Webbhotell – en bransch med bristande transparens

Oderlands VD och grundare Jack Orderland röt tidigare idag till på Twitter angående vår blogg ”StartaBlogg en affiliateblogg till om webbhotell? Finns det inte tillräckligt med skräp på nätet?” och fortsatte ”sedan rena faktafel då du har med webbhotell som betalar bra för länkning och inte erbjuder 1 klick install alls ” om vår kartläggning om webbhotell som erbjuder enkel WordPressinstallation. Det var då det slog mig – är det verkligen rätt att skylla en branschs bristande transparens rörande prissättning och innehåll i tjänsterna på en enskild sajtägare? Borde inte branschen själv rannsaka sig och förenkla för kunderna, så att kunderna förstår vad de gör för val?

Finansbranschen brukade vara fifflarnas bransch…

Finansbranschen har länge anklagats för att sko sig på kundernas okunskap, där fonder sålts med dolda avgifter och med en produktdeklaration som varit otydlig. Passivt förvaltade fonder har marknadsförts som aktivt förvaltade fonder med en betydligt högre prislapp än vad som är motiverat. Dessutom jämfördes fonder med en årsavgift som kunde låta låg, men som på längre sikt blev en betydande och dyr avgift.  Fondanalysföretaget Morningstar införde då ”Norman-belopp”, ett jämförelsebelopp som innebar att kunder kunde jämföra fonder på lika villkor.

…men är webbhotellsbranschen bättre?

Webbhotellsbranschen står inför ett liknande dilemma idag. När jag själv skulle välja leverantör av webbhotell i december förra året var det en tidskrävande process. Ungefär tio timmar la jag på research kring vilken leverantör av webbhotell jag skulle välja. Priset var en viktig parameter för mig, medan att komma igång med en WordPressblogg och att kunna ha mycket besökare på sidan var hygienkrav för att ens överväga företaget som leverantör. Men det var svårt – svårt att avgöra vad jag behövde och vad de olika företagen egentligen erbjöd.

Nu är jag definitivt ingen expert på vare sig webbhotell eller att starta hemsidor.  Men, jag har studerat till civilingenjör på ett av Sveriges bästa universitet och jobbar för närvarade inom IT-branschen och anser mig nog ha datorkunskaper som överskrider den genomsnittliga datoranvändaren. Borde det inte räcka för att kunna ta sånt trivialt beslut som vilket webbhotell jag ska ha?

Varför är det så här?

Vad är då problemet? Idag utgörs inte internet av datornördar längre, den genomsnittliga användaren har tagit över. Idag är internet och att sätta upp en egen hemsida inte längre konstigare än att man tidigare haft ett visitkort att dela ut när man gör affärer. Jag tror inte det är någon vild gissning att en majoritet av webbhotellets privatkunder bara vill sätta upp en enkel sida i WordPress. Ändå kryllar de flesta webbhotells hemsidor av branschspecifika uttryck och begrepp, otydlighet kring vad som verkligen ingår och lockpriser som närmast påminner om mobilabonnemangsförsäljning på gatan.

En av orsakerna till att vi valde att publicera starta-blogg var att göra våra anteckningar och tankar kring hur man startar hemsidor publika. Vår primära drivkraft var att göra det enkelt för oss när vi startar upp en riktig verksamhet kring en hemsida, men kan vi även underlätta för andra att ta beslut så är det såklart kul. Vi har nu lagt ner ytterligare tid på att kartlägga de svenska leverantörerna av webbhotell i form av prisjämförelser, tekniska specifikationer och vilka som erbjuder installation av WordPress med 1-klicks-installation. Men det blir fel. Överallt. Hela tiden.  När en leverantör skriver ”Det är enkelt att komma igång med WordPress hos oss och våra webbhotellspaket är väldigt bra anpassade för WordPress” men samtidigt har en sju sidor lång manual för hur man installerar WordPress. Sju sidor!! Är det då enkelt, när det bokstavligen räcker med ett par klick hos andra leverantörer?

Space2u wordpressannons

Space2u Webbhotell-WordPressannons – men det är väl inte så noga?

Att avgöra vad de olika webbhotellpaket som erbjuds innehåller är inte alltid det lättaste. Space2u marknadsför sig med WordPress Webbhotell från 25 kronor.  Vad de glömmer att nämna och som säkert inte en novis vet, är att då ingår ingen databas – vilket är ett måste för att använda WordPress.  Således måste man välja ett dyrare webbhotellspaket, men vänta då blir startavgiften helt plötsligt lägre. Så vad blir egentligen billigast?

Är det inte dags att komma till rätta med problemen?

Det finns en otydlighet som gör det närmast omöjligt att jämföra olika leverantörer av webbhotell? Är det inte på tiden att ett Norman-belopp för webbhotell tas fram, som gör det möjligt för oss privatpersoner – som egentligen bara vill ha en hemsida – att förstå vad vi väljer mellan? Och visst Jack Oderland, vår hemsida må vara skit med otydliga och felaktiga uppgifter – men då följer vi bara den allmänna praksis som verkar råda i er bransch.

 

Fotnot: Oderland får anses vara ett föredöme i branschen. I deras webbhotellspaket framgår klart vad som ingår, de anger både månadsavgift och helårsavgift och det framgår klart och tydligt att WordPress installeras med endast ett fåtal klick!

Du gillar kanske också...

6 svar

  1. Christer Bergmark skriver:

    Kan inte annat än att hålla med. Jag anlitade Inleed för ett tag sedan men har fortfarande inte lyckats installera mina emailkonton hos dem på någon av mina mailklienter Outlook, Safari Mail eller Thunderbird. Trots flera emailväxlingar med deras kundsupport lyckas de inte lösa problemet och döm av min förvåning när de ändå anklagar mig på ett extremt arrogant sätt för att inte ha de nödvändiga kunskaperna kring SSL certifikat. När jag sedan får veta att det är bolagets ägare och VD som sitter bakom spakarna i deras ”kundsupport” och behandlar mig som en idiot håller jag på att gå i taket. Måste lugna ned mig nu innan jag försöker hitta ett kundvänligt webbhotel med professionell och seriös kundsupport för ”dummies”.

  2. Internetbloggen skriver:

    Jag hade också Binero under förra sommaren och det fungerade inte speciellt bra. Nu måste jag säga att det har skett klara förbättringar och jag är riktigt nöjd med mitt webbkonto där. Sedan är supporten överlägset bäst på Binero av de webbhotell jag testat. På CityNetwork har jag väntat på svar i snart en vecka nu…

  3. Daniel skriver:

    http://www.onlinegroup.com/varumarken/

    http://www.wn.se/showpost.php?p=20368974&postcount=14 (Dessvärre så är den tidigare Binero-anställda Kjette raderad från WN men han erkända å era vägar överförsäljning i flera inlägg)

  4. Daniel skriver:

    Och med all denna kunskap och utbildning så väljer du Binero? Binero ingår i online group tillsammans med redan nämnda space2u och även Crystone. Gemensam nämnare för alla online groups bolag är att de är skojare som gör allt för att lura kunden. Testa att fylla ditt binerokonto till den utlovade storleken som de så fint översäljer. Ta bara att i somras när binero hade massiva fel på sin driftmiljö. Då anställde man en till person på sin marknadsavdelning istället för på driftavdelningen(??!?). Du bör nog kika utanför online groups lurenderikluster om du ska hitta ett vettigt hotell.

    • www.starta-blogg.se skriver:

      Daniel,

      där får jag faktiskt ta Binero till försvar. Jag tycker nog de är tydligaste med vad som ingår i deras webbhotellspaket och vad som är kampanjpris respektive ordinariepris. Hur vida de överdriver kundkontos storlek återstår att se – fortsätter jag att blogga lika mycket som jag gjort den senaste månaden kommer det ta 32,5 år innan jag når upp till 100 GB (257 MB använt till dagens datum).

      Driftproblem kan alla ha – det viktigaste för mig är hur företaget agerar vid eventuella problem. Vad jag förstått gick det inte helt smärtfritt till, men om jag förstått det rätt var det mer en hårdvarufrågan snarare än resursfråga? Förhoppningvis har de investerat sig ur dessa problem och vi slipper liknande i framtiden…

      För övrigt ser jag fram emot att lägga upp lite andra hemsidor på lite andra webbhotellsleverantörer inom en snar framtid så jag får lite att jämföra med! Vilket webbhotell skulle du rekommendera?

    • Christer skriver:

      Hej Daniel,

      Vi ingår inte i Online Group. Däremot äger Online Group 48% av aktierna i Binero, samma aktiepost som Sam Nurmi ägt i flera år. Vår VD och grundare äger fortfarande 52% av aktierna tillsammans med sin mångårige kompanjon Göran Gylesjö (som också är vår ekonomiansvarige).

      Vi översäljer inte, alla kunder kan utnyttja det utrymme som ingår i våra paket.

      Vad gäller personalförändringar på Binero inleddes 2013 med att marknadsansvarig avslutade sin tjänst, vilket ledde till att undertecknad var ensam kvar på Bineros marknadsavdelning. Därefter har det under första halvåret 2013 nyanställts på både driftavdelning och support. I september anställdes en marknadsassistent, så nu är vi två på marknadsavdelningen.

      Om du undrar något om Binero är du varmt välkommen att höra av dig på marknad@binero.se, eller om det är kortare frågor kan du ta det via twitter @binero eller via vår facebooksida.

      MVH
      Christer Bengtsson
      Binero, marknad

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *