3 SEO trender Google inte vill att du ska känna till

Under webbdagarna i Göteborg höll SEO-specialisten Christian Rudolf en uppskattad föreläsning om 3 SEO trender Google inte vill att du ska känna till. Föreläsningen finns nu publicerade online och kan säkert intresse flera av er med egen webbplats.

Rudolf SEO trender Google

Christian Rudolf under sin föreläsning på webbdagarna.

Vem är Christian Rudolf?

Christian Rudolf är en av de mest senior SEO-experterna i landet och hans företag TopDog arbetar dagligen med att hjälpa företag placera sig högt i Googles sökresultat genom bland annat sökoptimering och sökmotoroptimering. Christian har förekommit som gästskribent här på Starta-Blogg där han bland annat gett en bra metod för att få värdefulla länkar till sin webbplats i fyra steg.

Föreläsningen 3 SEO trender Google inte vill att du ska känna till

Nedan kan du se hela föreläsningen Christian Rudolf gav på temat 3 SEO trender Google inte vill att du ska känna till. Föreläsningen är 30 minuter lång.

Vad kan du lära dig av föreläsningen?

Utifrån Christians tips och råd finns det ett enligt mig ett antal viktiga saker vi måste ta med oss.

1. Din sajt ska uppvisa EAT

EAT står för expertis, auktoritet och trovärdighet. Både för att bikta Google manuella kontrollörer men även dina vanliga besökare är det viktigt att din sida uppvisar detta.

Hur kan jag med min blogg arbeta enligt EAT? Min sida bygger i stort sett enbart på att jag delar med mig av min expertiskunskap i form av olika tips och råd om hur du ska få din blogg att bli framgångsrik. Att det är expertisråd och min trovärdighet försöker jag visa genom att varje månad öppet redovisa hur framgångsrik Starta-Blogg blivit enbart genom att följa mina egna tips.

Auktoritet försöker jag visa på flera sätt, bland annat har SEO-proffset Christian Rudolf varit gästskribent på Starta-Blogg, vi har flera influensrika personer som följer oss på Twitter och Sveriges okrönta bloggdrottning Alexandra ”Kissie” Nilsson läser vår blogg och har delat våra inlägg med sina läsare.

Frågan är om en ny besökare på Starta-Blogg verkligen kan känna av dessa EAT direkt när vedeberande går in på min sajt? Det är tveksamt.

Som Christian säger kan det vara bra att samla in vad som definierar EAT för dina besökare, så att du vet vad det är du behöver uppvisa? Kanske är deras definition av expertis inte alls samma som din egen?

I vilket fall som helst så skulle Starta-Bloggs EAT mer tydligt kunna demonstreras genom att tydligare exponera att vi haft kända personer som Christan Rudolf som gästskribent, att Kissie läser vår blogg och delar våra inlägg och genom att ha kundtestimonium om bloggare som följt våra tips och faktiskt blivit framgångsrika bloggare.

2. Din webbplats kommer få mindre organisk trafik

I USA går det att se en tydlig trend, nämligen att den köpta trafiken tar över på bekostnad av den organiska trafiken. Google är ett vinstdrivande företag med höga tillväxtmål. I jakten på vinst börjar de köpta annonserna få allt större utrymme i sökresultatet. Det innebär i sin tur att de organiska länkarna får mindre utrymme, vilket innebär att färre kommer att klicka på dem.

Det är därför smart att redan nu börja fundera på hur du ska migrera risken för mindre organisk trafik i framtiden.

Som du kanske har sett har Starta-Blogg som mål att varje månad ska högst 75 % av trafiken ha varit organisk. Resten ska till exempel komma från sociala medier, länkar och vårt nyhetsbrev. På sikt är det såklart önskvärt att besökarna hittar hit på mängder av olika sätt och att ingen källa dominerar så kraftigt som Google gör nu. Hur planerar du för att få trafik från andra källor än Google?

3. Se upp för negativ SEO

När Google rankar sidor i sökresultatet tas stor hänsyn till länkarna som pekar till varje sida. Har din sida många länkar från trovärdiga källor så kommer den att placera sig högre upp i sökresultatet än en sida som har lika många länkar men från mindre trovärdiga källor.

Att ha extremt många länkar från mindre trovärdiga källor kan till och med få Google att straffa den sidan. Det är ofta en signal på att den sidan köpt länkar eller haft något annat fuffens för sig. Tyvärr kan detta sambandet unyttjas. Vill någon av dina konkurrenter skada dig kan de köpa tusentals länkar till din sajt för bara några kronor. Risken finns då att Google straffar din webbplats.

För att unvika detta ska du se till att ha alarm- och varningsmail uppsatta i Google Webmaster tools så att du inte drabbas av denna negativa SEO trend.

 

Vad tror du om Googles framtid? Hur kan vi bäst jobba vidare med våra webbplatser med ett mindre beroende till Google?

 

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Rätt på med skicklighet och stor kunnighet av Christian. Synd jag inte kunde vara på plats…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close