Så mycket tjänar Sveriges största influencers

Har du någon gång varit nyfiken på vad några specifika influencers tjänar och på vilken lönenivå de allra mest kända ligger på? Vi har svaret! Här listar vi 30 av Sveriges största influencers och berättar mer om vilken omsättning och vilka vinstmarginaler de har lyckats uppnå i sina bolag.

Miljonföretag med vinstmarginaler på 90%

Du har säkert hört talas om några influencers som tjänar mycket pengar – men visste du att några har lyckats bygga upp miljonföretag? Några av dessa unga personer på Instagram, Youtube, TikTok och Snapchat har alltså på bara några år lyckats skapa sina miljonföretag med vinstmarginaler på 90%.

Det är inte många branscher som klarar det!

Det låter flashigt att tjäna multum bara genom att ta lite bilder och spela in några videos. Faktiskt, så ligger en hel del arbete bakom, ofta mer än vad många tror. Dessa influencers har satsat hårt och jobbar ofta mer än en vanlig 40-timmars vecka.

Är du själv intresserad av att tjäna pengar som influencer så ska du dock inte avskräckas av att det krävs mycket jobb. Det går att lägga tid på en mer rimlig nivå och även om du inte kommer i samma enorma summor kan du ändå tjäna en hel del.

Det som är lite speciellt med den här typen av företagsamhet om man jämför med många andra företag är att det inte krävs något startkapital och därför är det lättare att gå med vinst från dag 1. Om du har en kamera, personlighet och karisma för foto eller video och något bra att erbjuda kan du komma långt!

30 av Sveriges största influencers, vad tjänar de?

Bianca Ingrosso

Ett av Sveriges största varumärken för kvinnor är Bianca Ingrosso. Fler än 1,3 miljoner följer henne på Instagram där hon får mycket intäkter via reklamsamarbeten. Hon var även med och skapade sminkmärket Caia, klädmärket Àvora och smyckesmärket Ani.

Bolaget Bianca Ingrosso AB hade under 2022 en omsättning på 29,5 miljoner med en vinst på 26,9 miljoner, vilket ger en vinstmarginal på hela 91,52 %! Tittar vi enbart på hennes sminkbolag, där numera riskkapitalbolaget Verdane är delägare, omsatte Caia, eller Beauty Icons AB, 411 miljoner och vinstmarginalen låg på 31,51 %.

Felix ”Pewdiepie” Kjellberg

Pewdiepie – Felix Kjellberg är enormt stor på Youtube, med framförallt spel-content, och på Instagram. På Instagram har han 21,1 miljoner följare och på Youtube hisnande 111 miljoner prenumeranter.

Trots att han numera bor i utomlands har han ett svenskt holdingbolag. Pewdie Holdings AB, där intäkterna ligger på 93,7 miljoner med en vinst på 75,4 miljoner och en vinstmarginal på 82,21 %.

Zara Larsson

Popstjärnan Zara Larsson har på Instagram byggt upp en följarskara på 8,5 miljoner följare. Hennes bolag Haza AB visar intäkter på 36,6 miljoner med en vinst på 22,6 miljoner och en vinstmarginal på 62,97 %.

Zara ör även stor på TikTok med 2,1 miljoner följare.

”Jockiboi” Joakim och Jonna Lundell

De sociala medier-profilerna som driver en av Sveriges största Youtube-kanaler, Familjen Lundell, med över en miljon prenumeranter. Jocke och Jonna Lundell producerar även program för Discovery, och Jocke Lundell står även bakom flera biosuccéer.

Företaget Jocke & Jonna AB drar in 23,3 miljoner i intäkter och 2,5 miljoner i vinst med en vinstmarginal på 12,9 %.

Therése Lindgren

Therése Lindgren är en influencer som numera främst syns på Instagram och TikTok. Under 2023 valde hon att lämna sin Youtube-kanal med över en miljon följare. På Instagram har hon även lyckats nå till miljonen. Hon var en av grundarna av skönhetsmärket Indy Beauty, men det är hon inte längre.

Företaget ThereseLindgren AB har intäkter på 16,2 miljoner och en vinst på 12,8 miljoner med en vinstmarginal på 83,54 %.

Pernilla Wahlgren

Pernilla Wahlgren, mamma till både Bianca och Benjamin Ingrosso, är en mäktig influenser i sin ålderskategori. På Instagram har Pernilla 843 tusen följare, och hon syns i TV-program som Wahlgrens värld, Maksed singer och Allsång på Skansen.

Hon har varit med och skapat skönhetsmärket L’acuila och populära viner som hittas på Systembolaget.

Picadill Productions, som är Pernillas bolag för artistkarriären hade intäkter på 29,8 miljoner kronor och en vinst på 29,5 miljoner. Vinstmarginalen landar på 101,02 %.

Hanna Öberg

Hanna Öberg är en träningsprofil med 1,19 miljoner prenumeranter på Youtube och 2,2 miljoner följare på Instagram. Hon tjänar pengar både på digitala träningsprogram och genom samarbeten och reklamintäkter.

Företaget Oberg Fitness AB har intäkter på 23,6 miljoner och en vinst på 2,4 miljoner med en vinstmarginal på 11,03 %.

Kenza Zouiten Subosic

Den kända influencern Kenza Zouiten Subosic var en av Sveriges första riktigt stora bloggare. Idag hittas hon på Instagram och Youtube. Hon har tidigare drivit klädmärket Ivyrevel. Idag driver hon hårvårdsmärket the Every.

Hennes nuvarande bolag Kenza Zouiten AB har intäkter på 9,9 miljoner och en vinst på 8 miljoner med en vinstmarginal på 83,30 %.

IJustWantToBeCool IJWTBC

IJustWantToBeCool består av en humortrio med de två bröderna Victor Beer och Emil Beer och deras kusin Joel Adolphson. De har tre olika Youtubekanaler och ett gemensamt företag där de får intäkter från reklam- och medieproduktion.

Deras företag Ett Kompisgäng AB har intäkter på 15 miljoner och en vinst på 6,6 miljoner med en vinstmarginal på 44,20 %.

Alice Stenlöf

Alice Stenlöf är stor på Instagram och Youtube. Hon driver klädföretaget A-design. På Instagram har Alice 410 tusen följare.

Företaget Alice Stenlöf AB har intäkter på 5,9 miljoner och en vinst på 2,7 miljoner med en vinstmarginal på 45,74 %.

Lucas Simonsson

Komikern Lucas Simonsson har 816 000 följare på Instagram och är även en del av humorgruppen JLC.

Hans företag Lucas Simonsson AB har intäkter på 7,5 miljoner och en vinst på 2,3 miljoner med en vinstmarginal på 57,98 %.

Johanna Nordström

Johanna Nordström är kanske inte en regelrätt influencer, men med tanke på den räckvidd hon har platsar hon på vår lista. På Instagram har Johanna 375 000 följare och tillsammans med Edvin Törnblom driver hon en av Sveriges populäraste poddar, Ursäkta.

Bolaget Jonielol AB har intäkter på 12,3 miljoner kronro och en vinst på 9,2 miljoner kronor, Vinstmarginalen ligger på 74,40 %.

Linn Ahlborg

Linn Ahlborg är stor på Instagram och Youtube. Med 622 000 följare på Instagram och 465 000 följare på Youtube når Linn en miljonpublik. Hon är stor inom mode och skönhet.

Linn Ahlborg AB har intäkter på 4,8 miljoner och en vinst på 3,6 miljoner med en vinstmarginal på 75,88 %.

Carl Déman

En annan kille känd från humortrion JLC är Carl Déman med 700 000 prenumeranter på Youtube. Förutom det driver han ett företag inom padel samt att han är delägare i ett mindre fastighetsbolag.

Bolaget Carl Déman AB har intäkter på 8,3 miljoner och en vinst på 2,1 miljoner med en vinstmarginal på 60,57 %.

Isabella Löwengrip

En av Sveriges första riktigt kända influencer är Isabella Löwengrip. Hon har drivit flera företag, det kändaste är kanske Löwengrip Beauty som hon inte längre äger.

Isabellas företag Löwengrip Invest AB visade intäkter på 4 miljoner och en vinst på 688 000 kronor.

Anis Don Demina

Den som tittar på tv kan inte ha missat Anis Don Demina som har synts i en rad program som exempelvis deltagare i Bäst i test och programledare i Idol. Anis har 296 000 följare på Instagram och 577 000 prenumeranter på Youtube. Han driver även den framgångsrika podden Då är vi igång med Behrouz ”Berra” Badreh.

Hans företag Anis Don Demina AB har intäkter på 12,2 miljoner och vinst på 5,8 miljoner med en vinstmarginal på 47,94 %.

Lovisa Wallin – Lojsanwallin

Lovisa Wallin, som även är känd under namnet Lojsanwallin, är en influencer och roddare med 348 000 följare på Instagram.

Bolaget Lovisa Wallin AB visar intäkter på 3,9 miljoner och en förlust på 1,3 miljoner för 2022. 2021 hade bolaget en vinstmarginal på 6,29 %.

Jonas Fagerström

Jonas Fagerström är den tredje medlemmen i JLC. Med 446 000 följare på Instagram är han en mäktig influenser i Sverige.

Bolaget Jonas Fagerström AB har en vinst på 6,3 miljoner kronor, en vinst på 3,3 miljoner kronor och en vinstmarginal på 75,31 %.

Matilda Djerf

Matilda Djerf har 3 miljoner på Instagram och är stor inom skönhet och mode. Matilda är utöver det även medgrundare till klädmärket Djerf Avenue.

Hennes bolag Matilda Djerf AB har intäkter på 6 miljoner och en vinst på drygt 45,4 miljoner kronor med en vinstmarginal på 893,35 %.

Angelica Blick

Skönhets och modebloggaren Angelica Blick har 1 miljon följare på Instagram.

Hennes företag Angelica Blick AB har intäkter på 2,1 miljoner och en vinst på 498 000 kronor med en vinstmarginal på 27,54 %.

Filip Dikmen

Komikern Filip Dikmen har 399 000 följare på Instagram och 434,8 000 följare på TikTok.

Bolaget Filip Dikmen Entertainment AB har intäkter på 5,9 miljoner och en vinst på nästa 3,4 miljoner kronor med en vinstmarginal på 57,26 %.

Helen Torsgården

Influencern Helen Torsgården har 295 000 följare på Instagram och 430 000 prenumeranter på Youtube-kanalen Familjen Torsgården.

Bolaget Helen Torsgården AB har intäkter på 5,3 miljoner kronor och en vinst på 2,5 miljoner kronor. Vinstmarginalen ligger på 50,27 %.

Kristina Keyyo Petrushina

Programledare, radiopratare och internetprofil. Keyyo har 506 000 följare på Instagram och har synts i program som Bäst i test och Idol

Bolaget Kristina Petrushina AB har en intäkter på 2,7 miljoner, en vinst på 1,6 miljoner, och en vinstmarginal på 57,92 %.

Samuel Stronegger

Influencern och profilen Samuel Stronegger, som kanske är mest känd under namnet SampeV2, är stor inom gaming, mat och träning. På Instagram har SampeV2 235 000 följare och på Youtube landar han på 434 000 prenumeranter.

Hans företag V2 Company AB har intäkter på 11,4 miljoner och en vinst på drygt 7,1 miljoner med en vinstmarginal på 67,65 %.

Ellen Bergström

Ellen Bergström är både influencer och skådespelare. Hon har 362 000 följare på Instagram.

Ellens företag Ellen Bergström AB har intäkter på 2,6 miljoner och en förlust på 249 000.

Zeina Mourtada

Kocken, kokboksförfattaren och matprofilen Zeina Mourtada har även en produktserie som finns att köpa i flera livsmedelsbutiker. På Instagram har Zeina 462 000 följare.

Bolaget Zeinas Kitchen AB har intäkter på 4,7 miljoner och en vinst på drygt 1,4 miljoner med en vinstmarginal på 29,12 %.

Ellinor Sirén – ”Ekotipset”

Ellinor Sirén har 815 000 följare på Instagram där hon driver kontot Ekotipset med miljövänliga städtips.

Företaget Ekotipset Sverige AB har intäkter på 3 miljoner och en vinst på 521 000 med en vinstmarginal på 17,94 %.

Lovisa Worge

En gång känd som Bianca Ingrossos assistent, men nu är hon en influencer som står på egna ben. Lovisa Worge har 200 000 följare på Instagram och driver smykesmärket ANI tillsammans med Bianca Ingrosso.

Hennes företag Lovisa Worge AB har intäkter på 2,6 miljoner och en vinst på 1 miljon med en vinstmarginal på 41,24 %.

Jonna Lundell

Som andra halvan av Familjen Lundell är Jonna Lundell en influencer att räkna med. På sin egen Instragram har hon 824 000 följare.

Mirza Bico har 3,1 miljoner följare på Instagram för kontot Ellentvshow där följarna får läsa humorinlägg och memes.

Företaget Jocke & Jonna AB drar in 23,3 miljoner i intäkter och 2,5 miljoner i vinst med en vinstmarginal på 12,9 %.

Mauri Hermundsson

Mauri Hermundsson har 276 000 följare på Instagram och 666 000 prenumeranter på Youtube för kontot Uppdrag: Mat.

Hans företag Mauri Hermundsson AB visar intäkter på 2,1 miljoner och en vinst på 2 miljoner med en vinstmarginal på 99,38 %.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *