Tjäna pengar på att skriva sponsrade inlägg

tjäna pengar på att skriva sponsrade inlägg

Att tjäna pengar på att skriva sponsrade inlägg är något som blir allt vanligare bland bloggare. Men hur fungerar det egentligen? Hur får du tag i företagen som betalar dig? Och vad säger Skatteverket och marknadsföringslagen om sponsrade blogginlägg?

Varför betalar företag för blogginlägg?

De flesta företag har en marknadsföringsbudget som de spenderar på att synas för att kunna få mer kunder och i slutänden tjäna ännu mer pengar. Men att synas är dyrt, ett par sekunders reklamfilm på TV kostar tusentals kronor och att annonsera på till exempel Facebook och Google kostar ibland uppemot 100 kronor per klick man får på sin annons.

Förutom att det är dyrt, har det visat sig att mottagaren av reklam oftast inte litar på reklambudskap som kommer direkt från företag. Annat är det däremot om det är en tredjepart, som till exempel ett oberoende testföretag eller ännu bättre – en god vän som man har förtroende för, som budskapet kommer ifrån. Det är här bloggen kommer in…

När en bloggare skriver ett positivt blogginlägg om ett företag, genererar det en positiv goodwill för företaget. Bloggbesökarna har oftast tilltro på budskapen i bloggen och tar till sig det som skrivs. Det gör det intressant för företagen att få bloggare att skriva om dem.

En annan anledning till att företag betalar för att bloggare ska skriva om dem är Google. När du skriver ett sponsrat blogginlägg måste du oftast länka till företagens hemsida. Det är inte utan anledning. Länkar som pekar på en hemsida är en av faktorerna som Google tar hänsyn till när de rankar sidor i sökresultatet. Därmed blir sponsrade blogginlägg ett sätt för företag att synas högt upp i Google sökresultat.

Hur ska du göra för att tjäna pengar på att skriva sponsrade inlägg?

Det finns ett antal företag som förmedlar kontakten mellan bloggare och företag vill betala för sponsrade inlägg. Vad företag betalar för att få ett sponsrat inlägg varierar. Har du en välbesökt blogg betalar företag ofta mer än om du har få besökare.

Det krävs oftast att du skriver ett blogginlägg på minst 150 ord där du beskriver en produkt eller tjänst som företaget erbjuder. Dessutom måste du ha med en länk till företaget. För en nystartad blogg (funnits mindre än ett år) kan man räkna med att få mellan 50 – 500 kronor per sponsrat blogginlägg. Har du en välbesökt blogg eller en blogg inom ett specifikt område kan du ofta få flera tusen kronor för att skriva ett sponsrat blogginlägg.

Det finns tre företag som specialiserat sig på sponsrade blogginlägg för den svenska marknaden:

Blogvertiser – Har för närvarande 21 företag som vill att man ska blogga om dem. Du registrerar dig kostnadsfritt på Blogvertiser och ansöker om de företagen/blogginlägg du vill skriva om. När du fått ok, skriver du blogginlägget och skickar in en länk. När du uppnått 600 kronor så betalas pengarna ut.

Bloggerfy – Har för närvarande 14 företag som vill betala för blogginlägg. Hos Bloggerfy anmäler du ditt intresse, skriver inlägget och skickar in adressen till ditt blogginlägg.

Tourn – Har just nu 21 företag som vill sponsra blogginlägg. Hos Tourn är alla företag listade med en uppdragsbeskrivning. När du hittar ett företag/ämne som du skulle vilja skriva om så anmäler du ditt intresse. Passar din blogg för företaget godkänner företaget dig och du kan börja skriva.

Bäst betalt får du oftast om du kontaktar företag direkt utanför dessa plattformar. Antingen att ett företag söker upp dig eller om du söker upp ett företag som skulle passa bra på din blogg.

Vad säger skatteverket och marknadsföringslagen?

Skatteverket är väldigt tydliga när det gäller sponsrade blogginlägg; får man ersättning för att skriva ett blogginlägg ska det redovisas.  Om man är ett företag redovisar man det som näringsverksamhet och som privatperson som tjänsteinkomst.

Det fina med Blogvertiser, Bloggerfy och Tourn är att de betalar sociala avgifter och drar skatt på beloppet. Det innebär att de rapporterar in till Skatteverket och du behöver inte göra mer än att kolla att beloppen stämmer i deklarationen.

Marknadsföringslagen är också väldigt tydlig, men följs dåligt. Marknadsföringslagen förbjuder all form av dold reklam. Sponsrade blogginlägg, där bloggaren får betalt för att skriva om ett företag lyder under marknadsföringslagen. Vill man följa lagen gör man bäst att markera att det är en annons, eller sponsrat blogginlägg och inte redaktionell text.

Å andra sidan är det värt att påpeka att få döms för ”smygreklam”. Misslisibell, en bloggerska som främst riktar sig till yngre barn är den enda som fällts av reklamombudsmannens opionsnämnd. Därför är det ganska riskfritt att låta bli att skriva ut om det är reklam, men du riskerar något som kanske är ännu viktigare – din trovärdighet!

You may also like...

1 Response

  1. FIT by Emma Hå skriver:

    Jag gillar ditt inlägg, förutom att jag tycker att 50 – 500 kr alldeles för dåligt betalt. Branchorganisationen Better Bloggers rekommenderar ett absolut minsta arvode på 1500 kr för ett sponsrat inlägg. De tjänster som förmedlar sponsrade inlägg betalar ca 300 kr till sin bloggare, de övriga 1200 tar företaget själva! Så jag tycker absolut att det är mycket mer värt att satsa på att kontakta företagen direkt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close