Dropshipping i Sverige
Dropshipping är en affärsmodell som blir allt mer populärt. Det är ett koncept som är mycket vanlig i både USA och Kina och växer nu snabbt i Sverige och de nordiska länderna. Affärsmodellen passar dig som vill starta en e-butik men slippa allt vad logistik heter. I stället är det leverantören som ansvarar för logistiken och du behöver bara marknadsföra och sälja produkterna. Leverantören skickar produkterna direkt från varulagret till kund när de får information om en ny försäljning.
Förutom att inte behöva hantera leveranser till kunderna slipper man också att ha plats för ett lager och hålla koll på när lagret behöver fyllas på med fler produkter. Det är också ett smart sätt för både startups och etablerade e-handlare att testa marknaden för nya produkter som man senare planerar att köpa in och sälja.
Anledningen till att dropshipping växer på den nordiska marknaden beror på en ökad tillgänglighet. Det dyker upp allt fler plattformar där leverantörerna finns samlade och där det är enkelt att sätta samman sitt eget produktsortiment med ett fåtal klick.
Så fungerar dropshipping i korta steg
Här beskriver vi ett vanlig förfarande i korta steg när man hanterar en dropshipping-butik. Det kan skilja sig något åt vad gäller betalningen om du som e-handlare tar betalt av kund eller om leverantören hanterar detta och du i stället får provision.
- En produkt beställs i din e-butik
- Du tar betalt i förskott
- Ordern skickas till leverantören
- Leverantören får betalt när bevis finns att varan gått i väg
- Du behåller mellanskillnaden
Vilka är fördelarna med dropshipping?
- Låg startkostnad
- Inga logistikkostnader
- Låg risk för produkter som säljer dåligt
- Tillfälle att testa marknaden för nya produkter
- Fokusera på lönsamhet
Förutom den allra största fördelen med att inte behöva ta hand om ett lager finns det fler fördelar. En stor fördel är att det är enkelt att komma i gång att sälja utan ett startkapital för att köpa in produkter vilket ger dig en låg startkostnad.
Att slippa alla logistikkostnader och övriga administrativa kostnader och allt arbete kring ett lager med inköp och leverans med mera ger både mer pengar över till andra försäljningsaktiviteter i företaget och framför allt mer tid till annat som behöver göras.
Du tar också en låg risk med att inte behöva ta in produkter som eventuellt kan sälja dåligt och i stället blir hyllvärmare som är svåra att bli av med utan att gå med förlust. De produkter som inte går bra kan i stället enkelt bytas ut mot en annan produkt. Det går till och med att byta nisch mycket snabbt. Därför är det här ett bra sätt att testa marknaden på produkter som man senare kan vilja lagerhålla själv. Det fungerar också utmärkt att kombinera både dropshipping-produkter och egna varor i en e-butik.
Genom att låta grossisten eller leverantören hantera både lager, paketering och leveranser sparar e-handlare in en hel del tid. Denna tid kan användas för att fokusera på lönsamhet genom att arbeta med marknadsföring och kundvård. Affärsmodellen med dropshipping har alla förutsättningar att bli lönsam. Allt fler handlar i e-butik och e-handlaren behöver inte investera i eget varulager och kan använda sitt kapital till att satsa på försäljningen i sig.
Lönsamheten är större än i traditionell distanshandel
Generellt sett ger dropshipping högre vinstmarginal än traditionell distanshandel. Lönsamheten är ofta större tack vare att man slipper både logistik och lagerkostnader. Sedan är det naturligtvis inte alla produkter som går bra men ofta handlar det då om brister i marknadsföringen. Vi kommer till detta med marknadsföring senare i denna guide.
Låter som rena drömmen, varför sysslar inte alla med detta?
Ja, visst låter det enkelt att håva in stålarna och slippa göra så mycket! Men det finns en baksida av myntet som alla måste vara medvetna om som börjar med dropshipping. Det kräver ett visst ansvar gentemot kund och man måste välja de rätta leverantörerna.
Det låter enkelt att sälja och låta någon annan hantera leverans och eventuellt betalningar men du sitter i ett läge med ett stort ansvar och saknar egentligen helt inflytande vad gäller paketering, betalning i vissa fall och leverans. Det är du som är ansiktet utåt och kommer att få ta hand om eventuella missnöjda kunder eller att få ett lågt betyg vid recensioner för att någon inte fått en vara, har fått fel produkt, det har blivit förseningar, en kund har inte hämtat ut ett paket och någon annan vill reklamera.
Det är egentligen något alla e-handlare kan råka ut för men när det gäller dropshipping kan det kännas svårt att inte ha tillräckligt mycket inflytande att fixa allting. Det är därför enormt viktigt att välja rätt produkter, rätt leverantörer och att ta hand om sina kunder med bra kundvård. Kolla upp grossisterna och skapa ett vänskapligt och förtroendefullt samarbete och säkra allting med korrekt skrivna avtal. Väljer man att använda en känd leverantörsplattform är villkor som priser och ledtider redan avtalade.
Så kommer du i gång med dropshipping
Det är inga svårigheter att starta ett företag för den som vill hålla på med dropshipping.
Vilka produkter passar bra för dropshipping?
Fundera på vilken affärsidé som kan vara bäst för ditt dropshipping-företag. För att lyckas med marknadsföringen och därmed försäljningen behöver man gärna ha kunskap om produkterna och det kan vara bra att börja med produkter inom något intresseområde.
De produkter som passar allra bäst för dropshipping är utifrån hög efterfrågan och låg konkurrens. Undersök marknaden för att se hur konkurrenterna gör och hur möjligheterna ser ut att kunna konkurrera med dem. För att kunna hitta en riktigt bra nisch kan man behöva göra marknadsundersökningar eller bara testa sig fram. Det är också viktigt att se över vilka leveranstider och leveranskostnader som erbjuds bland grossisterna för produkterna. Det tål att funderas över om det är acceptabla villkor som passar dina kunder.
Att hitta och välja dropshipping-leverantör för Sverige
När du har valt ut dina produkter är det dags att välj en dropshipping-leverantör som kan leverera till dina kunder i Sverige och som har bra leveransvillkor. Man kan själv söka upp leverantörer men man kan också hitta leverantörer på exempelvis marknadsplatsen Oberlo. Det är en leverantörsplattform med mängder av leverantörer. Oberlo fungerar även som en verktygslåda för e-handlare då man får tillgång till analysverktyg för trendande produkter och fyndvaror. Med denna tjänst är det enkelt att klicka i de produkter man vill erbjuda, anpassa produktinformationen och sedan importera produkterna enkelt in i din e-butik.
Återigen vill vi påminna som vi skrev lite tidigare i guiden att det är ett måste att hitta leverantörer man känner sig trygg med. Trygg i bemärkelsen att man kan lita på att de levererar i rätt tid och att de hanterar allting efter bästa förmåga. Hitta grossister som det går att skapa ett förtroendefullt samarbete med och där det finns hållbara, juridiska avtal. Det här behöver man inte tänka på om man beslutar sig för att använda någon av de mest kända leverantörsplattformarna som redan har allting avtalat vad gäller villkor som priser och ledtider.
Fler bra leverantörsplattformar för att dropshippa för Sverige
Det finns naturligtvis fler leverantörsplattformar än bara Oberlo och vi ska gå i genom den tjänsten och några alternativ här.
Oberlo har utvecklats enbart för Shopify och är stort i USA men börjar bli allt mer populärt i Europa och i Sverige. Man importerar enkelt produkter från Aliexpress direkt in till sin Shopify-butik. Tyvärr är ledtiderna lite långa eftersom det i dagsläget inte finns några produkter från europeiska leverantörer i Aliexpress. Det går att beställa hem testprodukter för att kontrollera kvaliteten och man kan använda Oberlo helt gratis upp till 500 produkter och 50 ordrar i månaden.
Aliexpress har en egen applikation för dropshipping, Alidropship, som är en av de mest kända plattformarna. De har en anslutningsavgift som är en engångskostnad för att använda plattformen och man kan även beställa en kundanpassad e-butik. För den som inte vill använda Shopify och därmed Oberlo kan i stället använda Alidropship till en e-butik skapad med WooCommerce, ett WordPress tillägg. Eftersom det även här är Aliexpress som har produktutbudet är ledtiderna även långa med detta alternativ.
Prissättning
Att sätta rätt ut-priser på produkterna kan vara en stor faktor för att lyckas som e-handlare eller inte. Du vill ha ett tillräckligt högt pris för att göra en vinst samtidigt som du vill att dina kunder köper för att de tycker att det är ett rimligt pris.
Här måste man också ha koll på konkurrenterna. Är det fler i Sverige som säljer likadana produkter eller något liknande. Då kan det vara svårt att ta ett högre pris om man inte kan erbjuda något annat. Det kan handla om bättre betalningsalternativ, leveranstid, leveranssätt, tryggare handel, större sortiment, professionellt utseende på e-butiken, exemplarisk kundservice med mera.
Välja och bygga e-butik för din e-handel
Det finns många plattformar med e-butiker att välja för din e-handel för dropshipping. Att starta och bygga en e-butik är inte svårt men det finns mycket att välja på. Här gäller det att fundera på om du bara ska erbjuda dropshipping eller även ha egna varor till försäljning. Det kan ställa lite olika krav på funktionalitet för det system du väljer för att kunna hantera exempelvis lagernivåer, lagerhållningskostnader och andra delar som tillkommer. Något som är bra är att de allra flesta e-butiker går att testa helt gratis innan du har bestämt dig.
Vi har skrivit en guide för hur du väljer bästa plattformen för e-handel och hur du startar din e-butik. Bland annat finns Shopify som gör att du snabbt kan komma i gång med din dropshipping. När du har hittat en bra plattform är det dags att börja bygga e-butiken och lägga in produkterna.
Marknadsför din dropshipping-butik
För att lyckas med sin dropshipping-butik gäller det att marknadsföra sig. Bäst framgång når man med digital marknadsföring men det gäller att göra det rätt för att få bra resultat och här är det många som misslyckas. Antingen att man inte lyckas sälja in produkten eller att man inte vänder sig till rätt målgrupp, eller en kombination av båda. Precis som vilket företag som helst som marknadsför sig mot kunder lyckas man inte göra några större vinster om man annonserar till allt och alla bara för att produkten är användbar för alla.
Försök att definiera en stereotyp av en person som troligtvis kommer att bli din bästa kund. Vilken ålder, man eller kvinna, vad jobbar de med, var och hur bor de, vad har de för utbildning, intressen med mera. Genom att ta reda på detta och skapa en så kallad personas kan man lättare ta reda på i vilka digitala kanaler dessa personer befinner sig. Det är där man fokuserar sin marknadsföring och anpassar annonseringen så att den passar målgruppen. Övriga potentiella kunder kommer att komma på köpet så småningom när varumärket har arbetats upp och företaget har synts tillräckligt mycket i olika sammanhang.
Sammanfattning
För den som vill testa på att vara e-handlare men känner att man inte vill investera i ett stort lager passar dropshipping alldeles utmärkt. Det är ett relativt riskfritt sätt sälja produkter med en låg investering och mycket tid över för marknadsföring och försäljning. Glöm allt krångligt med att leta leverantörer och använd de smarta och färdiga leverantörsplattformarna som gör det hela smidigt och som dessutom går att integrera till din e-butik med snabb import av produkter i systemet.
Kom i gång med dropshipping nu utan att behöva bekymra dig vad gäller lagerhållning, packning och leveranser.