroende på hur mycket annonsörerna är villig att betala.

6. Utbetalning per klick / Pay per Click (PPC)

Utbetalning per klick är exakt samma sak som kostnad per klick, men begreppet används flitigt av bloggare, medan Google använder begreppet kostnad per klick.

7. Sidvisningar

Google Adsense definition av en sidvisning är varje gång någon användare besöker en av din hemsidas sidor med en Google-annons. Det spelar ingen roll hur många annonsenheter du har på sidan. Om du exempelvis har en sida med tre annonsenheter och den visas fyra gånger så generas fyra sidvisningar.

Du hittar fler Adsense begrepp och definition i Googles egna ordlista på deras hjälpsidor. Har du de här begreppen i bakhuvudet kommer du lättare att hänga med i våra framtida artiklar om hur du gör för att maximera dina intäkter från Adsense.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close