6 nycklar till ett framgångsrikt nyhetsbrev

I dag har vi äran att presentera ännu en gästskribent. Denna gången är det Emma Sjöberg från Get a Newsletter som ger sina 6 bästa tips för ett framgångsrikt nyhetsbrev.

E-post är en viktig kommunikationskanal, vare sig du vill öka trafiken till din blogg eller få fler att handla dina produkter eller tjänster. Studier visar att 90% av alla konsumenter föredrar att få uppdateringar ifrån företag och bloggar via e-post (Källa: Nielsen Norman Group).

För företagare har e-post blivit den kanal som ger bäst med ROI med hela 40 kr för varje investerad krona. Om du vill lyckas med din e-postmarknadsföring är det dock viktigt att du du använder kanalen på rätt sätt och inte spammar dina mottagare med ditt budskap. För att hjälpa dig en bit på vägen har vi här listat 6 nycklar till ett framgångsrik nyhetsbrev.

En ämnesrad som väcker nyfikenhet

Ämnesraden är det första dina prenumeranter kommer att se när de får syn på ditt nyhetsbrev i inkorgen och den ligger ofta som grund till beslutet om att öppna nyhetsbrevet eller inte. Se därför till att ha en genomtänkt ämnesrad som väcker dina prenumeranters intresse. Ett tips är att gå till din egen inkorg och jämföra ämnesraden hos de nyhetsbrev du själv prenumererar på – vilka ämnesrader har lockat ditt intresse? Vilka nyhetsbrev ligger kvar som oöppnade?

Många som skickar ut nyhetsbrev vågar inte ta ut svängarna och skickar exempelvis bara ut säljinriktade ämnesrader. Det här kommer att trötta ut dina prenumeranter i längden. Våga därför ta ut svängarna: ställ frågor, spela på mottagarnas känslor eller provocera en aning. Det är dock viktigt att du håller dig kort då spamfilter har en tendens att reagera på för långa ämnesrader.

Om du vill läsa mer om ämnesrader som fungerar kan du läsa det här inlägget.

bra nyhetsbrev

Design som är fin för ögat

Ett snyggt designat nyhetsbrev kommer garanterat att fånga dina prenumeranters uppmärksamhet. Om du inte känner dig hemma med design behöver du inte oroa dig. De flesta professionella plattformar för nyhetsbrev erbjuder idag färdiga mallar som fungerar i alla e-postklienter. Det enda du behöver göra är att ladda upp din logga och eventuellt anpassa färgerna utifrån din egen grafiska profil.

Lika viktigt som design är de bilder du använder i ditt nyhetsbrev. Om du behöver hitta bilder till ditt nyhetsbrev rekommenderar vi fem webbsidor med stort utbud av gratis bilder och ikoner i det här blogginlägget. Ett annat bra knep för att lyfta designen i ditt nyhetsbrev är att använda dig av GIF-animationer. En välgjord GIF är ett bra supplement till videofilmer (videofilmer stöds i dagsläget inte av e-postklienter).

Innehåll som levererar mervärde

Innehållet i ditt nyhetsbrev är a och o om du vill behålla dina prenumeranter. Företag som bara skickar renodlade säljbrev får många avhopp från uttröttade prenumeranter. Bjud istället på dig själv och din kunskap och fokusera på att leverera ett mervärde till dina prenumeranter.

Driver du en webbshop som säljer kläder som fungerar på bröllop? Skicka ut ett nyhetsbrev inför sommaren med en artikel som förklarar hur dina prenumeranter ska tolka klädkoden på sommarens bröllop. Addera sedan produktartiklar med utvalda plagg från din webbshop och sälj in dem med ett kampanjerbjudande.

Att varva ett relationsbyggande budskap med ett säljinriktat budskap kommer att stärka ditt varumärke och dina kundrelationer.

Knappar som uppmuntrar till handling

Oavsett om du vill att dina prenumeranter ska läsa en bloggartikel eller lägga en produkt i varukorgen bör ditt nyhetsbrev alltid innehålla en eller flera call to action-knappar. Call to action-knappar hjälper dina läsare ta steget du vill att de tar. Knapptexten ska förklara vad som händer när läsaren klickar på knappen och vara så lockande som möjligt. ”Boka plats innan det är försent” säger exempelvis mer än ”Klicka här”.

Om du vill länka till din blogg kan du göra en kort sammanfattning av dina senaste blogginlägg och sedan länka vidare till blogginläggen via knappar. Tänk på att göra knapparna i en färg som drar uppmärksamhet och sticker ut från resterande nyhetsbrev.

Länkar till dina sociala kanaler

Sociala medier och nyhetsbrev kompletterar varandra bra. Du kan använda sociala medier till att samla e-postadresser och genom nyhetsbrev kan du få fler följare i dina andra medier. Ha därför alltid med ikoner som länkar till de sociala kanaler du verkar i!

Kontaktuppgifter ifall dina mottagare vill höra av sig

Försäkra dig om att dina läsare kan nå dig genom att skriva dina kontaktuppgifter längst ner i mailet. Att företag glömmer att ta med kontaktuppgifter i ett nyhetsbrev är nämligen vanligare än vad man tror.

Tänk även på att inte skicka ditt nyhetsbrev från en noreply-adress då det är viktigt att du håller alla kommunikationskanaler med dina mottagare öppna. Ibland svarar dina mottagare på ditt nyhetsbrev för att ställa frågor eller beställa något. Om du är orolig över att få för många svar till din mail kan du sätta upp en mail specifik för ditt nyhetsbrev, t ex nyhetsbrev@företaget.se.

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. Ebba skriver:

    Hej! Jag har precis startat en ny blogg och jag har fått så mycket hjälp av denna bloggen! Ville bara säga tack för all denna bra information som jag har fått. Det har verkligen hjälpt när man är ny i bloggvärlden! Kram Ebba

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close