Så startar du en e-butik och väljer rätt plattform för e-handel

Att starta en e-butik är både kul och spännande men det finns så många val för att välja e-handelsplattform. Vilken är enkel att komma i gång med, vilken klarar de betalningsalternativ du vill erbjuda och vilken har bäst möjligheter att växa i? Frågorna är många och det kan kännas viktigt att välja rätt plattform för e-handel från början. Inget är så frustrerande som att lägga mängder av tid att bygga upp webbutiken för att sedan inse att det finns en begränsning du inte hade räknat med. Här i denna guide går vi igenom viktiga saker att tänka på inför ditt val och skillnader mellan de olika plattformarna så att du så snart som möjligt kan komma i gång. Vi ger dig även tips kring hur du startar din e-butik.

Ett stort utbud av webbutikslösningar för din e-handel

E-handeln fortsätter att växa i Sverige för varje år och det är inga svårigheter att börja sälja sina produkter online genom att starta sin egen e-butik. Det svåraste är egentligen att välja rätt webbutikslösning för det finns ett stort utbud och många har pressat priserna samtidigt som alla system har blivit mycket enklare att hantera.

Vi ska här gå igenom de allra populäraste plattformarna för e-handel så att du lättare ska kunna göra ditt val. I denna guide går vi igenom Shopify, Wix, WooCommerce, Quickbutik och Squarespace.

Shopify

Shopify
Plattformen Shopify är ett prisvärt alternativ som täcker de allra flesta av de vanligaste behoven för både nybörjare och avancerade användare från den lilla webbutiken till det stora e-handelsföretaget. Shopify är enkel att använda även utan tekniska kunskaper och det finns mycket tillgänglig funktionalitet. Ett bra val för seriösa e-butiker som vill kunna växa, även internationellt. Då detta är en helhetslösning och ingen open source-lösning är systemet till viss del begränsat precis som andra färdiga system. Dock är Shopify den lösning som ger många fler funktioner än andra färdiga lösningar.

Systemet passar bra för den svenska marknaden med svenska betalningslösningar och hantering av moms och skatt. För den som är intresserad av att arbeta med dropshipping har Shopify en bra uppsättning för detta och via den integrerade appen Oberlo kan man enkelt hantera alla produkter.

Det går att testa systemet gratis i 14 dagar genom att registrera sig gratis och utan att ange något kreditkort.

Pris: från 29 dollar/mån

Passar företagsstorlek: små – stora

Wix

Wix
Ett enkelt system för mindre, enkla webbutiker som passar nybörjare är Wix. Det går snabbt att få en snygg design och systemet är billigt. Med Wix kan man också välja att bygga en blogg eller hemsida där det även ska gå att sälja tjänster eller produkter. För den som vill bygga ett mer skalbart system och kunna växa till en större webbutik på olika marknader bör välja en annan plattform.

Med Wix kommer många färdiga designmallar som går att anpassa med enkla “dra-och-släpp” funktioner. Plattformen är också väl anpassat för den svenska marknaden med populära betalningslösningar.

Det går att prova systemet i 14 dagar och är man inte nöjd får man pengarna tillbaka. För att starta sin e-butik registrerar man sig, väljer en designmall och börjar bygga vidare.

Pris: från 17 euro/mån

Passar företagsstorlek: små

WooCommerce

WooCommerce
WooCommerce är ett mycket populärt tillägg till plattformen WordPress och är en så kallad open source-lösning vilket ger betydligt mer flexibilitet än för helhetslösningar som Wix och Shopify. WooCommerce är gratis men är inte riktigt anpassad för nybörjaren som vill komma i gång snabbt för här måste man lägga betydligt mer tid för att få allt på plats. Sätter man sig bara in i alla grunderna och är lite tekniskt kunnig eller i alla fall har byggt en webbplats tidigare är detta den mest flexibla plattformen att välja.

För det här alternativet måste man själv ordna med webbhotell, installera systemet (vilket är mycket enkelt med bara ett klick) och själv koppla på valfritt tema för designen som kan anpassas och tillägg för extra funktionalitet. Man kan säga att man själv skräddarsyr sitt system med allt man behöver och det finns massor av gratis teman och tillägg (plugins) att välja mellan. Det låter mer komplicerat än vad det faktiskt är och det finns gott om guider på hur man kommer i gång.

Systemet passar bra både för handel i Sverige och internationellt. Eftersom WooCommerce är en så stor och internationell plattform finns det inga begränsningar för att koppla önskade betallösningar i din e-butik.

Något som är viktigt att tänka på om man väljer WooCommerce som e-butik är att välja ett bra webbhotell i premiumklassen som har gott om serverutrymme och mycket bra prestanda då systemet ställer lite högre krav på bandbredd, snabbhet och även säkerhet.

Pris: gratis

Passar företagsstorlek: små – stora

Quickbutik

Quickbutik
Quickbutik är ett förhållandevis nytt system då det har funnits sedan 2015 men det är en snabbväxande plattform för e-handel. Det är ett svenskutvecklat system och därför är det väl anpassat för den svenska marknaden. Det är en komplett lösning att välja med välutvecklade basfunktioner men det erbjuder inte fullt lika många funktioner som Shopify. Quickbutik är användarvänligt och det är lätt att bygga sin e-butik utifrån många färdiga designmallar.

En stor fördel med Quickbutik är att de erbjuder flera betallösningarna som Klarna, Swish, Stripe, PayPal med flera. Priset för en e-butik varierar beroende på vilka funktioner du önskar. Till en högre kostnad får du full designfrihet med full källkodsåtkomst. Supporten har ett mycket gott omdöme och företaget anses ge bra service.

Det går att testa plattformen gratis i 14 dagar genom att registrera sig och utan någon betalning.

Pris: från 139 kr/mån

Passar företagsstorlek: små – medelstora

Squarespace

Squarespace
Med det populära systemet Squarespace kan man bygga riktigt snygga hemsidor och bloggar. De har även ett e-handelssystem men det är tyvärr inget vi rekommenderar för den svenska marknaden eftersom det inte är tillräckligt anpassat. Bland annat går det inte att koppla på de populäraste svenska betaltjänsterna Swish och Klarna.

Pris: från 18 dollar/mån

Passar företagsstorlek: små

Så gör du rätt val av plattform till din e-butik

Det är egentligen inte priset som styr ditt val av plattform då de flesta system kostar ungefär lika mycket. WooCommerce är visserligen gratis men där betalar du i stället för webbhotell.

Det som är allra viktigast är att ta reda på vilka behov som finns, både nu och i framtiden så att e-butiken kan växa obehindrat utan att behöva byta plattform. Ta dig tid att testa de system som erbjuder detta gratis så att du kan känna på systemet och avgöra hur pass enkelt det är för dig att kunna skapa exakt den e-butik du vill ha.

De system vi presenterar här i guiden uppfyller de grundkrav som vi anser är enormt viktiga för att kunna lyckas med sin e-butik. Det handlar om en hög grad av flexibilitet så att e-butiken är anpassningsbar, att det finns ett stort utbud av designmallar och funktionalitet, att det är internationellt gångbart samt att det bygger på modern teknik för att kunna möta aktuella krav på snabba laddningstider, integrationer och säkerhet.

Hur startar man en e-butik?

Det finns många steg att planera när man ska starta en e-butik. Missa inte att skapa en affärsplan där behoven specificeras. Då kommer du även att ha ett underlag att utgå ifrån i valet av e-handelsplattform som ska passa din affärsmodell.

Att komma på ett namn till e-butiken

Du kanske redan har ett namn för e-butiken i samband med att du har startat ett företag och därmed har ett företagsnamn eller så har du inte kommit så långt ännu i dina planer. Oavsett är det bra att känna till att din e-butik inte behöver heta samma sak som ditt företag. Det finns några saker att tänka på när du ska komma på ett namn:

  • Det ska vara enkelt för kunderna att komma ihåg namnet och det ska vara lätt att stava till.
  • Namnet behöver också vara internationellt gångbart om du i framtiden vill kunna satsa utanför Sverige.
  • Namnet måste vara unikt och får inte vara taget av någon annan.
  • Kan du få med ett viktigt sökord som dina kunder kommer att söka på i Google i namnet så får du ett bra utgångsläge för att kunna visas högt upp i sökresultaten när dina kunder söker på det ordet.

Börja bygga webbutiken

Efter ditt val av plattform är det så dags att börja bygga webbutiken. Ofta kommer du ganska långt med de färdiga desginmallar som finns att välja mellan och det kan vara bra att hålla det så enkelt som möjligt. Det är viktigt att butiken är användarvänlig och att dina kunder lätt hittar det de söker efter. Ofta räcker det med att lägga till logotypen och eventuellt ändra färgerna till det som passar in på dina produkter i din bransch. Det är viktigt att tänka på vilken känsla du vill förmedla med färger och typsnitt.

Vilka betallösningar ska man erbjuda?

Det finns många valmöjligheter vad gäller betalningslösningar och då det är så individuellt vad kunder föredrar för betalningsalternativ kan det vara bra att erbjuda flera möjligheter. Allt för många kan bara förvirra så det ska vara enkelt men mångsidigt. De allra flesta plattformar erbjuder de mest populära betalningslösningarna.

  • Swish växer i popularitet och allt fler webbutiker erbjuder detta alternativ.
  • Klarna är en betalningslösning som i sig erbjuder flera betalningsalternativ som att betala direkt med kort, betala senare med faktura, dela upp på månadsfaktura med mera.
  • Payson erbjuder en lösning med betalning via faktura, delbetalning, kort eller via internetbank.

Lagerhantering och marknadsföring

Det finns också en del att tänka på vad gäller logistiken för de varor du ska sälja i din e-butik. Förutom att köpa in varor till e-butiken ska du förhandla med leverantörer, fixa med lagerhantering och lägga in alla produkter i e-butiken.

Här är det också viktigt att tänka på hur många varor du behöver ha i lager. Det kan vara en svår balansgång och beror mycket på hur snabbt du kan beställa in nya varor från leverantör om produkterna snabbt tar slut i e-butiken. Sedan gäller det att inte köpa på sig ett alltför stort lager eftersom du inte vet hur det kommer att gå för din e-butik.

Det största problemet för de allra flesta som startar e-butik är marknadsföring – att synas i mängden. Det är stor konkurrens så det gäller att lägga tid på att sökmotoroptimera e-butiken på dina viktigaste sökord samt att synas i sociala medier – för rätt målgrupp.

Sätt i gång och sälj

Nu kommer vi till den roliga biten med att sälja produkterna, få in intäkter och skicka i väg produkterna till kund. Bara kunderna hittar till din webbutik och att butiken är användarvänlig och ser professionell ut samt att produkterna har en efterfrågan och ett helt ok pris kan du nu börja sälja och få in intäkter.

Glöm inte att skaffa ett bra avtal för att skicka dina produkter till ett bra fraktpris. Du behöver även ha införskaffat packningsmaterial av kvalitet så att produkterna är hela när de når kund.

Se till att skaffa ett bra bokföringsprogram där du kan automatisera mycket av arbetet genom att koppla din banks betalfiler till ditt bokföringssystem. Tycker du att bokföring är krångligt och tråkigt – ta hjälp av en redovisningskonsult. Det är väl värt pengarna så att du kan fokusera på det roliga med din e-butik!

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close