Relevant innehåll – en av de viktigaste sökfaktorerna
Relevant innehåll är det absolut viktigast om du vill ranka högt i sökresultatet på Google. Hur mäter Google vad som är relevant och hur bör du tänka för att skriva relevanta texter? Vi ger dig såklart svaren i detta blogginlägg.
Relevanta termer och bevistermer
I Searchmetrics sökfaktorsundersökning visade två sökfaktorer ha en mycket stark korrelation med en hög placering på Google. Det första, och mest viktiga är användning av relevanta termer. Den andra, och nästan lika viktiga är bevistermer.
Relevanta termer
Relevanta termer är ord som är relaterade till nyckelordet i texten. Försöker du få en text som handlar om Zlatan Ibrahimovic att ranka högt i Googles sökreslutat när någon söker på Zlatan så är nyckelordet du optimerar sidan för Zlatan.
Till Zlatan finns en mängd relevanta termer som Google känner till efter att ha indexerat hundratals sidor om Zlatan.
Dessa relevanta termer är ett kluster av ibland hundratals ord som är relevanta för en sida som handlar om Zlatan. För nyckelordet Zlatan kan till exempel fotbollspelare, PSG, svenska landslaget och Ibrahimovic vara relevanta termer.
Bevis termer
Bevistermer är ord som har en mycket strak koppling till det primära nyckelordet och som används ofta i texten.
Till exempel har du valt sökoptimering som nyckelord för en text så är skulle bevistermerna kunna vara sökotimering / Google.
Mina rekommendationer för att skriva relevanta texter
Det finns en trend just nu för att ranka högre på Google och det är att skriva mer omfattande blogginlägg/sidor som är både djupgående och breda. Gör man det täcker man oftast upp relevanta ord och bevistermer av sig själv.
Vill du vara säker på att din text är relevant så är det egentligen bara att strukturera ditt blogginlägg i förväg. Använd dig gärna av mindmapping!
Låt din sidas nyckelord vara i mitten och skriv ut de 4-6 viktigaste termerna som beskriver ditt nyckelord. Beskriv sedan i sin tur de viktigaste termerna med 4-6 ord. Då försökrar du dig om att det blir relevant innehåll och samtidigt får du djupet i artikeln.