Så fungerar Instagrams algoritm 

Om man arbetar med marknadsföring och sociala medier har man nog många gånger funderat på hur de olika apparnas algoritmer egentligen fungerar. Visst innehåll kan få fantastisk spridning på bara ett på minuter, medan annat innehåll kan kännas som att det är helt osynligt – även för de som faktiskt följer kontot man delar ifrån.

De flesta appar håller tyst om hur deras algoritmer fungerar. Det är en företagshemlighet som många är nyfikna på. Ett undantag är Instagram som faktiskt har gått ut och berättad om sin algoritm. 

Vad är en algoritm?

Innan vi går in på Instagrams ökända algoritm är det kanske bäst att gå igenom vad en algoritm faktiskt är. I grund och botten är en algoritm en programvara som ger instruktioner om vilket innehåll som ska synas – och i vilken ordning. Det är alltså algoritmerna som bestämmer vad som syns först när du öppnar en sociala medier-app.

För de som livnär sig på att synas i sociala medier är det alltså väldigt viktigt att förstå algoritmerna – det kan vara de som står mellan en god månadsinkomst och ingen inkomst alls. 

Instagrams algoritm – så fungerar den

Låt oss återvända till Instagram – en av de mest använda apparna för att dela innehåll idag. På Instagram kan man dela foton och videor på lite olika sätt – i flödet, i händelser och i reels. Detta innehåll dyker inte bara upp hos personer som följer en utan kan även rekommenderas till potentiellt nya följare i deras flöde eller under utforska. 

Instagram-flödet

I Instagram-flödet syns de bilder, videor och reels som personer man följer delar – men även innehåll från personer Instagram tror man kommer vilja följa.

Det som syns i ens flöde avgörs av ett par olika saker: 

  • Det du gillar – Hur du använder Instagram avgör vad du får se i ditt flöde. Om du regelbundet gillar, sparar, kommenterar och delar en viss persons innehåll kommer det att premieras i ditt flöde. 
  • Popularitet – Om ett inlägg är populärt, och får mycket aktivitet, syns det tidigare i ditt flöde. Även populära inlägg från personer du inte följer, men som Instagram tror att du kan gilla baserat på hur du brukar använda appen, kan synas i ditt flöde.
  • Format på inlägget – Instagram premierar även vissa typer av innehåll beroende på vad man brukar interagera med. Brukar man gilla foton premieras det, men om man oftare kommenterar på reels premieras det. 

Händelser

Händelser är den tidsbegränsade content man kan lägga upp på sin profilbild. Detta innehåll syns i 24 timmar, men kan sparas på ens profil för att kunna ses även efter publiceringen tagit slut. 

Vilka händelser som syns först i ditt flöde baserar bland annat på:

  • Historik – Konton vars händelser du brukar titta på syns först när du öppnar appen.
  • Engagemang – Händelser från personer som du brukar interagera med premieras. 

Utforska

Utforska är flödet man kommer till när man trycker på förstoringsglaset i Instagram-appen. Här syns innehåll Instagram tror att man kommer att gilla.

Innehållet som syns här bestäms av:

  • Popularitet – Populära inlägg premieras.
  • Din aktivitet – De inlägg du brukar interagera med i utforska gör att fler liknande inlägg dyker upp. Här spelar det även roll vilken typ av inlägg du interagerar med, videor, bilder eller reels? Det du brukar trycka på dyker det upp fler av. 
  • Historik – Inlägg från personer du har interagerat med förr syns oftare i ditt utforska-flöde. 

Reels

Reels kan man beskriva som Instagrams svar på TikTok. Det är korta videor som man enkelt kan scrolla sig igenom. Här premieras underhållning och reels av hög kvalitet.

Andra avgörande faktorer är:

  • Det du brukar gilla – Om du har sparat, gillat, kommenterat och skickat vidare reels från en viss användare kommer denna användares reels att synas oftare.
  • Innehåll – Om du burkar stanna upp vid reels som till exempel innehåller mode kommer Instagram föreslå fler reels med liknande innehåll.

Detta innehållet gillar inte Instagrams algoritmer

Nu vet vi vilket innehåll Instagram tycker om att premiera, men vilket innehåll väljer appens algoritmer gärna bort?

Vi har listan: 

  • Inlägg med låg upplösning
  • Inlägg som är vattentäkt av andra sociala medier-plattformar (till exemple TikTok)
  • Videor utan ljud
  • Innehåll med bara text
  • Innehåll med fokus på politik
  • Innehåll som redan har publicerats på Instagram
  • Innehåll som bryter mot Instagrams riktlinjer (naket, stötande innehåll och innehåll med hot och hat)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *