8 tips för att få fler prenumeranter till nyhetsbrev
Kämpar du med att få fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev? Jagar du de första hundra prenumeranterna?
Lugn, oavsett hur många som prenumererar på ditt nyhetsbrev så kommer du alltid jaga fler. Därför kommer du alltid leta nya sätt att attrahera dina besökare att lämna ifrån sig, den för dig, så värdefulla e-postadressen.
Här är 8 tips för att få fler prenumeranter till nyhetsbrev. Tips som fungerar för mig eller fungerar för andra!
8 sätt att få fler prenumeranter till nyhetsbrevet
1. Synliga anmälningsformulär
Det absolut viktigaste för att få folk att anmäla sig till ditt nyhetsbrev är att göra dina besökare uppmärksamma på att ditt nyhetsbrev finns.
Du kan till exempel använda ett pop-up-fönster för att snabbt och effektivt visa dina läsare att du har ett nyhetsbrev och var de kan anmäla sig till det. Det finns flera olika WordPress-tillägg för pop-ups för nyhetsbrev. Ett exempel är Popup Builder.
Pop-up kan uppfattas som störande, men det finns en anledning till att så många använder pops-ups. Det funkar!
2. Ha flera anmälningsformulär för nyhetsbrevet
Se till att ha flera anmälningsformulär på din webbsida. Då är det lättare för dina besökare att hitta till ditt nyhetsbrev även om de inte latar aktivt.
På Starta-Blogg kan man hitta mitt formulär under Om Starta-blogg > Nyhetsbrev. Där finns även mer info om vad man kan få läsa om i nyhetsbrevet.
3. Erbjud nya prenumeranter en gåva
Den klassiska metoden för att locka dina besökare att bli prenumeranter fungerar fortfarande – erbjud en gåva eller en förmån. Det finns mängder av olika erbjudande i stil med ”få en gratis e-bok just nu…” och ”du få en kurs om du anmäler dig nu”…
Anledningen att så många använder denna metod? Jo, för att det funkar!

Ett exempel på gåva när du lämnar din e-post. Om jag lämnade min e-post? Japp, jag ville kolla in boken!
4. Använd Get a Newsletter eller liknande tjänst
Get a Newsletter är en tjänst som tar hand om din epostlista och nyhetsbrev. Tjänsten är lättanvänd med färdiga mallar för nyhetsbrev som du enkelt kan anpassa. Om du är lite mer tekniskt lagd kan du såklart designa ditt nyhetsbrev helt själv. De erbjuder även ett enkelt och snyggt formulär du kan placera på din hemsida för att locka prenumeranter till ditt nyhetsbrev.
Tjänsten är inte svår att använda, men gör stor skillnad i hur proffsig din blogg verkar.
5. Sälj ditt nyhetsbrev
Saker säljer sig inte av sig själv. Det är samma sak med ett nyhetsbrev. Du måste sälja det! Gör folk intresserade av det, nämn det i dina blogginlägg och bygg upp ett intresse. Du måste få folk att förstå att de verkligen borde registrera sig för ditt nyhetsbrev om de inte vill missa det bästa du har att erbjuda.
6. Visa upp exempel av dina nyhetsbrev
Har du ett bra nyhetsbrev så har du inget att skämmas för. Varför inte visa upp dina senaste nyhetsbrev på din hemsida för att locka folk att börja prenumerera.
Jag skickar ut länkar till mina nyhetsbrev på Twitter och Facebook och det lockar alltid någon ny prenumerant.
7. Locka med exakt rätt budskap
Att ha rätt budskap till målgruppen är viktigt för att den ska bli intresserad. Därför ska du naturligtvis sälja in ditt nyhetsbrev med rätt budskap.
Säg att du har en hemsida om att starta en blogg som vi kan kalla Starta-Blogg.se.
Vilka är mina mest besökta blogginlägg? Ett om bloggdesign, ett om hur man skriver blogginlägg och ett om hur man fixar snygga bilder till sin blogg.
Varför inte lägga ner lite extra energi på dessa välbesökta blogginlägg och skapa individuella budskap vid formulären till nyhetsbrevet.
Till exempel skulle jag kunna köra tre olika budskap på dessa sidor
- ”Vill du få hjälp att designa din blogg – prenumerera på mitt nyhetsbrev”
- ”Vi lär dig grunderna till ett välskrivet blogginlägg som tar dina läsare med storm – prenumerera på mitt nyhetsbrev”
- ”Hur får du de snyggaste bilderna till din blogg? Jag berättar hur i nyhetsbrevet.”
Rätt budskap, vid rätt tillfälle fungerar!
8. Gör det enkelt att prenumerera
Folk som kommenterar på din blogg måste ju ändå fylla i sin epostadress för att kunna kommentera. När de ändå fyller i sin epost kan de väl lika gärna prenumerera på ditt nyhetsbrev? Eller hur?
Varför inte lägga till en liten ruta som man kan kryssa i när man skriver en kommentar som automatiskt registerar dig som prenumerant? Lyckligtvis finns det ett gratis WordPress-plugin för denna funktion.

Med WordPresstillägget Newsletter signup, kan du lägga till en liten ruta i ditt kommentarsfält så att man kan prenumerera på ditt nyhetsbrev därifrån.
Har du några bra knep på hur man kan få fler prenumeranter till ett nyhetsbrev? Dela gärna med dig i en kommentar!
Bra tips, kör de flesta av dessa och det tickar uppåt hela tiden
Härligt att höra Fredrik! Intressant sida du har – jag tror den kan haen mycket ljus framtid och stor målgrupp.