9 Bloggtips: Så gör jag för att uppdatera bloggen ofta

bloggtips bloggenFlera har hört av sig till mig om olika typer av bloggtips. Ett vanligt problem är att få tiden att räcka till för att uppdatera sin blogg regelbundet. Hur gör jag för att hålla en regelbunden frekvens av nya blogginlägg? De senaste tre månaderna har jag postar ungefär 90 blogginlägg varav de flesta är modell längre. Dagens bloggtips är om hur jag gör för att uppdatera bloggen så ofta.

Så här mycket tid lägger jag på bloggens olika moment

I snitt kan man säga att jag lägger 80 timmar i månaden på saker som på ett eller annat sätt berör bloggen.

Social Medier – 10 timmar

Jag håller mig uppdaterad om sådant jag kan blogga om genom att:

  • Följa cirka 50 bloggar via RSS-läsare
  • Kollar dagligen igenom mitt flöde på Pinterest
  • Kollar dagligen igenom mitt flöde på Twitter

I samband med det brukar jag också försöka kommentera några andras inlägg och naturligtvis även försöka sprida ryktet om min blogg. Här försöker jag även att hitta nya intressanta personer att följa och att hitta personer som jag tror skulle tycka det vore intressant att följa mig.

Skriva blogginlägg – 30 timmar

Det som syns för mina återkommande besökare är det som är absolut viktigast för mig. Det är hela den fundamentala grunden till min blogg. Min tanke är att försöka lägga 80 % av min tid på sånt som bloggens läsare märker av. Resterande 20 % kan vara att SEO-optimera bloggen, diskutera samarbeten, hitta nya plugins etc.

I  vanligaste fall tar det ungefär en timme för mig att skapa ett blogginlägg. Jag har oftast redan en lista på saker som jag vill blogga om som jag tror att mina läsare kommer vara intresserad av. Utifrån min ursprungliga idé skriver jag ganska fritt, ibland kompletterar jag med göra mer research eller undersökning själv. Utöver att bara skriva inlägget lägger jag också tid på att hitta lämpliga bilder och skapa någon rubrikbild.

Analys – 10 timmar

Visst har de flesta av oss bloggare ett perverst intresse för statistik? Jag uppskattar att jag lägger ner skrämmande 10 timmar i månaden åt olika former av analyser. Främsta verktygen? Google Analytics och Excel.  Jag testar mina idéer, analyserar, förfinar och i bästa fall blir det dessutom ett blogginlägg om det.

Typiska frågeställningar här kan vara:

  • Vilken typ av inlägg lockar läsare
  • Hur besökarna rör sig på min sajt
  • Vilka affiliateprogram är optimala
  • Hur får jag besökare att konvertera

Förmodligen lägger jag för mycket tid på analysen, men jag tycker helt enkelt det är förbannat kul. Dessutom är det bästa sättet att lära sig och inse vad som funkar och inte funkar.

Optimera/förbättra sajt/design – 5 timmar

Detta är definitivt ett område jag känner inte har fått tillräckligt med tid, det har helt enkelt fått stå tillbaka till förmån av att skapa blogginlägg. Jag håller fortfarande fast vid att det viktigaste på en blogg är innehållet, designen är bara ytan. En snyggt designad blogg utan innehåll lockar ingen, men en mediokert designad blogg med bra innehåll lockar folk.

Därför blir bloggdesignen viktigare

I takt med att Starta-Blogg.se nu trots allt har fyllts på med innehåll (cirka 300 blogginlägg i skrivande stund) så blir designen allt mer viktigare.

Det finns flera orsaker till att designen blir viktigare:

  • För att besökarna ska kunna hitta allt bra innehåll som finns på sajten
  • För att besökaren ska bli en återkommande besökare
  • För att jag spenderar så mycket tid på bloggen att jag hittar nya saker som jag stör mig på och vill förändra

I detta arbete ingår också att hålla plugins uppdaterade, ta regelbundna back-ups (vem vågar lita på att webbhotellet inte går i konkurs en vacker dag?) och hitta nya smarta funktioner att utnyttja.

En del som jag vill bli bättre på är att jobba på att förbättra redan skapat material. Jobba med det för att det ska vara uppdaterat och relevant för alla nya besökare som kommer till sidan t.ex. genom Google, men också för att öka den organiska trafiken till de blogginlägg jag redan har. Problemet är att jag tycker det är så fuktansvärt trist.

Övrigt – 10 timmar

Oj, oj, oj vad ryms inte i övrigt? Det finns så många grejer jag gör och har gjort kring bloggen. Oftast skiljer sig dessa saker lite från månad till månad. Det kan till exempel vara att föra bokföring, diskutera saker via mail med läsare eller annonsörer, förnya domännamn etc.etc.

Förmodligen ligger en hel del nöjessurfande och liknande i denna pott. Helt enkelt när jag ska blogga, men av olika skäl börjar göra andra saker. Och det händer ju oss alla lite då och då.

bloggtips min tidsfördelning på bloggen

Så här ser min tidsfördelning ut för Starta-Blogg. Totalt blir det 80 timmar i månaden.

Bloggtips – 9 tips för att kunna uppdatera bloggen oftare

1. Förberedelse – Vet du vad ska göra direkt när du slår på datorn blir du mycket effektivare

2. Listor – Ha alltid listor, en med blogginlägg du ska skriva och en med övriga saker du borde göra kring/på bloggen

3. Automatisera – En hel del på bloggen kan du automatisera, så att du kan fokusera på det viktigaste: Att blogga!

4. Prioritera – Det är roligt att sitta att kolla besökarstatistik och hur mycket du tjänat på bloggen – med tar det din blogg framåt? Nej!

5. Skriv när du har flow – Ibland känns det som man har hur mycket som helst att blogga om och man kan skriva blogginlägg efter inlägg. Se för guds skull till att fortsätta skriva när du är inne i flowet – du vet aldrig när du hittar det igen.

6. Posta i regelbundna intervall – Se till att ha en jämn rytm av publicerade inlägg. Det är lätt hänt att man vill publicera allt man skrivit direkt, men det kan vara bättre att spara något till en dag då man inte har tid eller lust att skriva något nytt.

7. Schemalägg dina blogginlägg – Genom att schemalägga dina inlägg kan du se till att det postas nya inlägg regelbundet.

8. Gör ditt bloggande mobilt – Se till att du har apparna du behöver för att kunna jobba med din blogg även på mobilen

9. Gör det lätt att komma igång – Sätt strukturen på dina blogginlägg med rubriker och mellanrubriker, när du sedan får tid att blogga går det snabbt att komma igång med att till exempel fylla på ett stycke med text.

 

Ok, jag hoppas att du kan dra nytta av något av dessa bloggtips. Att vara effektiv är inte lätt och effektiviteten är något jag själv jobbar med varje månad och kommer fortsätta jobba med. Det är helt enkelt nödvändigt för att kunna driva en framgångsrik blogg (vilket jag hoppas att den ska bli…) utan att avsäga sig resten av sitt liv.

You may also like...

6 Responses

  1. Marie Larsson skriver:

    Många bra tips å lätt att hitta när jag sökte😊

  2. Hur ofta anser du att man bör uppdatera?

    • starta-blogg.se skriver:

      Beror på vilken typ av blogg man har. Ju oftare man bloggar desto mer återkommande besökare kommer du att få. En dagsbokblogg tycker jag ska uppdateras dagligen medan en blogg typ Starta-Blogg där inläggen är lika relevanta efter en månad kan uppdateras mer sällan.

  3. Joakim brun skriver:

    Bra blogg innehåll , och bra tips för nystartade bloggar!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda Starta-Blogg, godkänner du användning av cookies. more info

Denna sajten använder cookies för bästa användarupplevelsen. Genom att använda sajten accepterar du att cookies används.

Close