Adsense lektion 5: Anpassade kanaler

Anpassade kanaler är ämnet i lektion 5 av Optimizing Adsense. Vad innebär anpassade kanaler och hur kan det användas? Att skapa anpassade kanaler kan öka din sidas synlighet bland annonsörer och därigenom öka konkurrensen och dina intäkter.

Det är också ett bra sätt att gruppera olika annonser på din sajt för att bättre kunna optimera dina annonser och tjäna mer pengar.

Lektion 5: Skapa anpassade kanaler

Gruppera annonser i anpassade kanaler

Genom att skapa anpassade kanaler kan du gruppera dina annonsenheter. Det gör det lättare att mäta hur bra olika annonser fungerar och optimera annonserna för att tjäna så mycket som möjligt.

T.ex. kan du gruppera annonserna efter:

  • Storlek och färg på annonser
  • Röda vs blå annonser
  • Var på sidan din annons finns, t.ex. höger sida vs vänster sida
  • Högt upp på sidan eller i slutet av sidan
  • Ämnet på den aktuella sidan, t.ex. sport vs nöje

Inriktningsbar annonsplacering

Förutom att du kan gruppera dina annonser för att på ett enklare sätt spåra och följa resultatet för dina annonser, är den stora fördelen att du kan skapa inriktningsbara annonsplaceringar. Det innebär att du skapar en specifik grupp av annonser i en anpassad kanal som företag kan inrikta sig att annonsera på.

Ett exempel skulle kunna vara att din hemsida har 10 olika artiklar om hotell i Barcelona. Du kan då sortera alla Adsenseannonser på dessa sidor i en anpassningsbar kanal. Du döper kanalen och skriver information om kanalen. Till exempel att den handlar om hotell i Barcelona och vilken typ av besökare du har.

anpassade kanaler

Anpassade kanaler, kan bland annat användas för att gruppera sidor efter ämnen och se vilka ämnen som genererar mest intäkter från Adsenseannonser.

Den här informationen blir sedan tillgänglig för alla annonsörer. Skulle det komma någon annonsör som vill köra en stor kampanj för just hotell i Barcelona så kan han köpa inriktningsbara annonsplaceringar av Google Adsense. Reklamen dyker sedan upp i just din kanal och du tjänar lite mer än om du bara haft en vanlig Adsense-annons.

Så lyckad du med anpassade kanaler

Enligt Google Adsense bör du gruppera dina mest intressanta annonsplaceringar i olika anpassade kanaler. Vilka sidor har mest besökare, vilka sidor har bra annonsplaceringar och hur kan du gruppera dina sidor inom olika ämnesområde? Enligt Adsense lyckas du bäst om du lyckas bygga upp en hieraki av anpassade kanaler.

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close